Jag bläddrade lite i Timbros tidskrift Neo för några veckor sedan, och fann en artikel som delvis handlade om svenska kyrkans tankesmedja Seglora. Nu har jag inte läst hela artikeln, men jag fastande för det här citatet.
Det finns ofta en idé hos människor att trossamfund ska vara opolitiska. En vanlig grej som folk säger är att det är okej med religion, så länge det hålls ”hemma” och folk inte försöker få in det i politiken. Som om inte religion till sin natur var politiskt; det handlar ju om idéer om hur människan är beskaffad, om rätt och fel och så vidare. Kan något sådant ens bli opolitiskt?
Jag menar såklart inte att jag tycker att det är en bra grej om religiösa typ går omkring och hotar folk med kniv om de inte ber böner, men jag menar att religionen liksom all annan ideologi är och bör vara politisk. I många människors trosuppfattning ingår ju att göra saker på ett samhälleligt plan; typ hjälpa hemlösa, kämpa för ett mer humant samhälle och så vidare. Det är alltså i sin natur politiskt.
Svenska kyrkan borde såklart stå upp för sina värderingar också gentemot politiken. Kyrkan sysslar mycket med social hjälp till utsatta, och det vore märkligt om en inte tog med sig det engagemanget och den kunskapen till samhällsdebatten. Om du tycker att det är rätt att ge svältande människor mat, varför skulle du då hålla dig till allmosor och inte kritisera den politik som gör att de svälter?
Många verkar vilja att kyrkan ska vara någon slags välgörenhetsinstitution, som ska hjälpa behövande i det tysta, men inte dra det längre än så, aldrig dra det utanför ”civilsamhället” och in i politiken. Men det går inte att särskilja civilsamhälle och politik, det går inte att särskilja välgörenhet och politiska beslut, utan de är tätt sammanvävda.
Jag förstår att det är jobbigt för högern att få kritik, och det hanterar de ofta genom att hänvisa olika fenomen till olika ”sfärer”. Arbetslöshet, sjukdomar och patriarkalt förtryck hamnar i den privata sfären, religionen och välgörenheten hamnar i civilsamhället, och överträdelser av dessa gränser bestraffas. Grupper som arbetar med detta ska hålla sig i skinnet och inte tro att de kan lägga sig i politiken, för det gör partier, och såklart Svenskt näringslivs lobbyorganisation Timbro.
Drömmen om den opolitiska är starkt förhärskande, iden om att en kan särskilja olika fenomen som äger rum i samhället från politiken. Drömmen om ”ideella krafter” i ”civilsamhället” som bara ska göra gott utan att någonsin ställa krav på politiker. Drömmen om att de negativa effekterna av politiken ska lindras av dessa krafter, men att de samtidigt aldrig ska lindra just politiken.
Hm, var ser du att Neo ägs/drivs/finansieras av Timbro?
Kan vara så att den drivs av stiftelsen fritt näringsliv, som också driver Timbro.
Enligt tidningen själv ägs & drivs den av Paulina Neuding & Andreas Ericson. (http://magasinetneo.se/om-neo/).
Den har iaf fått bidrag från fritt näringsliv, vad jag vet.
Här står om stiftelsen fritt näringsliv http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stiftelsen_Fritt_N%C3%A4ringsliv så nej, hade fel ön att de drevs av Timbro men likväl av samma organisation som finansierar Timbro
Måste vara lite jobbigt för dem att läsa t.ex Mattias Irvings uppgörelser med manligheten idag. Och på något sätt tydliggörs det att högerpolitik är oförenlig med kristendomens tes om allas lika värde då kyrkan omsätts i praktiken (politiken) – för då blir det automatiskt vänsterpropaganda! Jesus var kommunist!
“When I give food to the poor, they call me a saint. When I ask why the poor have no food, they call me a communist.”
http://www.goodreads.com/quotes/20321-when-i-give-food-to-the-poor-they-call-me