Efterblivet varumärkesanspråk.

Fan vad tröttsamt de tär med dessa eviga varumärkesanspråk. Nu till exempel så har kvinnokvällarna Oxie­vångsbadet tvingats byta namn från Ladies Night till Ladies Evenings. Alltså, det är väl inte världens värsta grej men problemet är att man kan hävda upphovsrätt även till uttryck som man på sätt och vis kan anse vara allmän intellektuell egendom. Det är ju knappast som att den där showen var först med att kallas Ladies Night, det är inte heller något särskilt unikt med namnvalet. Det är fan en enkel beskrivning av vad det är, fast på engelska. Jag tycker att det är konstigt att hävda ensamrätt till det, ännu märkligare att det faktiskt har gått igenom.

Sedan kan jag också känna att kvinnokvällarna på badet knappast är en konkurrerande verksamhet. Jag hade fattat grejen om det rörde sig om att man anordnade något med samma koncept och kallade det för Ladies Night, men det lär ju liksom inte hända. Det finns absolut ingenting som hotar showen i att ett badhus håller könsseparatistiska badkvällar under samma namn. Ingenting. Däremot gör de sig impopulära med detta efterblivna anspråk.

5 reaktioner till “Efterblivet varumärkesanspråk.”

  1. Hahah men gud vad fånigt, bor själv i Oxie och har aldrig hört talas om att dem har ”Ladies Night” på badhuset, som du sa så är det ju knappast ett hot mot Stenmarcks show.

  2. Men satan vad fånigt. Kanske ska varumärkesskydda ”Girls night out” också, då lär en ju kunna håva in bra mycket stålar genom ”hot om rättsliga åtgärder”.

  3. Och vadå hot om rättsliga åtgärder? Övervägde David Stenmarck helt seriöst att gå till domstol för att få stopp på detta vansinniga varumärkesintrång?!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *