Kvinnolobbyns reklamkampanj.

Kvinnolobbyn har ju haft en reklamkampanj som handlar om att det är dåligt med sexistisk reklam. Jag har haft problem med den här kampanjen sedan jag hörde talas om den första gången och nu tänkte jag förklara varför.

För det första; av alla jävla feministiska frågor en kan välja så är ”sexistisk reklam” nog det absolut mellanmjölkigaste och oradikala en kan komma på. De har verkligen valt ett ämne som omöjligen kan göra någon upprörd (jaja, okej det finns nog många idioter som kan bli upprörda, men ni förstår). Finns det ens någon som inte är emot sexistisk reklam???? En reklamkampanj kostar en massa pengar och jag tycker att de hade kunnat lägga dem på något annat. ”Vad hade varit bättre då”, undrar folk. Typ vad som helst???? Helt seriöst.

När en kritiserar sånt här så tycker många ”men vadå det gör ju ingen skada”. Nej, det kanske det inte gör, men som feminist är jag intresserad av att feministiska kampanjer ska ha sprängkraft, och det tror jag inte att denna har. Jag tror att den här kampanjen är väldigt bekväm för det stora flertalet. Den ifrågasätter inte människors liv, den kommer inte med något nytt, den trycker inte på särskilt mycket på någons ansvar i frågan. Det handlar om resurser och jag anser att dessa resurser är felanvända.

Och detta är ytterligare en grej som stör mig i sammanhanget; vissa människors fixering vid att de eller andra ”gör bra saker” eller ”i alla fall gör något”. Ja, jättebra och så, men det måste väl ändå gå att diskutera vad en gör och varför? Varför väljer en just det här ämnet för en stor kampanj? Jag tror tyvärr att svaret har väldigt mycket att göra med att det är klatschigt, lättsmält, medievänligt.

utrymme-reserverat2

 

Bild tagen från Kvinnolobbyns hemsida.

Sedan uppmaningen??? ”Fota sexistisk reklam”. Jag känner typ att nääää. Seriöst, är det verkligen en bra grej att sprida dessa bilder ännu mer? För om det nu är så att folk påverkas av dessa bilder (vilket de såklart gör) så tycker jag inte att det är en rimlig feministisk verksamhet att ägna sig åt spridning av dem. Jag är så sjukt jävla trött på människor som ska ”sprida” sexistiska bilder och förfasa sig en massa över dem. Vi måste lägga ner den aktiviteten!!! Det är inte konstruktivt, det kan nog rentav vara kontraproduktivt.

Det hela känns mer som en reklam för kvinnolobbyn än som feministiskt relevant opinionsbildning. Jag förstår såklart att Kvinnolobbyn tycker att det är fett om de får cred och så vidare, men de kallar sig Kvinnolobbyn vilket gör att jag antar att de gör anspråk på att företräda kvinnor i allmänhet, däribland jag själv. Om det hade varit en privatperson eller ett företag hade saken varit en annan, nu är det inte det vilket gör att de har ett visst ansvar.

Sedan funderar jag på objektifiering och hur vi pratar om den. Det är som att det alltid handlar om bilder. Men objektifiering pågår alltid i kvinnors liv. Det är objektifiering när vi blir utsatta för relationsvåld och sexuellt våld, det är objektifiering när vi får lägre lön eller tvingas arbeta gratis, det är objektifiering när våra liv handlar om att bekräfta män och bli exploaterade, det är objektifiering  när vi inte får den vård vi behöver när vi ska föda barn. De kvinnor som drabbas brutalast av denna objektifiering syns inte på några reklampelare, för deras kroppar anses inte ens vara så mycket värda. De kanske inte ens betraktas som kvinnor. Att fokusera på objektifierande reklam känns väldigt snävt.

7 reaktioner till “Kvinnolobbyns reklamkampanj.”

  1. Jag blev så himla glad när jag såg den, är helt spyfärdig på budskapen jag matas med i tunnelbanan, detta stärkte mig något enormt. Precis som det stärker mig att läsa vissa av dina blogginlägg, se LD ryta ifrån mot något uppfuckat, höra någon debattera och kräva bättre förlossningsvård osv. Tillsammans blir det en helhet för mig. Och reklamen i tunnelbanan är så jävla vidrig för det går inte att värja sig. Det går att strunta i vissa tidningar, vissa program osv, men väldigt svårt att välja bort kollektivtrafiken så är jätteglad att dom la krutet just där.

  2. Jag både håller med och inte. Jag tycker tex inte att vad som helst annat hade varit bättre. Sexistisk reklam är vidrigt, och var kanske den enskilda sak som var mest avgörande för mitt feministiska uppvaknande. Inte det som förklarade hur saker och ting hänger ihop, absolut inte det värsta i den patriarkala soppan – men en av de saker som gjorde att jag först fick upp mina ögon.
    Sen håller jag med om att det är problematiskt att fotografera och reproducera skit. Å andra sidan skulle jag själv aldrig orka anmäla reklam, men kanske orka fota och skicka tlil nån annan som gör jobbet?

  3. Vill bara tacka dig för att du nästan dagligen skriver om saker som gör mig upplyst som en jäkla 5000-watts-lampa (finns det sådana?). Är jätteglad att jag hittade din blogg!

  4. Jag anser följande:

    En omfattande totalattack mot modeindustrin på det stora hela hade varit tusen gånger bättre att se. För det är en industri som modifierat om den mänskliga utsidan och även mångas personligheter till något totalt onaturligt (och det drabbar både kvinnor och män men på lite olika sätt). En låt/video utav Lady Gaga som jag kom att tänka på i detta sammanhang är ”Donatella”:

    https://www.youtube.com/watch?v=DgakZCq-t5M

    Nyckelfraserna man kan hitta i texten till videon/låten är följande som jag anser är dold kritik från Gaga direkt riktad till den absurda modeindustrin (även scenen i början och slutet där modellen tar livet av sig.. troligen till följd utav att hon inte nådde upp till ”elit-målen” modeindustrin satt upp vilket troligen speglas i hennes dystra ansiktsuttryck):

    ”Walk down the runway, but don’t puke, It’s okay. You just had a salad today, Boulangerie”
    ……..
    ”Cause she walks so bad, like it feels so good. Listen to her radiate her magic even though she knows she’s misunderstood”

    Ska bara avsluta med att säga att detta är (emfas) Min tolkning på låten/videon. Jag lyssnar ofta på hennes låter och kollar på hennes videos för att dom många gånger har en absurd mängd dolda budskap vilket attraherar mitt sinne för sådana detaljer.

  5. Tycker denna kampanj är jätte bra. Och nej jag vet att många inte är mot sexistisk reklam. Jag mår dåligt av sexistisk reklam och vill inte att min lilla dotter ska matas med vidriga ideal från späd ålder som kan förstöra hennes självkännsla.

  6. Jätte bra skrivet Jennie! Håller med till till 100%!! Jag äcklas av att matas med dessa ideal ständigt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *