Islamkritik.

Detta med att vara ”kritisk mot Islam” är ju populärt nu. Det säga att man ”måste kunna” kritisera Islam. Visst kan det finnas relevant kritik mot Islam, det förnekar jag inte. Eller, det finns garanterat relevant kritik mot grenar, praktiker och uppfattningar inom Islam. Det är också viktigt att i ett öppet samhälle kunna diskutera och kritisera olika religioner och företeelser. Problemet uppstår när det blir ett ensidigt fokus på att ”kritisera” en enskild religion, som dessutom kopplas starkt ihop med en etnisk grupp.

Du kan säga att det är skillnad på religion och etnicitet och det stämmer såklart. Samtidigt måste man förstå att religion är geografiskt bunden och att det framförallt i allmänhetens ögon ofta sammanblandas. Om man då bidrar till en hätsk stämning mot en religion som förknippas med vissa utseenden och ursprung så kommer det att bidra till en hätsk stämning mot dessa personer. De mesta religionen är i någon mån förknippad med vissa etniciteter, vidare är den förknippad med vissa kulturella yttringar eftersom religionen ofta är en stor del av kulturen.

Givetvis ska man göra allt för att till exempel stoppa terrorism, religiöst inflytande i lagtext, sekter och så vidare. Detta gäller oavsett vilka trosuppfattningar dessa element vilar på. Det är knappast så att islamistiskt terrorism riskerar att bli ett accepterat inslag i samhället, inte heller föreligger det någon risk att sharialag ska införas. Det är ett hjärnspöke hos vissa främlingsfientliga grupper att dessa risker skulle existera. Om vi ser till hur verkligheten är beskaffad så har vi precis fått in ett främlingsfientligt parti i riksdagen som främst riktar in sig på den så kallade ”islamiseringen” och även andra partier driver frågor som till exempel burkaförbud, vilket uppenbart är en attack mot Islam.

Det sägs att Islam är en helig ko och att man inte få kritisera den. Jag tycker att man ofta hör kritik mot just Islam och jag ser också att staten ofta skyddar den som är ”kritisk” eller till och med aktivt provocerar, som till exempel Lars Vilks. Däremot finns det en gräns för hur länge det är intressant att lyssna på främlingsfientliga konspirationsteorier, hur mycket utrymme de kan tillåtas ta och så vidare. Personligen tycker jag att de får ta alldeles för mycket utrymme idag.

Det kan vara bekvämt att säga att man inte är emot en folkgrupp utan mot en religion, men konsekvensen av att så hårt hetsa mot en religion blir automatisk att skapa hätsk stämning också kring vissa folkgrupper. Tänk er själva att ni invandrade till ett land där religionen som var dominerande i det land ni kom ifrån ständigt ”kritiserades” och att det var tydligt vilket ursprung ni hade. Resultatet skulle bli att ni stötte på fördomar, och för att undvika dessa så skulle ni troligen bli tvungna att ständigt ”motbevisa” dem genom att förkasta ert ursprung, de traditioner och uppfattningar som kommer från den kulturella kontexten.

Så innan du säger något ”kritiskt” mot Islam så ta en funderare på hur samhällsklimatet ser ut idag, vilka intressen din kritik kan tänkas tjäna och så vidare. Vissa saker kan leda till mer skada än nytta om de sägs, även om de i sig är sanna. Vissa saker behöver inte sägas igen eftersom de redan är vedertagen sanning. Till dessa hör till exempel att det är kefft om någon tvingas böra slöja, niqab eller burka, om någon blir dödad på grund av att familjens heder måste upprätthållas, om någon dödar oskyldiga för att sätta press på att införa sharialag och så vidare. Ingen tycker att detta är något bra, men genom att ständigt upprepa det så skapas dels bilden av att det är et större problem än vad det är, dels att det finns något slags utbrett muslimkramande i samhället som skulle leda till att saker likt dessa förlåta på löpande band. Sådant är inte fallet, och därför tycker jag att alla ”islamkritiska” borde tagga ner.

11 reaktioner till “Islamkritik.”

  1. Ja, jag är inte speciellt insatt men som sagt så uppfattar jag att det handlar om en hysteri, men jag förmodar att det är rädslan. Jag kan förstå att människor blir rädda om dom upplever att dom faktiska problemen tystas, vilket jag håller med om att dom gör. Vad händer när någonting tystas? Människor blir hysteriska, människor blir paranoida, rädslan tar över i en känsla av maktlöshet & detta kan förstora någonting till enorma proportioner i ens huvud.

    Så som jag har förstått det är väl omskärelse av pojkar en del i islamsk kultur? Eller så har jag helt missuppfattat, dock är det väl x antal religioner & kulturer som nyttjar detta men att omskärelse av pojkar är lagligt trots att det är ett övergrepp är givetvis ett problem & om någon ser att vi tillåter övergrepp med anledning av religion eller kultur ger det bränsle tillrädslan.

    Öht ger särställning bränsle till rädslan, så som separata badtider & att densom är muslim får ha sjal på sitt passfoto vilket andra inte får (vilket jag själv har lackat på då jag tycker att jag ser förjävlig ut utan håruppsättning men för egen del är det inte tillåtet för att jag inte kommer viftande med en religion).

    1. Fast anledningen till att omskärelse är lagligt är nog snarare för att det är en del i judendomen. Vet inte ens om det praktiseras inom Islam, men det är inte ens i närheten av lika viktigt. Religion överlag särbehandlas i samhället, däri ingår Islam, men fokuset på den specifika religionen är i min mening överdrivet.

      1. Ja, jag vet att det främst är inom judendomen det förekommer, men jag har hört en del om det gällande islam också & av den anledningen tog jag upp det. Så vitt jag vet är det dock ingenting som från början härleds till Koranen utan som har ’lagts till’ lite som bibeln piffas till då & då. Kan givetvis ha fel. Vad gäller att religiösa särbehandlas & att fokusen är överdriven håller jag som sagt med så har ingenting att tillägga där.

  2. Jag har sett många omskurna iranska penisar i ett omklädningsrum nära mig, så nog praktiseras omskärelse inom islam. Ser riktigt festligt ut förövrigt.

    1. Okej. Jag tror dock fortfarande inte att islam är förklaringen till att omskärelse är lagligt.

      1. Hoppas att det inte framstod som att jag menade att islam vore anledningen till att det i Sverige är legalt. Jag ser det som EN av anledningarna men skulle alla muslimer plötsligt gå upp i rök skulle omskärelsen fortfarande eistera, såklart.

  3. Får nog tjöta emot lite här. Om man ständigt måste tänka sig för vem kritiken drabbar innan man drar loss, så är risken att debatten blir lite skitnödig. Innan man har hunnit utreda intersektionalitetens alla dimensioner har debatten redan dragit förbi. Kan man kritisera Lars Vilks beteende – det riskerar ju trigga några galna islamister? Kan man kritisera sverigedemokrater – de består ju till stor del av obildade arbetslösa glesbygdsneanderthaler (ursäkta kategoriseringen, jag är inte helt allvarlig) och är därmed i underläge.

    Men en sak som jag läser in i inlägget håller jag helt med om; att man bör tänka på vad man säger och hur man säger det. Det är kul att dra saker till sin spets, och det genererar många klick och kommentarer, men vad blir konsekvenserna? Om jag vill kritisera kommunismen, så bör jag inte utgå från att alla kommunister vill hänga mig i närmsta lyktstolpe. Om jag vill kritisera alliansens sjukförsäkringspolitik, så bör jag inte utgå från att alla allianspolitiker och -väljare gör high five varje gång de lyckats trampa på en fattig. Om jag är kritisk emot vissa inslag i islam (eller den kultur som de flesta muslimska invandrare för närvarande kommer ifrån) så bör jag inte utgå från en illasinnad konspiration att ta över västvärlden. Låt oss lämna sådant åt nationell.nu. Att argumentera för att ens meningsmotståndare är onda människor som vill oss illa är bara att mata de våldsamma extremisterna med ursäkter för att ta till våld.

  4. Du är klok Fanny! Är så trött på folk som tror att islam är något som måste kritiseras idag, att det blivit en innegrej typ. Eller ÄNNU värre, vi MÅSTE JU DISKUTERA DET HÄR STORA PROBLEMET SOM LANDET SVERIGE HAR MED INVANDRINGSPOLITIKEN!!!!! Folk som inte vet ett skit om invandringspolitik men ändå menar att ”JAG skulle aldrig rösta på sd men jag FÖRSTÅR folk som gör det, det är faktiskt ett PROBLEM att invandringspolitiken inte diskuteras”. Jo den diskuteras visst (och vi har FRAMFÖRALLT inget PROBLEM med VIDÖPPNA GRÄNSER, sorry alla stora bokstäver men blir så upprörd av denna smyg-rasism), du har bara inte aktivt tagit del av debatten. Det är liksom ganska mycket som diskuteras i riksdagen utan att aftonbladet gör löpsidor av det…

  5. Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att kritisera en kultur eller religion som man aldrig varit en del av, såväl som särskilda fenomen inom den. Som utomstående så har man ofta ett begränsat perspektiv och saknar de bakgrundskunskaper som kan vara nödvändiga för att förstå varför någonting ser ut på ett visst sätt. Visst finns det icke-muslimer som är väldigt insatta i islam, men de personerna har ofta studerat religionen under många år.

    Självklart ska man kunna kritisera fenomen som man upplever som fel eller problematiska, men rätt mycket av den islamkritik jag ser verkar vara i form av (mestadels) sverigedemokrater som tar upp avsnitt ur koranen/specifika händelser, tolkar det helt fritt och sedan fullständigt ignorerar vad faktiska muslimer har att säga om saken. Jag undviker medvetet att kritisera islam såväl som andra religioner, för jag är verkligen inte nog insatt för att kunna göra det på ett upplyst sätt. Däremot kan jag absolut tänka mig att stötta personer som faktiskt tillhör dessa religioner och kritiserar dem, om det verkar vara motiverat.

    När det rör sig om religiösa värderingar eller fenomen som någon vill tvinga på personer utanför religionen i fråga så blir det såklart en helt annan sak (typ som den kristna högern i USA och aborter). Samma sak när våld eller tvång används inom en religion.

  6. Ja! Och man bör också inse att det är mycket lättare att kritisera någonting som en annan grupp gör och tycka att det är fel än att kritisera det man själv gör (för det vi gör är rätt för alla gör som vi alltid har gjort). Typ folk som säger att dom inte köper halal-kött för att det är grymt mot djuren. Men dom bryr sig inte ett dugg om hur ”vanliga” slaktare slaktar sina djur eller hur grymma förhållanden de lever under, utan bara när det är regler som någon annan, utomstående har bestämt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *