Mer om ”kritik” av Islam.

Jag vill besvara tre frågor/vanliga invändningar kring mitt inlägg om att kritisera Islam som religionskritiker:

  1. Tycker du att en inte få kritisera Islam alls? Det jag vände mig emot var att Islam ”kritiseras” (avskyr verkligen det ordet eftersom det kan betyda typ vad fan som helst) i högre utsträckning än andra religioner. Jag tänker mig att som religionskritiker borde en vara mer intresserad av att kritisera till exempel kristendom, eftersom det är en religion som har betydligt större inflytande i samhället idag. Givetvis kan en kritisera Islam också som religionskritiker, men en borde fråga sig varför en väljer att ta upp det som exempel när en gör det. Det kan vara enkelt att rida på den rasistiska våg som går just nu och ta upp Islam som exempel, och jag menar att en måste vara självkritisk och syna hur rasismen i samhället hänger ihop med ens eget beteende. Däremot tycker jag generellt att religionskritik tenderar att vara ganska platt och att de som utövar den saknar förståelse för vad religion är. Jag har helt enkelt svårt att se syftet med det ganska ofta. Men det är en fråga som jag får avhandla senare.
  2. Men vadå kristendomen kritiseras ju mycket oftare, Islam får en ju knappt kritisera? Detta menar jag är rent skitsnack. Islam kritiseras fan hela tiden. Dessutom målas den upp som ett hot på ett sätt som kristendomen absolut inte görs när den hamnar i siktet. Givetvis finns det gott om dumma fördomar och idéer även om kristna liksom mot alla religioner, men jag anser inte att det pågår någon specifik hets mot kristna just nu, vilket är fallet med Islam.
  3. Det handlar om att kritisera idéer. Religion har inget med etnicitet/ras att göra. Jo, det har det visst det. Religion är till stor del kulturellt och geografiskt betingat, vilket gör att det är nära sammankopplat med olika folkgrupper. Jag menar inte att alla som kommer från vissa områden är anhängare av en viss religion, men det är absolut sammankopplat. Vissa utseenden/ursprung är förknippade med vissa religioner. Om någon snackar om muslimer är det liksom inte en blond och blåögd person som dyker upp i de flesta människors huvuden. Men oavsett hur det är med ihopkopplande av religion och etnicitet så är det även så att vissa kristna praktiker är såpass inlemmade i vår kultur att de inte anses problematiska, även om de faktiskt är religiöst anknutna. Ta bara en sådan sak som högtider, de firas ofta av människor som inte är troende för att det är en fel av kulturen. Kultur och religion går i många fall inte att åtskilja, utan de påverkar varandra. Att misstänkliggöra ”främmande” religioner kommer oundvikligen leda till att även ”främmande” kultur misstänkliggörs, oavsett om den utövas av troende eller ej. Jag tycker såklart att folk ska få utöva såväl religion som kultur som de vill, men jag vill ändå påtala just detta att det som kanske uppfattas som religiöst betingat lika gärna kan vara en fråga om kultur, och ber er fundera på hur denna ”religionskritik” kringskär människors möjligheter att utöva sin kultur oavsett om de är troende eller inte.

Generellt tycker jag att det är en självklarhet att en försöker förstå sitt agerande utifrån ett samhällsperspektiv, både varifrån det kommer och hur det påverkar. Jag tycker att ateister som till störst del kritiserar Islam är ett utmärkt exempel på hur en ofrivilligt kan delta i en rasistisk diskurs för att det är enklare så, för att det är det som ”ligger i tiden” och så vidare. Är en intresserad av att inte bidra till rasism borde en tänka på detta när en uttrycker sina åsikter.

12 reaktioner till “Mer om ”kritik” av Islam.”

  1. När en jag känner kritiserar islam brukar jag komma med följdfrågor – vad exakt är det hen inte tycker om? Och när vi kommit fram till vilken del som stör hen, så är det bland annat kvinnoförtryck och djurplågeri (halalslakt). Varpå jag menar att då är det vettigare att vara emot kvinnoförtryck, djurplågeri och vad det nu kan vara i allmänhet istället för att rikta in sig på en specifik religion, eller region för den delen. Men det är ju så lätt för folk att fastna för en syndabock, tyvärr, vilket som du säger är kontraproduktivt. Och även om det skulle vara just islam det är fel på, hypotetiskt, så är det inte fel på alla muslimer för den sakens skull.

  2. Religion får man inte debattera på denna sida. Vi ska söka se de patriarkaliska strukturerna säger du Fanny, men den insitution som förmedlat och konserverat den patriarkala synen under årtusenden, och fortfarande gör, nämligen religionen, vill du hålla tabu? I övrigt håller jag med Maria.

    1. En får debattera religion. Ateistfloskler som framför aggressivt kan en hålla borta.

      1. Så det är floskler att religionen i allmänhet är patriarkal? Och att handikappande omskärelse av små pojkar sker i detta land i religionens tecken, vilket i stort sett alla läkare är emot. Förhoppningsvis förekommer inte så mkt kvinnlig omskärelse i Sverige som Maria tar upp (floskler det också?), inte jag, märk väl. Det var det enda jag drog upp. Floskler. Jaha.

        1. Ja, det skulle jag säga. Du kritiserar inte på ett särskilt djupgående sätt utan bara upprepar det som tusen ateister innan dig sagt, vilket du dessutom gör på ett onyanserat och aggressivt sätt. För mig är det relevant att även feminister som är religiösa känner sig välkomna här och det blir tyvärr svårt när en har ateister som går loss i kommentarsfältet. Du kan tycka vad du vill om det men du får helt enkelt svälja det och lägga ner.

        2. Och detta i polemik med en kvinna som tyckte vi skulle lämna henne och hennes religion ifred, den var hennes frivilliga val sa hon. Det är möjligtvis ett frivilligt val för henne. Men definitivt inte för hennes barn, eller de barn som uppfostras religiöst. Det var primärt den invändningen jag hade.

  3. Om du vill kritisera kvinnlig könsstympning och slippa den svårigheten du tar upp så kan jag rekomendera dig att läsa på om kvinnlig könsstympning. Det är nämligen inte en religiös handling inom islam, även om många som utför kvinnlig könsstympning är muslimer. Majoriteten av alla muslimer utför inte sådana handlingar, eller anser att det är något som hör islam till. Förutom muslimer utför även bland annat kopter, protestanter och katoliker kvinnlig könsstympning. Det är för övrigt även en sed som förekommit i Afrika innan islam var utbrett där, vilket vidare tyder på att kopplingen mellan islam och kvinnlig könsstympning är svag.

    1. Men, precis som enfeminista skriver, varför blanda in religion alls i denna typ av frågor? Om en är emot kvinnlig omskärelse så är ju det absolut bästa, mest konsekventa och mest effektiva att helt enkelt sträva för att kvinnlig omskärelse ska helt försvinna genom att rikta in sin kritik mot målgruppen ”de som utför kvinnlig omskärelse”.

      På så sätt slipper man en onödig hets mot de muslimer som inte utövar dessa övergrepp samtidigt som en inkluderar de övriga personer som utövar dem. En riktar sig alltså direkt till den relevanta målgruppen, snarare än vad som för många verkar vara en tillräckligt god approximation av den relevanta målgruppen för att de ska vara nöjda, när det i själva verket är en rasistisk förenkling.

  4. Så du kastar dig platt du Maria, om ngn begär det. Den uppfattningen har jag verkligen inte fått om dig. Men säger du det så. Jag är inte riktigt sådan. Och jag förstår inte riktigt hur man ska kunna påverka och förändra ngt med sådan underdånighet, även om det mer ligger i förlängningen. Ja, ja

    1. Men gud, släpp det. Om du inte respekterar mina regler kanske du inte får debattera här alls.

  5. Ha, ha, tänkte inte på det, man kan ju länka och skriva någon annanstans, precis som jag såg att du har gjort Maria. Även om jag kan tycka det lite lustigt med en sådan ”spridd” debatt. Och att folk behandlas olika, fast de säger samma sak, som du faktiskt gör här Fanny känns ju lite ojämlikt, du som talar dig varm för ett jämlikt samhälle. Men det är väl smällar man får ta i ”integritetens” namn. 🙂

  6. Jag håller med om att det absolut inte råder brist på kritik mot islam i allmänhet, däremot kan jag tycka att det råder en viss brist på feministisk kritik mot islam. Frågor om hur muslimska kvinnor i Sverige upplever sin syn samt hur vi kan göra islam och de muslimska länderna mer jämställda är frågor som bör diskuteras. Naturligtvis gäller det andra religioner också.

Lämna ett svar till Mats Hansson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *