Intersektionalitet är inte liberalt.

Ibland så tycker vissa vänsterpersoner (ofta män och/eller vita) att personer som sysslar med intersektionalitet (ofta rasifierade kvinnor) är ”liberala” eftersom de inte bara fokuserar på maktstrukturen klass utan även på ras, kön och så vidare. Detta är ”liberalt” eftersom en fokuserar på ”identitet” istället för på KAPITALISMEN (!!!) som en måste fokusera på precis hela tiden.

Min erfarenhet är att det finns få som är så skarpa i sin kritik av kapitalismen som just feminister som sysslar med intersektionalitet. Min erfarenhet är att dessa personer brukar vara väldigt skarpa på att analysera hur kapitalismen hänger ihop med andra maktstrukturer och hur den sabbar våra liv på en massa olika sätt. Allt det som dessa personer talar om är ju saker som pågår inom ett kapitalistiskt system, saker som har jävligt mycket med kapitalism att göra.

Det finns en viss idé bland många vita och/eller manliga vänstermänniskor att det är Marx kritik av kapitalismen som är det enda rätta och riktiga och framförallt ickeliberala. Marx kritik av kapitalismen är visserligen kul på många sätt, men den täcker verkligen inte upp alla aspekter och är framförallt skriven ur en vit mans perspektiv vilket MÄRKS något oerhört. Bland annat så finns det en väldig ignorans inför kolonialismen, som ju ändå får sägas vara en hemskt viktig del av kapitalismen.

Jag blir så trött på folk som tycker att en ska läsa en viss litteratur eller whatever för att kunna ”genomskåda” saker och ting, till exempel kapitalismen men inte intresserar sig för det som inte direkt rör deras egen utsatthet. För mig är det självklart att det är viktigt att förstå hur kapitalism hänger ihop med rasismen och patriarkatet, det handlar om att vi måste kunna bekämpa systemet på ett effektivt sätt och då är det ingen fördel att hänga upp sig på en filosof som visserligen är skarp men absolut inte har något intersektionellt perspektiv på saker och ting. Detta är helt enkelt en stor brist i det marxistiska perspektivet, absolut inte någon fördel som gör den mindre liberal eller liknande.

Sedan finns det såklart alltid en risk att saker och ting som faktiskt kan vara subversiva kapas av liberala krafter, typ som när feminism börjar handla om att rika kvinnor ska kunna köpa RUT-tjänster och göra bättre karriär eller kanske rentav låta en annan kvinna föda deras barn. Men jag ska berätta en grej: detta kan hända med ert älskade perspektiv också. Gud, jag vet liberaler som läser Marx och ba ”håller med om en del”. Det vi måste göra är att ena oss, och för detta krävs det att människor börjar förstå hur deras egen överordning hänger ihop med kapitalismen och bekämpar även denna.

10 reaktioner till “Intersektionalitet är inte liberalt.”

  1. Ja alltså, den kritiken känns så JÄVLA konstig. Liksom, marxister borde ju vara tacksamma för intersektionalismen, för utan den hade alltihop fått slängas på soptippen. Nästan alla av de viktigaste frågorna är ”identitetspolitiska” och det går inte att bara ”men KLASSKAMPEN då”.

    Det känns ganska gubbmarxistiskt att sitta och anklaga folk för att vara liberaler i smyg eller leva i ”ond tro”. Det känns inte direkt som att man egentligen har någon riktig kritik, man vill bara sätta sig på folk eller visa sig bättre vetande. Suck.

  2. De som påstår att de som använder sig av ett intersektionellt perspektiv och analys är liberaler har inte någon kunskap. Kritik av kapitalismen är en stor del av det intersektionella perspektivet och analysen vilket är tydligt om en läser exempelvis Paulina de los Reyes, Diana Mulinaris, Irene Molinas texter/böcker.

  3. Du har så rätt. Blir så jävla trött på vita vänstersnubbar som bara vägrar att förstå vad intersektionalitet innebär, som påstår att det ”tar fokusen” från den verkligen kampen, alltså klasskampen. Det är ju lätt för dem att skratta åt intersektionalitet när en själv är en vit, straight cissnubbe. Förstår inte hur snubbar som annars är väldigt vettiga kan ha så lite insikt i sin egen position.

  4. På tal om detta, är det någon som har tips om litteratur till en far som inte vill kalla sig feminist ”så länge Birgitta Ohlsson och Göran Persson gör det”.

    1. Låter störigt. Tycker väl främst att du borde säga till hen att det är en usel ursäkt för att inte stå upp för kvinnors rättigheter.

  5. Ja det är extremt tröttsamt att vita heterosnubbar allt som oftast kritiserar andra maktanalyser. Men jag tillhör en ”falang” i vänstern som tycker queers ibland blir liberaler. Det handlar då inte om en kritik av en maktanalys utan om en kritik av hur viss praktik blir liberal. Socialism handlar om att visa solidaritet med varandra. Underordnade grupper ska stötta varandra och flytta fram varandras positioner utan att göra det på bekostnad av nån annan. Det är därför rut är liberalt, för att det sker på bekostnad av vissa kvinnor. Och det är liberalt att va mot separatism, vilket tyvärr en del queers är. Att förstöra tex kvinnosep sker på vekostnad av en stor mängd olika sorters kvinnor.

  6. Det har inget med intersektionalitet att göra. Men många har inte själva läst teorin utan ser bara vad som sägs. Och i tex malmö fanns en grupp som hette nåt med intersektionell solidaritet och det blev väl lite bråkigt med dom personerna. Folk blandar alltid ihop saker och då blir det heller ingen vettig och konstruktiv kritik. När kritiken kommer från vita heterosnubbar lyssnar jag inte heller så ofta. Det krävdes många diskussioner för mig för att kunna formulera kritiken mot vissa queers praktiska politik.

    Hur ser du på det jag skrev fanny? Du måste väl oxå mött motstånd mot tex separatism?

  7. En annan sak jag tänkte på som jag faktiskt tyckte va liberal när jag läste genus som lite hänger ihop med intersektionalitet är det här med subjektspositioner. Postmodernismen gillar ju inte kollektiv utan utgår ju från subjekt. Och som jag uppfattat intersektionalitetsteorin så bygger den ju till viss del på det. Socialismen utgår ju från kollektiv och kollektiva kamper. Här krockar det tycker jag. Jag frågade professorn på genus hur en kan bygga feministisk kamp i praktiken utan att utgå från ett kollektiv. Hon svarade att det gick jättebra, men gav inte ett enda ex på hur!

Lämna ett svar till Anna Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *