Reklamsamhället.

För ett par dagar sedan när jag skulle handla mat så stod det två personer från den vårdcentralen precis vid ingången och gjorde reklam för att en skulle skriva in sig där.

Jag tänker; vilka är de här personerna? Troligen sjukvårdspersonal som på sin arbetstid måste stå och rekrytera kunder istället för att utföra det arbete de kan och som behöver utföras. Och varför? Troligen för att vårdcentralen behöver det för att inte läggas ner, för att finansieringen ska gå runt.

Detta är troligen en av effekterna av det ”fria vårdvalet”, konkurrensutsättningen av vården och så vidare. Istället för att ge vård så behöver sjukhus, vårdcentraler och mottagningar fokusera på att göra reklam för sig själva. Det känns inte som någon större samhällsvinst, snarare en fet jäva förlust eftersom verksamheten ”göra reklam” egentligen inte tillför något värde någonstans.

Kan vi inte bara skippa den här grejen med att alla måste göra så jävla mycket reklam för sig själv och låta folk syssla med vad de faktiskt är bra på och det som behövs? Jag blir så trött på att det liksom aldrig är nog att var grym på att utföra ett arbete, en måste sälja in sig själv som fan också. Det är så jävla förnedrande, och det är ett ofattbart slöseri med mänskliga resurser.

3 reaktioner till “Reklamsamhället.”

  1. Jag undrar hur du ser på annonser i tidningar, annonser av följande slag:
    Background: Jag skriver en himla massa, handlar om ett gäng som blabla, ska ej tråka ut dig med alla detaljer, men dom agerar i alla fall politiskt genom musik, film, aktioner, m.m bland annat – journalistik. En tjej bestämmer sig för att starta upp en tjejtidning som motvikt till alla Elle, Veckorevyn, Solo osv. Gruppen (ej connected till tidningen) har redan en sajt som har fett tydlig politiskt inriktning, men hon vill liksom fånga upp dom som inte är intresserade av just sånt – än, typ infiltrera gruppen som inte vet vad tex feminism är & som är på jakt efter en ”tjejtidning” av VR-typ, & ba BAM, nästla sig in & smyga på intresset av annat än att vara söt, träna, smink, hur HAN vill ha det i sängen & sexualiserade retuscherade reklambrudar överallt. (Har fett med ideer till denna tidning, om någon är intresserad btw. Grunden är solid, men behöver givetvis jobbas på).
    I alla fall, hon startar upp den med två andra tjejer & dom finansierar den genom reklam – men bara sånt som dom ”kan stå för”, tex reklam för skolor, kurser, lära sig spela instrument, rollerderbymatcher, konserter, festivaler, vegmatsmärken, tattostudios, klättringsklubb, comic books, teater m.m.
    Så min fråga är ju då, hur ser du på detta? Jag är inte klar med min bild av hur JAG ser på reklam än…

    & hur infiltreringen går till kan jag berätta om någon är intresserad, haha, låter evol.

  2. Kul att du tar upp det här, jag har själv argumenterat om just den här frågan, men ingen verkar ha greppat den. När man privatiserar t.ex skolan skall man dels pressa ut en vinst vilket ofta diskuteras.
    Men dessutom så skall en del av dom pengar som skall läggas på lärarlöner andra anställda som behövs typ kuratorer sköterskor och läromedel betala marknadsföringen, som knappast är billig.
    Ett knep man gjorde i gymnasierna för några år sedan, var att alla elever fick en billig laptop, sen sparade man in med lärarlösa lektioner. Vid rekryteringen av elever hade laptoppen alltså större reklamvärde än läraren. Men lärarna tog alla kanske för givet.
    Visst bör vi ifrågasätta riskkaptalbolagens vinster, men det här är ju lika sjukt.
    Samma gäller givetvis sjukvård och annat man privatiserar

Lämna ett svar till KajsaLisa Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *