Femen-aktionen i Stockholms moské bidrar till rasism.

En grupp feministiska aktivister tog sig igår in i Stockholms moské där de blottade sina nakna kroppar, täckta med budskap i stil med ”nej till sharia”. Aktionen är tydligen en förberedande aktion inför protester mot sharialagar som ska hållas i Egypten. Det är säkert utmärkt att dessa protester hålls där, jag vet inte för jag är inte så insatt i egyptiska förhållanden.

Jag är väldigt skeptisk till den här aktionen. I Sverige finns det inget problem med sharialagar och det är inte heller något som håller på att införas. Islam är helt enkelt ingen förtryckande kraft i Sverige, utan snarare en gruppering som utsätts för förtryck. Stockholms moské har inte heller uttalat sig för sharia eller uttryckt sitt stöd för lagstiftningen i Egypten. Aktivisterna verkar har valt moskén eftersom den är en ”symbol för det religiösa”.

Aktivisterna hade istället kunnat fokusera på något som är relevant för svenska förhållanden. Till exempel hade de kunnat gå barbröstade på en vanlig jävla shoppinggata och se vad som händer, eller ännu bättre: i en galleria. Då hade de blivit utkörda direkt, troligen av de vakter som ständigt bemannar sådana ställen med syfte att ”upprätthålla ordningen” så människor kan shoppa ifred. I Sverige är kapitalismen mer den kraft som upprätthåller patriarkala strukturer än Islam. Poängen är att det inte heller i Sverige är okej att gå omkring barbröstad som kvinna och att detta inte har ett skit med Islam att göra.

När en tar en metod och bara rakt av applicerar den i ett annat land så blir det ofta fel och missriktat, eftersom det helt enkelt inte råder samma förhållanden i de två olika länderna. Att kämpa mot Islams kvinnoförtryck i Sverige blir inte något subversivt, utan snarare att rida på en rasistisk våg, även om det görs i en större internationell kontext. Det hade varit mer intressant om de svenska aktivisterna hade tagit samma problemformulering, nämligen att kvinnor inte är fria att bestämma över sina kroppar, och applicerat den på svenska förhållanden, alltså försökt formulera vilka krafter som här bidrar till upprätthållandet av denna ofrihet.

Det finns många som skulle tycka att nakna kvinnokroppar är helt oacceptabelt i en galleria eller på ett café som nu kommer oja sig över Islams kvinnoförtryck. En sådan här aktion i Sverige rider på och förstärker en rasistisk våg snarare än leder till feministiska framsteg. Det kan rent av vara kontraproduktivt för den feministiska kampen eftersom det hjälper till att utmåla kvinnoförtrycket inom Islam som det ”verkliga” kvinnoförtrycket, och att andra inte behöver bry sig. Detta är inget hittepå från min sida, utan en process som sker exakt hela tiden när människor pratar om att svenska feminister ska vara nöjda eftersom vi slipper bära burka. Denna tendens bidrar den här aktionen till.

54 reaktioner till “Femen-aktionen i Stockholms moské bidrar till rasism.”

  1. Du inser att du använder exakt samma argument som jämställdister använder mot feminister när de menar att en bör kämpa mot ALL förtryck och inte koncentrera sig på en grupps problem? Att det finns ”viktigare” frågor att engagera sig i och att feminismen (islam i ditt argument) kan ”bakas in i” allt det andra (i ditt argument kapitalismen)?

    1. Det gör jag inte. Jag skriver att en måset anpassa efter en svensk kontext när en verkar i Sverige.

      1. Så islam är inte en svensk kontext? Jag tycker att det dags att inkludera Islam och muslimer i den svenska kontexten. Varför har du ett behov av att utesluta muslimska kvinnor och svenska moskéer ur den svenska kontexten? Hur gör du när du exkluderar en svensk moské ur den svenska kontexten?

        1. Det är såklart en del av den svenska kontexten, men det är inte en förtryckande kraft i Sverige som helhet.

  2. Om något så bidrar Femen bara till mer islamofobi och rasism. De flesta Femen aktivisterna är även vita och privilegerade, så deras röster överröstar de rösterna av folket som de försöker ”rädda”. Förstår att de vill kämpa för kvinnors rättigheter men för mig känns det mest som att de alla lider utav white saviour complex. Ja, kvinnor borde få klä av sig tröjan precis som män utan att deras bröst sexualiseras eller att de ska behöva bli kallade hora/slampa/etc. men en kvinna ska även ha rätten att få klä sig som hen vill; alltså får man täcka sig om det är det man vill göra och känner sig bekväm med, vilket Femen typ har helt glömt bort?

  3. Håller med om att dom like väl kunde ha protesterat i en galleria och att Muslimer utsätts för mycket rasism, men var det inte så att den förtryckta gruppen skulle ha tolkningsföreträde, precis som att många vill att feministiska män ska lyfta kvinnor och inte ta plats och inte ha tolkningsföreträde. Nu blir det ju lite skevt när du skriver att ”Islam är helt enkelt ingen förtryckande kraft i Sverige” bara för att du inte har upplevt förtrycket. Har jag missförstått dig.

    //S

    1. Det är ju inte svenska muslimska kvinnor som gjort denna aktion.

  4. Håller med. Hade detta gjorts i Egypten hade det varit en väldigt häftig och bra grej, men här blir det bara konstigt, och precis som du säger, rasistiskt.

  5. Ruhani, En kvinna med ”Vitt” namn, en från Tunisien och en från Egypten, som enligt tidningen har fått asyl i Sverige efter hennes aktion i Egypten, så lägg ner ”White Saviour” det kan inte appliceras på denna aktion, kanske på Femen i allmänhet men inte här

    Fanny, jag vet inte, kan bara gissa att två av dom iallafall växte upp ”muslimskt” men då jag inte har fakta so lägger jag ner tycker inte att aktionen ska handla om personerna utan om budskapet, även om det är felplacerat osv. Tack för en bra blogg…..

    //Spencer

    1. Jag har inte fokuset på personerna i mitt inlägg alls faktiskt, utan på budskap och kontext.

      1. Känns som att i just det här fallet spelar kanske just aktivisternas bakgrund roll, och att som vit börja säga vilken kamp som är rätt och fel av dem att föra känns lite som att ta på sig tolkningsföreträdet. Faktiskt. Förmodligen har de perspektiv och erfarenheter som vi som är vita, ickereligiösa etc inte har och då kan det ju tyckas vara läge att tagga ner lite på kritiken.

    2. Men det var ju det jag sa? ”De flesta Femen aktivisterna” – pratar inte om bara de som var inblandade här i Sverige. Är även rätt säker på att de flesta Femen aktivisterna själva inte är muslimer och lider faktiskt av ett komplex där de vill ”rädda” oss kvinnliga muslimer från denna s.k. ”förtryckande religionen”. Jag säger ”white saviour complex” för att istället för att försöka ”befria” muslimska kvinnor så kanske de bör stanna till och lyssna på vad de vill och om de verkligen vill ha hjälp? Deras röster kan inte bli hörda ifall Femen överröstar de.

  6. Sant, men i kommentarerna skrev du att ”Det är ju inte svenska muslimska kvinnor som gjort denna aktion” och Ruhani om att dom har ”white saviour complex” jag tror ni delvis har fel på dessa punkter, Men efterssom jag inte känner dom så vet jag ju inte.

    1. Skrev det som respons på att du menade att de är de förtryckta som ska definiera förtrycket. Hade varit relevant om det var kvinnor som var aktiva i moskén eller hade familj som var det.

  7. Fanny, sant, håller med till viss del, men feminister brukar gruppera gruppen män och prata om kollektivt förtryck, jag tror dom två muslimska kvinnorna kanske grupperar ihop Islam i Sverige och Islam i Egypten / Tunisien, dom ser det nog som samma förtryck, och även en del av patriarkatet, en stor del dessutom (OBS jag anser att det även gäller Kristendomen bl.a.)

    Tror inte någon av oss är öppen för att ändra oss här, lets move on and stay friends!

    Ruhani, du skrev även ”men för mig känns det mest som att de alla lider utav white saviour complex” och i detta fall vet vi att två inte är vita, och att förminska / mobba dom är inte rätt, även om du som Muslim blev kränkt i detta fall. Two wrongs dont make a right!

    //S

    1. När blev det mobbning att säga att man *känner* att Femen aktivister verkar lida utav white saviour complex? Jag säger ju vad jag själv ser och känner som en muslimsk kvinna när jag tittar på vad Femen håller på med runt om i världen. Förlåt men om man vill ”befria” muslimska kvinnor så kanske man även bör lyssna till vad de har att säga? Att protestera sharia lagar till folk i ett land som inte har något med det att göra gör ingen nytta men drar istället till sig negativ uppmärksamhet om Islam, vilket jag är väldigt trött på.

      https://www.facebook.com/MuslimWomenAgainstFemen

      1. Religion har inte i ett modernt samhälle att göra, så den förtjänar allt motstånd den kan få. Religion sätter människan i andra hand. Människan ska bara underordna sig ofta uråldriga religiösa dogmer och principer, vilket strider mot alla frihetliga principer. Att människan får göra precis som hon vill. Människan bör komma i första hand. Präster, rabbiner, imamer, etc, ja, alla auktoriteter som mer strikt vill normera det sociala samhället kan dra ngt gammalt över sig. Heja Femen!

        1. Du vet väl att människor SJÄLVA även kan bestämma ifall de vill följa en religion eller inte? Det är också en frihet – att ta sitt egna beslut om man vill vara religiös eller ej – fast det verkar ju inte Femen aktivister förstå, sååå… lol hej då

          1. Visst är det frivilligt att vara religiös. Men räkna med mothugg, om det inte hålls strikt privat. Som all politik bör den, ja, ska den debatteras. Jag är verkligen ingen förbudsivrare, men vad gäller religion är jag nästan för ett religionsförbud för barn. När de är myndiga kan de själva få välja om de vill bli religiösa. Föräldrar som pådyvlar sina barn sin religion, tex omskär dem. När de är myndiga kan de få göra det av fri vilja, men absolut inte innan, det är rent övergrepp. Religionen behandlas än idag med silkesvantar. Obegripligt. Ngt som är så genomsyrande för en människas syn, patriarkaliskt i de flesta fall, och utveckling får bara inte underdånigt respekteras, utan debatt.

            1. Om du bara ska dra ateistiska floskler på ett aggressivt sätt kan du dra. Jag vill att min blogg ska kännas trygg att komma till. Du kan dra din ”religionskritik” på flashback eller något.

              1. På tal är den kvinnliga styrelserepresentationen, vilken är urusel. Det talas tom om kvotering, jo, det kanske är nödvändigt. Det finns ännu ett ansenligt antal präster som är kvinnoprästmotståndare, vilket alla anser förfärligt Kyrkan inte tar tag i med hårdhandskarna emot. Något för Femen att också demonstrera emot, ngn kvinnoprästmotsåndaresynod, eller vad det kallas, kan de ”attackera”. Jag slog på kvinnlig Imam, det finns visst en kvinna som kallar sig Imam i Sverige, och hon möter hårt motstånd inom sin kyrka. Men det ska vi tala tyst om. Jag finner det så oerhört inkonsekvent. Ska vi ha ett jämlikt samhälle eller inte, i allt offentligt liv? Och jag kan inte se jag gynnar ngr rasister med mina åsikter. Rasister bemöter jag alltid. Jag är för fullständigt fri invandring och solidartitet, Sveriges invandringspolitik är fullständigt uppåt väggarna redan som det är, endast en rännil släpps in. Fullständigt vansinnigt. Och för fullständigt fri debatt. Jag kan inte censurera mig själv för ngn förment god sak. Tycker jag ngt är dåligt säger jag det. Och religion tillhör definitivt en av de sakerna, och SD, och KD, och moderaterna, den väg in i osolidariten vårt samhälle tagit, med privatiseringar inom vård, omsorg, skola, etc. Vad jag har dig Fanny vet jag faktiskt inte, för här tycker jag du är oerhört inkonsekvent. Ok, då får jag väl tacka för mig då (men bland Flashbackdårarna ser du mig inte).

        2. Nå, att behandla religion såhär är såklart också att underordna sig dogmer och principer och försöka tvinga dem på andra.

  8. Tycker inte man ska gradera förtryck, allt upplevt förtryck bör demonstreras emot. Att undvika demonstrationer mot förtryck rasister kanske håller med om blir en tvångströja. Det är bara att tillägga att från er vill jag inte ha några hejarop.

  9. bekanta dig gärna med Ayaan Hirsi Ali, hon har deltagit i många diskussioner och debatter om varför just islam är en religion som är snäppet värre än andra, eller kanske vi ska säga varför den utövas agressivare än andra.

    1. Att en person säger det betyder inte att det är så. Tycker fortfarande att denn aktion bidrar till rasism.

  10. ahaa så alla de som lämnat den islamska tron som nu kritiserar den är ute och cyklar och ska inte tas på allvar, ok.

    1. Verkligen intressant hur du lyckades du få det jag sa till detta. Du kanske borde tagga ner med polemiken.

  11. Inga problem med Sharia i Sverige? Enligt ungdomsstyrelsen lever 70 000 ungdomar i Sverige lever under hederförtryck. Många av dem på grund av att familj och släkt praktiserar Sharia-lagar.

    1. Det är fortfarande inte det som gör att kvinnor inte kan gå barbröstade på stan, inte heller den kraft som framförallt upprätthåller kvinnoförtryck. Inte heller är det något som Stockholms moské företräder.

  12. Men ska vi kanske komma ihåg att en av dem som var med var Aliaa Elmahdy som lever i exil här i Sverige om jag har förstått rätt. En sån protest i Egpyten hade nog varit livsfarligt men här ….

    Säger inte jag tycker att det är ”bra” att vara så provocerande men tycker att vi ska se på det hela i ett större perspektiv. Protesten i sig hade nog lite med just Sverige att göra.

    1. Min kritik är inte att denna protest ägde rum i Sverige, jag hade varit helt lugn med om de typ hade en stöddemo för de i Egypten. Mitt problem är att det är ett angrepp på en svensk moské och därmed svenska muslimer, vilket är en helt annat sak.

      1. Men jag tycker att du har valt att bara se denna handling så. Varför ignorerar du att Aliaa var med? Var det en kritik på Islam och i synnerhet kvinno förtryck, ja. Ett angrep på svenska muslimer är långsökt. Tycker du *ALLVARLIGT* att nakenhet i sig ska tolkas som ett angrep på muslimer? Mot islam .. fine. Men folk… Nej, det håller inte måttet. Sen förstår jag inte varför man ska inte kritisera islam. Speciellt när kritiken kommer från någon som kommer från Egypten som iaf en gång i tiden muslim.

        1. Jag ignorerar inte att Aliaa var med, men jag tycker inte att det är relevant. Varför är det långsökt att det är ett angrepp på svenska muslimer när det görs i en svensk moské? Det är klart att det är ett angrepp när en med mening överträder de regler som satts upp i den lokalen. Du kan absolut kritisera Islam, men inte på det här sättet, eftersom det stödjer en rasistisk agenda.

          1. Jag tycker att det är jätte relevant och hon var med i alla högsta grad speciellt om man säger att gjordes som ”förberedande aktion inför protester mot sharialagar som ska hållas i Egypten” Var inte hon ledaren också?

            Vad gäller den rasistiska agendan… Tyckte att det handlade om sharia och kvinnoförhållanden. Sen kan jag hålla med dig om att det är inte relevant för just sverige och visst kan man tycka att sådant bör göras i det landet det gäller… Men nu vill jag poängtera att vi dagligen ser protester/demonstrationer överallt i världen om saker som händer någon annastans och som är tom bara relevant någon annan stans. Pride festivalen har folk som demonstrerar här just för att de inte kan det i Ryssland tex. Men rasistiskt? Är det någonting jag har missat (och jag erkänner att kanske kan vara så) får du gärna upplysa mig. Annars så tycker jag att det är ett skenargument. Aliaa är inte själv ”vit,” och argumenterna i sig handlar inte om ras vad jag har sett.

            1. Fast det jag kritiserar är inte att det är i sverige utan att de attackerar svenska muslimer. Hade varit helt oproblematiskt med till exempel en stöddemo, men nu valde de att göra detta i Stockholms moské vilket är en attack på svenska muslimer.

              Och nej, jag anser inte att det blir rätt för att en kmr från Egypten. Hade nog tyckt det var ännu mer problematiskt om det bara var ”svenskar”, men tycker aktionen är missriktad oavsett.

              1. Håller med om att det är kanske missriktad… Jag säger ”kanske” bara därför att jag inte vet om det kan finnas någonting som kan motivera att det hände just på denna moské i Sverige. Någon koppling till Egypten, tex. (Säger inte att det är så, men jag vet inte). Ser dock suspekt ut. Alltså, jag tror vi är ense här. Att det kan däremot vara en övning innan man försöker något sånt i Egypten tycker jag däremot är fortfarande högst relevant.

                Sen tycker jag ändå inte att det var på något sätt rasistiskt och inte heller en attack mot muslimer. Det var ingen som skadades. Det var dock en attack mot ideologi och, återigen, kan väl hålla med om att just den ideologin som attackeras är knappast något problem i Sverige….

                En fråga… Vad tror du händer den som försöker med samma sak i Egypten? Vet du varför Aliaa är i Sverige nu?

  13. Intressant att du tog bort min kommentar istället för att bemöta den. Det tar jag som en komplimang. Fakta och logik kan vara obehagliga att möta för den ovane.

    Det sant att muslimer i Sverige ofta får utstå oförtjänta trakasserier. Det är tyvärr också sant att det är i den muslimska miljön som det värsta kvinnoförtrycket existerar. Dessa två sanningar existerar parallellt, och det är ingenting konstigt med det. Om du inte tror mig, så beror det på att din bekantskapskrets är alltför etniskt och klassmässigt homogen. Skaffa tex fler vänner från muslimska länder, lär dig några orientaliska språk och flytta till Tensta/Rinkeby/Husby, så får du se hur mycket du har missat.

    Bara för att det är synd om en person i ett hänseende, betyder det inte att den personen förtjänar att försvaras i alla andra hänseenden. En svart muslimsk kvinnoförtryckare förtjänar självklart att försvaras i de situationer där han attackeras pga sin hudfärg. En svart muslimsk kvinnoförtryckare förtjänar lika självklart att häcklas, bemötas med motargument och gärna utsättas för feministiska naken-manifestationer. Ganska enkelt. En sverigedemokrat som sprider rasistiskt färgade osanningar förtjänar att häcklas och bemötas med motargument. En sverigedemokrat som hotas till livet pga av sin hudfärg eller sitt politiska engagemang förtjänar att försvaras. Ganska enkelt.

    Den svenska vänstern och de därtill hörande feministerna (härrörande från vit akademikermedelklass) gör gång på gång misstaget att rycka ut till försvar för precis den sorts krafter som man i andra sammanhang angriper och säger sig hata och motarbeta. Det som avgör är förövarens hudfärg. Detta förhållningssätt är rasistiskt, och det inser alltfler. Och det är bla därför jag själv har lämnat vänstern och blivit blankröstare.

    Om du vill vända den sverigedemokratiska vind som blåser genom landet, så gör du klokt i att själv börja behandla alla människor som jämlikar, och kräva jämlikhet och mänskilga rättigheter över hela linjen.

    1. Du kallade mig ju rasist och ett gäng andra negativa tillmälen samt förde inget vettigt resonemang utöver att jag skiter i muslimska kvinnor rättigheter för att jag inte har samma uppfattning av situationen som du, förväntar du dig att jag ska ta emot din kommentar med öppna armar och ba ”gud vad bra detta ska jag ~*bemöta*~?” Lite självinsikt om jag får be. Så jävla trött på människor som du som får för er att ni har typ ”genomskådat” en för att en tar bort era tramsiga kommenterar, när det egentligen bara handlar om att ni saknar hyfs och vett.

    2. Rörande innehållet i din kommentar kan jag säga att jag inte försvarar de som förtrycker i Islams namn, däremot så tycker jag att just denna aktion emot detta är problematisk eftersom den snarare stärker rasistiska tendenser än motverkar kvinnoförtryck. Jag förstår inte hur du får det till att jag försvarar förtryckare. Bara för att jag inte tycker att en ska bekämpa förtryck på samma sätt som du uppenbarligen gör så betyder inte det att jag tycker det är bra. Dina svepande omnämnanden av hur ”vänstern” är och gör ger jag inte mycket för, det låter som vanligt konspiratoriskt trams.

      1. Tråkigt bara att verkligheten är precis den motsatta: Ditt och många andras förkastande av just denna aktion, bara för att den riktar sig mot islam, är precis vad som stärker rasistiska tendenser, och bekräftar världsbilden hos dem som skriver på tex avpixlat.

        Varför? Jo, därför att det innebär logisk kortslutning att plötsligt sluta upp bakom och försvara något som man i andra sammanhang säger sig motarbeta. Och ifrågasätta en typ av aktioner som man annars uppmuntrar. Trovärdigheten blir noll, och de som pratar om ”PK-konspiration” får vatten på sin kvarn. Att svensk mainstreamislam, alltså den islam som predikas i svenska moskeer, har problem med sin kvinnosyn är bekräftat bortom allt rimligt tvivel.

        Jag har en stark önskan, och det är att sverigedemokrater skall kunna bevisas ha fel när de hävdar att muslimer särbehandlas och blir ”gullade med” i samhällsdebatten. Men tyvärr så blir det Åkesson som gång på gång sitter med alla trumfkort och vinner debatt efter debatt. På grund av alla pinsamma klavertramp som begås av debattörer som tror sig göra gott men som innerst inne (och troligen omedvetet) resonerar rasistiskt.

        Jag hävdar att man är rasist när man förväntar sig att vita kristna resp. svarta muslimska människor ska följa olika uppsättningar av lagar och normer på jämställdhetsområdet. Du får såklart gärna tycka att jag saknar hyfs och vett. Men det är tyvärr inte ett argument. Visa gärna varför jag har fel, så kommer jag att ändra min uppfattning.

        1. Tack för dina otrevliga spekulationer om hur verkligheten är beskaffad. Nu ska jag återgå till att skriva om saker som intresserar mig.

  14. Du inser att jag avgick med segern i denna diskussion, va? Du har fortfarande alla chanser i världen att bistå mig med argument som visar varför jag har så fel. Jag kommer i så fall att ändra min åsikt. Varsågod och bemöt eller känn dig besegrad! 😉

    1. Haha, gud. Jaja, om du nu känner att du vunnit så får du väl göra det

  15. ”Islam är helt enkelt ingen förtryckande kraft i Sverige, utan snarare en gruppering som utsätts för förtryck”

    Så båda kan alltså inte vara sanna samtidigt? Det är ju ett rejält logiskt felslut. Jag har på nära håll sett kvinnor frysas ut i muslimska sammanhang för att de står upp för sina rättigheter. Det är tragiskt att du, som förmodad medsyster, förnekar att det finns såna krafter.

    ”I Sverige är kapitalismen mer den kraft som upprätthåller patriarkala strukturer än Islam.”

    De patriarkala strukturerna i Sverige var på plats långt innan kapitalismen kom in i spelet. Kristendomen var och är en av de krafter som hållit kvinnan på plats. Precis som Islam. Därför är det helt befogat att genomföra aktioner i shoppinggallerior, kyrkor och moskéer.

    Precis som pojkflicka ovan anser jag att det är livsfarligt att överlämna islamkritik till rasister på högerkanten.

    1. Det finns sådana krafter, men i Sverige som helhet är det inte en förtryckande kraft.

      Jag pratar inte om vad som är ursprunget till patriarkala strukturer utan vad som upprätthåller dem, vilket jag idag anser främst är kapitalismen.

      Angående att ”överlämna” kritiken till rasister så håller jag inte med. Det som görs här är snarare att de springer rasisternas ärenden.

      1. Tycker du att det är just ”kapitalismen” som upprätthåller den ”patriarkala strukturen” eller snarare tradition, reklam, och att löne nivåerna är fortfarande inte lika mellan män och kvinnor?

        ”Det som görs här är snarare att de springer rasisternas ärenden.” <— Nonsense. Jag vill aldrig tro att du menar detta: iaf inte som du skrev det… att de springer rasisternas ärenden. Varför ska du tolka deras kritik som mindre värdig och därmed en massa idioter som leds av rasister.

      2. ”Sverige som helhet”? Ska man bara protestera mot saker som är når upp till en nivå av nationell angelägenhet? Islam är, beroende på hur man räknar förstås, Sveriges näst största religion. Det är väl självklart att muslimskt tankegods påverkar många människor över hela Sverige. Kanske inte i dina (vita, akademiska, medelklass?) kretsar, men i andras.

        Det finns många liberala muslimer i Sverige, tur det, men imamerna är i regel mer konservativa än genomsnittsmuslimen. De predikar knappast jämlikhet mellan könen, snarare tvärtom, och för det förtjänar de kritik.

        Du föreslår barbröstade aktioner mot shoppinggallerior och det är väl en jättebra idé. Det är bara att sätta igång! Det verkligt kontraproduktiva är att klanka ner på medsystrar som väljer att föra kampen på andra ställen.

  16. Hur upprätthåller kapitalismen patriarkala strukturer? Förklara lite mer konkret så att vi obildade förstår hur du tänker.

    Och en annan fråga, hur kommer det sig att kvinnor har mer rättigheter och frihet i västvärlden (där kapitalismen är som starkast) än i den muslimska delen av världen?

    Kvinnor är mer begränsade i t.ex. Iran, Saudiarabien, Pakistan, Afghanistan, Egypten, Yemen och Irak jämfört med t.ex. USA, UK eller något annat kapitalistiskt land. Varför är det så?

    Okej där fick jag med tre frågor. Tack för din tid.

  17. Vad är det för rasism du pratar om? Om man är kritisk till islam, kristendom etc så är man rasist i dina ögon? Jag trodde att rasism är ett fientligt ställningstagande riktad mot olika rasgrupper, inte fientlighet mot olika trosuppfattningar. Och vad är det för kapitalism som upprätthåller patriarkala strukturer som du också pratar om? kan en bildad och världsvan person som du utveckla det mer och tala om det för mig, vill veta mer!

  18. Nu är jag sen på bollen här men måste bara påpeka: Aktionen gjordes vid moskén eftersom de uttalat stöd för Muslimska brödraskapet som vill införa sharialagar i Egypten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *