Att rangordna förtryck.

Det finns ett test som har cirkulerat en del på facebook som går ut på att avgöra hur privilegierad en är. I testet så avverkas en rad områden och så får en en samlad ”poäng”. Detta verkar vara en populär grej att göra bland diverse pk-människor.

Detta påminner mig om när jag får frågor i stil med ”vem är mest förtryckt, en arbetslös man i rullstol eller en kvinnlig Vd”. Som om intersektionalitet handlade om att avgöra ”hur förtryckta” enskilda individer är.

intersekJag tänker typ såhär; intersektionalitet handlar om att se hur olika strukturer samverkar med varandra, på en samhällsnivå. Visst kan det vara relevant att ta upp enskilda individer som exempel (det är pedagogiskt bland annat) men att ha detta som sitt huvudfokus känns inte särskilt relevant.

Vad ska vi göra av informationen om vem som är mest förtryckt? Upprätta en talarlista? Hur hjälper den här informationen oss i något slags politiskt projekt? Det känns som att det handlar om positionering snarare än analys.

Ett annat problem är att när en gör den här typen av listor så kommer en oundvikligen att glömma något, för det går liksom inta att täcka in allt som skulle kunna missgynna en individ i livet. Hur avgörs vilka ”poäng” olika poster får på denna lista? Allt förtryck ger ju inte samma konsekvenser, vissa påverkar kanske mer materiellt, andra mer psykiskt och så vidare.

Sedan tänker jag också att det är en väldigt förenkling att dela ut poäng för förtryck, det indikerar att de liksom skulle kunna bytas ut mot varandra lite hipp som happ, att det inte spelar så stor roll vilket förtryck det rör sig om så länge det är lika illa. Men till exempel kvinnoförtryck och rasism är väldigt olika former av förtryck, strukturerna ser väldigt annorlunda ut. Det går inte att reducera till en poäng och därifrån avgöra ”vem som förtrycker vem” eller liknande, utan det skapar oss som individer.

Det finns också en antydan av att den som står längre ner i skalan inte kan förtrycka den som finns högre upp. Men en man som på det stora hela har en sämre position än en kvinna kan fortfarande utöva patriarkalt förtryck mot henne, liksom en vit person som har en sämre position än en rasifierad fortfarande kan utöva rasism. Det handlar inte om enskilda individer utan om system som ger vissa personer en viss typ av makt i en given kontext, det är systemet vi måste rikta in oss på och inte enskilda individer som har en privilegierad position inom det. Vi måste ifrågasätta allt utövande av maskulinitet, inte bara det som privilegierade män står för. Det är maskuliniteten som sådan vi måste se och bekämpa.

För mig är intersektionalitet ett verktyg för att kunna se samhällets komplexitet, inte ett sätt att rangordna människor. Att ta detta verktyg, intersektionalitet, och göra en såpass platt och förenklad grej av det känns som att gå emot själva poängen med verktyget från första början. Att säga ”okej, världen är mer komplex än att det finns en förtryckande struktur, låt oss ta denna insikt och reducera det till ett poängsystem”. Ja, eller så skiter vi i att göra det och analyserar samhället istället, pratar om hur strukturerna ser ut och vad de innebär istället för att rangordna vilka positioner som är ”värst”. Hur fungerar egentligen rasism, sexism, kapitalism och så vidare? Vad är det som upprätthåller dessa strukturer, vilka konsekvenser får dem och framförallt; hur kan vi motarbeta dem?

6 reaktioner till “Att rangordna förtryck.”

  1. Tack för denna. Sett så många ”how priviliged are you”-test på Facebook och läst så mycket internet-beef, bl.a. i kommentarerna här, på temat vem är mest förtryckt och vem som är förtryckaren, och utifrån vilka attribut en blir förtryckt/förtryckare.

    Det är i korthet så oerhört analyslöst och individualistiskt att jag på allvar skäms för mina kamrater och ångrar att jag satte mig vid datorn. Särskilt, som du är inne på, när de praktiska aspekterna i diskussionen lyser med sin frånvaro.

    I bästa fall fyller det väl en funktion, nämligen att de som mest vill beefa och autistiskt repetera sina teser i hopp om bifall kan identifieras och bli persona non grata inom ramen för mer vettiga, resultatorienterade sammanhang.

  2. Så bra. Skriver under på allt.

    Gillade dock testet pga är en sucker för alla såna fjantiga test en kan göra (typ ”vilken kändis är du”) och med en nypa salt kan det bli kul. Problemet är ju m folk tar det på allvar och tror att privilegie-testet kan bevisa vem som är mest förtryckt eller så. Kan inte användas till det. Och så tror jag det kan va en ögonöppnare för många som inte tänkt på privilegier förut att göra ett sånt här test.

  3. Tack för att du kan sätta ord på detta! Har stört mig något fruktansvärt på dessa tester men inte kunnar förklara tydligt hur det kommer sig!

  4. Testet går nog ut på att se vem som har den finaste offerkoftan.
    ”Jag är mer förtryckt än du är” etc etc

Lämna ett svar till Marie Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *