Kom i kontakt med ditt inre hat
Den rabiata orakade rabiesfeministen Fanny
Fanny Åström. Bor i Örebro och pluggar genus. Skriver om feminism, relationer, lesbisk existens och manshat. Ritar också.

Twittrar indignerat under namnet @sinoes. Finns på instagram under namnet @fannyarsinoe.

Skicka beundrarbrev, hotmejl eller jobberbjudanden till arsinoe.blogg@gmail.com.
Följ mig på Bloglovin!
bloglovin

Lundsberg.

Som de flesta säkert vet så har ju Lundsberg nu stängts för sex månaders tid av skolinspektionen. Jag tänkte sammanfatta mina tankar på området.

  1. För som främst vill jag säga att det är otroligt roligt att rektorn inte kunde svara på frågor eftersom hen… ”jagade ripa”. Snacka om att bekräfta alla fördomar en kan ha om överklassen…
  2. Vissa menar att det är konstigt att Lundsberg stängs igen när andra skolor där mobbing inträffar inte gör det. Skillnaden ligger väl i hur Lundsberg har hanterat det hela. Det har liksom viftats bort som ”olyckshändelser” och ”pojkstreck”. En skola som svarar så på ett problem som uppenbarligen är återkommande tar inte sitt uppdrag på allvar. Sedan är mobbing såklart ett stort problem på de flesta skolor som verkligen borde tas på större allvar.
  3. Jag kan dels förstå hånandet av Lundsbergsbarnen, samtidigt så ser jag det som inträffat som barnmisshandel. Dessa barn är, trots överklass, utsatta för pennalism och misshandel. Vi måste också se vilken viktig del den här typen av ”uppfostran” har i att skapa framtidens härskare. Det som sker på Lundsberg är alltså inte bara ett problem för dessa individer, utan även för de som senare kommer drabbas av den typen av individer som utvecklas i denna miljö. Jag tycker att det är mycket angeläget att beröra detta som problem. Vad är det för individer som fostras i dessa miljöer? Varför vill så många rika föräldrar att deras barn ska utsättas för eller utöva denna pennalism? Vad är det för intressen som tjänas? Mitt svar är enkelt: klassherravälde. Det handlar om att uppfostra de cyniska, osympatiska individer som kommer vara framtida företagsledare, politiker och så vidare. Det handlar inte bara om Lundsberg, det handlar om vilka ideal som premieras i vissa samhällsgrupper. Det handlar om alla de föräldrar som sätter sina barn i Lundsberg, troligen fullt medvetna om detta.
  4. Det har varit en del snack om ”klasshat” och liknande. Vissa verkar se stängningen av Lundsberg som ett straff, snarare än en fråga om att skolinspektionen utfört sitt uppdrag på ett korrekt sätt. En skola som Lundsberg ska ju såklart omfattas av samma regler som gäller för alla andra skolor, och jag har svårt att tänka mig att någon annan skola där samma misshandel förekommit och hanterats på samma sätt skulle hanteras på något annat vis. Problemen på Lundsberg har ju varit kända länge, det är snarare märkligt att det har tillåtits pågå fram tills nu.

Detta om detta. Vad tycker ni?

24 kommentarer till Lundsberg.

  • Mattias S skriver:

    Jag tycker hela grejen med den typen av privata internatskolor är så absurd och sjuk att jag inte riktigt kan hantera att tänka på det öht. Tycker hela konceptet borde vara förbjudet.

  • Mark Kaiser skriver:

    1. Väldigt få pratar om skolans egentliga funktion som riksinternat, för barn till svenskar som är utlandsplacerade. Var ska de nu ta vägen? Och 2. Ja, skolan bör stängas, men man gör det för drastiskt och därmed bestraffar alla de barn som inte är potentiella skitstövlar och som nu får sin skolgång störd.

    • Fanny skriver:

      Utgår från att barnen kommer att få annat boende och skola. Att se det som bestraffning att en myndighet sköter sitt uppdrag är ganska märkligt, om det är ngn en ska vara arg på är det skolledningen som uppenbarligen inte tagit tag i problemet hittills.

  • Binki skriver:

    Mobbing är oftast ett beteende som kommer från föräldrarna, och det gäller i alla skolor och oberoende av samhällsklass. Barnen lär sig att det är OK att säga kränkande saker om andra.

  • ingrid skriver:

    Kan till viss del förstå behovet av internat eftersom det finns så många frånvarande föräldrar (fysiskt och psykist, intressant skrivet i SvD – även om jag inte håller med den fd eleven i övrigt). Ett ytterligare problem som gör att det är extra viktigt att vidta kraftiga åtgärder mot internat är att eleverna aldrig får en paus – de är ju där jämt. Skolan kan vara en paus från en jobbig hemmamiljö och vice versa, men inte för internateleverna.

    Har en kompis som gått där och han har inte alls dessa erfarenheter, men kommer från överklass och extremt dåliga hemmaförållanden.

  • Fredrik skriver:

    Rektorn var på semester i fjällen med sin familj och tältade.
    Han sköt EN ripa som han använde sen för att studera
    densamma eftersom han arbetat 10år på SLU och forskat
    om den fågeln. Snacka om dina egna fördomar!

    • Loupita skriver:

      Det spelar väl egentligen inte så stor roll, grejen är väl att han inte var närvarande och kunde därmed inte heller svara på frågor…väldigt passande.

  • Caroline skriver:

    Jag har varit student på ett av de andra svenska riksinternaten, Grennaskolan. Jag är inte överklass, utan valde dels att gå där för att det låg på behändigt avstånd hemifrån, men också för den ganska romantiserade bilden som finns av internatskolor (jag var dock externatelev). Min uppfattning var nog att det fanns en annan form av sammanhållning mellan elever på sådana skolor. Dock är det så att om du inte är överklass, så kommer du ha extremt svårt att bli accepterad. Jag valde att sluta en månad innan mitt första läsår, för att jag inte orkade med den hierarki som genomsyrade hela skolan.

    Jag tycker i övrigt att det är bra att internatskolor finns. Man ska veta att det inte är endast överklassbarn som går där (även om det är många), utan också barn som har blivit satta där av socialen som ett alternativ till fosterhem. Jag hade två sådana klasskamrater.

    Jag tycker otroligt synd om de elever som nu får byta skola och för att det blir en kollektiv bestraffning, men det var på tiden att skolinspektionen satte ner foten. Vi får hoppas att de kan öppna upp igen om ett halvår med nya insikter.

  • Emma skriver:

    Jag tycker visserligen att en stark markering från skolinspektionens sida verkligen var på tiden. Men, det vete tusan hur mycket gott det här egentligen kommer att leda till. Tror att det enda som kommer att hända är att Lundsbergscirkeln blir ännu mer sluten, att den dysfunktionella sammanhållningen mellan mobbare och mobbade blir ännu starkare, att Lundsbergs ”vi-mot-världen-åh-vi-är-så-missförstådda”-mentalitet bara växer.

    Tror inte att skolinspektionen hade så mycket annat val än det beslut de fattade. Ändå funderar jag på om det hade varit möjligt att sätta ner foten på något annat sätt? Men jag vet faktiskt inte.

  • Milena skriver:

    ”Vi måste också se vilken viktig del den här typen av ”uppfostran” har i att skapa framtidens härskare. Det som sker på Lundsberg är alltså inte bara ett problem för dessa individer, utan även för de som senare kommer drabbas av den typen av individer som utvecklas i denna miljö.”

    Precis så. Tycker det är sinnessjukt obehagligt att folk som fostras genom pennalism på det sättet är folk som senare i livet sitter på maktpositioner i samhället. Uppdrag granskning gjorde ett program om Lundsberg förra året, i vilket det framkom att förstaårseleverna konsekvent utsätts för extremt grova kränkningar av tredjeklasseleverna, för att sedan kunna ge igen när de själva går tredje året. Det är klart att den kulturen lämnar sina spår i människors psyke och förhållningssätt till andra.

    • Ebba skriver:

      ”…förstaårseleverna konsekvent utsätts för extremt grova kränkningar av tredjeklasseleverna, för att sedan kunna ge igen när de själva går tredje året. Det är klart att den kulturen lämnar sina spår i människors psyke och förhållningssätt till andra.”

      Förklara vad för spår detta lämnar, och vad konsekvenserna blir? Är bara nyfiken på hur du menar. För jag själv har utsatts för hård nollning och har sedan nollat andra, och blir nu orolig över hur mitt psyke har förändrats till det negativa?? Är ärligt bara nyfiken, inte i försvarsposition.

      • Fanny skriver:

        Det är väl klart att förtryck påverkar ens personlighet? Om det är ett genomgående koncept på en skola, att eleverna utövar förtryck gentemot varandra, så kommer de troligen att börja se det som ett naturligt sätt att ”umgås” på och härdas, få högre toleransnivå etc.

        • Ebba skriver:

          Kanske det blir så på Lundsberg, eftersom man bor på skolan och nollningen inte har någon bestämd tid utan pågår länge och inte har några regler (gissar jag?). Själv gick jag i en gymnasieförening där en hård nollning varade i en vecka (grät vid 2 tilfällen, men skrattade också massor pga roliga uppdrag). Sedan mot de som är ”invigda” beter man sig aldrig illa, utan de blev mina bästa vänner. Men Lundsbergarna kanske fortsätter det beteende även efter studenten..?

          • Elli skriver:

            Problemet med skolan tidigare har inte varit endast nollningen, utan klimatet på skolan överhuvudtaget (eller särskilt internatet då), som har beskrivits som ett pennalistiskt och skumt system.

            Hade det endast varit den här enstaka incidenten under en nollning hade de knappast stängt skolan. Det är snarare den här incidenten och hur skolledningen hanterat det i skenet av tidigare problem. (Utgår jag ifrån, har ingen insiderinfo).

            På samma sätt är det inte endast nollningen som påverkar eleverna, utan hela det skumma systemet. (Där de äldsta eleverna får väldigt mycket mer status än de yngre t.ex.).

            Är dock personligen väldigt skeptisk mot nollningar överhuvudtaget… men det är en annan diskussion.

      • Milena skriver:

        Ebba: Hm, bra fråga, skall försöka utveckla. Jag tänker att om man, som vissa av Lundsbergseleverna, utsätts för skendränkning, misshandel och att brännmärkas med strykjärn i en miljö som är ens hem, så leder det sannolikt till konstant oro och osäkerhet. Jag bodde själv i en lägenhet där jag inte kände mig helt säker några månader, och även om det absolut inte på något sätt var i närheten av att bo på Lundsberg, så var det väldigt psykiskt påfrestande att aldrig riktigt kunna slappna av helt.

        Angående nollningen så var mitt intryck efter att ha sett Uppdrag granskning att många på Lundsberg stod ut till stor del för att de visste att de skulle kunna hämnas när de själva var tredjeårselever. Den typen av hämndbegär är ju mindre problematisk om det handlar om lättare former av practical jokes, men när det rör direkt våldsamma handlingar känns det väldigt destruktivt.

        Tänker också att om man befinner sig i en miljö där det är mer eller mindre normalt att bränna in bokstäver med ett strykjärn på andra människor, så lär man vara tvungen att bli ganska avtrubbad för att överhuvudtaget stå ut.

  • Ebba skriver:

    Jag tycker att man borde öppna Lundsberg igen, men kasta ut de elever som missköter sig. Det är fel med kollektiv bestraffning för att några beter sig som idioter.

  • Michael Grau skriver:

    Oavsett vad för synpunkter som var och än har gällande skolformen internat skolor, så skall Sveriges myndigheter inte vara färgade av politiska eller personliga ställningstaganden.

    I mitt tycke är Skolinspektionens (SI) s.k. utredningar kring Lundsberg ologiska, svepande, ytliga, svårhärledda och summariska.
    .
    I april i år fann SI att Lundsberg lyckats avhjälpa den kritik som tidigare riktats mot skolan.
    .
    SI ansåg att tydliga förbättringar hade åstadkommits, och därmed avslutades SI sitt tillsynsärende, eftersom det fortsättningsvis inte förelåg någon grund eller behov för fortsatt tillsyn eller omedelbar åtgärd. När så beslutet om omedelbar stängning av skolan meddelades av SI så motiveras detta bl.a. med historiska händelser d.v.s. Innan SI godkände skolan i april.
    .
    När så strykjärns händelsen inträffar i augusti år 2013 så anser SI att allt som Lundsberg har gjort det senaste året inte räcker för att få ett godkännande av SI för fortsatt drift av Lundsbergs skola. Även om den senaste händelsen inte på något sätt kan försvaras, så kan heller inte rimligtvis en enskild händelse bli till intäkt för SI att underkänna alla förbättringsarbeten som har gjorts av skolan, för att då förbättra elevernas säkerhet, fysiska och psykiska hälsa.
    .
    SI myndighetsutövning står INTE i proportion till händelsen i augusti månad i år, eftersom nu 170 elever och 80 anställda blir av med både skola och arbeten.
    .
    Dessutom finns det INTE något som styrker att missförhållanden på något sätt fortsättningsvis råder eller pågår på Lundsberg.
    .
    Jag anser vidare att en enskild händelse utförd av några få elever som har misskött sig inte skall tas som intäkt för att skolan inte har genomfört de förbättringsarbeten som SI har ålagt skolan.
    .
    Den fråga som vi alla skall ställa oss är om inte SI handlande nu strider mot det direktiv som SI har fått från regeringen, gällande sin tillsyn och myndighetsutövning mot enskilda skolor i Sverige. Hur kan en myndighet fatta ett så drastiskt ingripande beslut som att stänga en enskild skola, på ett så tveksamt underlag och utredningsarbete som nu SI har utfört både gällande den senaste händelsen, och även på historiska händelser.
    .
    SI har dessutom inte tillfrågat oss som är berörda av deras beslut d.v.s. Elever, Anställda och Föräldrar?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Arkiv