Kom i kontakt med ditt inre hat
Den rabiata orakade rabiesfeministen Fanny
Fanny Åström. Bor i Örebro och pluggar genus. Skriver om feminism, relationer, lesbisk existens och manshat. Ritar också.

Twittrar indignerat under namnet @sinoes. Finns på instagram under namnet @fannyarsinoe.

Skicka beundrarbrev, hotmejl eller jobberbjudanden till arsinoe.blogg@gmail.com.
Följ mig på Bloglovin!
bloglovin

Godis är gott och nyttigt till skillnad från ångest

IMG_20160328_153901Skrev såhär på min instagram (följ den om du vill ha fler bilder jag har ritat):

Godis är gott och nyttigt!

Skäl till att äta godis och socker:

Jag äter alltid godis efter maten och det gör mig glad och pigg. När jag är i ångesspiraler brukar jag äta godis för att bryta dem. Om en inte har godis tillgängligt kan en också äta rent socker. Den som har problem med aptiten kan pröva att äta godis innan maten så går den lättare ner.

När jag låg inne på psyket sockrade jag all mat så att jag skulle få i mig den. Det funkade jättebra.

Jag rekommenderar verkligen er att ta in godis som ett dagligt inslag i er matrutin.

Om ni vet fler skäl till att godis är nyttigt får ni gärna fylla på!

Och fick bland annat svaret:

Som jag alltid sagt. Kaffe, snus och godis=livskvalitet. Och ibland överlevnad.

Detta fick mig att tänka på hur irriterande det är med folk som ser kroppen som någon slags maskin som bara ska få precis det den behöver för att överleva. Det är ett så jävla fattigt och farligt sätt att betrakta mat på. Mat är gott och det gör oss glada!

Socker som ångestdämpare är också en viktig sak jag lärt mig. Det kanske inte funkar för alla men för mig bryter socker ångestspiraler jättebra. En unnar sig något gott, får lite sockerkick, poff så är ångestspiralen borta! Bra mycket nyttigare än att ligga och vältra sig i sin ågren i timmar i sträck.

När jag låg inlagd fick jag lära mig att bry mig mer om min själ än om mitt utseende och det var jävligt bra för mig. Så ät socker!

4 kommentarer till Godis är gott och nyttigt till skillnad från ångest

  • Främsta skadan är ju inte plusvikt utan inflammationer vilket är perfekt grogrund för depression.

    Dadlar. Kokosmjölk. Kakao. Rör samman. Det ÄR löjligt löjligt löjligt gott. Inte ett trist nyttosubstitut utan fkn himmelriket.

    Om en kontinuerligt känner begär att vända sig till någon form av hjälpmedel för att bryta ångest, har ingen spiral i egentlig mening brutits, tänker jag, inte om det är återkommande. Ångestspiralen har bara tillfälligt pausats ty karameller kan _pausa_ & det kan definitivt vara viktigt att då & då pausa. Ändock viktigt att vara medveten om att effekten av sockret tenderar att försvåra att faktiskt _eliminera_ ångesten som ett återkommande inslag i livet.

    Håller dock med om att det är en fattig syn på föda, att förkasta njutningen. Alternativen som är söta & har fantastisk smak klår dock mången konventionell godisbit även om en bortser från hälsofördelarna: dom är helt enkelt JÄVLIGT GODA.

    Även relevant att betänka hur en äter i allmänhet, om en ska tala om eventuell skada av att äta socker. En människa som har magnesiumbrist (vilket en har om en äter konventionellt svenskt) bemästrar det sämre än någon som inte har det.

    • Fanny skriver:

      Jomen det kan jag hålla med om! Tycker dock att en under svår psykisk ohälsa ska ta till sig allt som hjälper.

      • Jag förstår & samtidigt inte.

        Jag talar om socker; sötma som smakar ruggigt gott. Men ist. för glukos & artificiella förgämnen innehåller det även exv. mineraler & fibrer vilka dämpar negativa effekterna av sockret – detta utan att tumma det minsta på själva smakupplevelsen & sockerkicken.

        I alternativa sötsaker finns vinningen i kortsiktig lindring – att fly ångesten i en god kaka – men även den långsiktiga vinningen – att inte inflammera kroppen & i detta även själen & slutligen bryta spiralen & ej längre få återkommande ångest.

        Nå, nog vet ju jag så gott som någon att lite nyttigt godis inte raderar ångest, men det är verkligen många bäckar små som gäller. Styra upp områden som ses vara detaljer, bryta ovanor & skapa nya vanor, & så står en plötsligt där & ba Jag är så jävla nöjd?!

        Men nej, absolut inte välja bort sötsakerna! Inte alltid. Kanske välja annorlunda – minst lika goda – sötsaker dock. Om en har något speciellt favoritkarra – typ djungelvrål el. sura nappar – är det ju dock svårare, men en chokladfrälst (som jag) har det eg. jättelätt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Arkiv