Må Sl brinna i helvetet.

Åh herregud vad mycket jag hatar Sl.

Företaget som i mina ögon står symbol för så mycket skit. Som väljer att höja biljettpriser och bygger trygghetsspärrar på alla stationer, spärrar folk skadar sig i och som inte heller minskar plankningen nämnvärt eftersom folk plankar för att det kostar förjävla mycket att betala. Företaget som slänger bort miljontals kronor på att byta logga, klä sina vagnar med reklam för sig själva, representera sig på event och så vidare trots att de inte har några konkurrenter.

Sl, folk är inte missnöjda med er för att ni inte har en tillräckligt snygg logga eller tillräckligt cool image, folk hatar er för att ni konsekvent struntar i att förbättra kollektivtrafiken för konsumenten och istället satsar era pengar på marknadsföring och onödig upprustning, såsom att byta ut ett fullt fungerande biljettsystem och bygga nya spärrar som är minst lika lätta att forcera som de tidigare.

Om Sl bara hade varit dyra hade jag visserligen surat för det, men jag hade inte varit lika indignerad som jag är nu när jag ser hur de istället för att förbättra den verksamhet som de har monopol på och som är otroligt viktig för samhället mest bryr sig om representation, att synas i sammanhang som upplevs som ”positiva” där de dessutom utnyttjar sin roll för att hindra att andra politiska åsikter uttrycks.

Jag mår illa av tanken. Detta enorma företag tjänar över huvud taget inte folkets intressen, utan bara sina egna. Må de brinna i helvetet!

16 reaktioner till “Må Sl brinna i helvetet.”

  1. Hmmm, då var vi där igen, att det kostar för mycket (biljetterna alltså).

    Vill du hellre betala 790 kr mer i skatt per månad och ha 0 kr för månadskortet? Eller menar du att vi som cyklar/går till jobbet ska betala din resa?

    15

  2. Hmmm, då var vi där igen, att det kostar för mycket (biljetterna alltså).

    Vill du hellre betala 790 kr mer i skatt per månad och ha 0 kr för månadskortet? Eller menar du att vi som cyklar/går till jobbet ska betala din resa?

    1. om du läser inlägget så ser du att kritiken ligger mot att de höjer biljettpriserna samtidigt som de lägger miljoner på pr när de inte har några konkurrenter.

    2. Baserat på en utredning gjord 2006 skulle en finansiering av kollektivtrafiken löna sig jämfört med att köpa pendelkort upp till en inkomst på 40 000. Den nivån bör snarare ligga högre än lägre idag jämfört med då i och med att kortavgiften gått upp. Sen vill jag påpeka att Julia har en god poäng i att Fany inte alls argumenterar för avgiftsfri kollektivtrafik.

      1. Jag är för avgiftsfri kollektivtrafik och har innan argumenterat för det, men i detta inlägg så lackar jag snarare på sl som företag.

    3. jag tycker att kollektivtrafiken ska vara avgiftsfri och finansieras gemensamt.

    4. Menar du, att jag som inte kör bil ska betala för att det ska finnas vägar? Menar du att jag som inte kommer föda några barn ska betala för att andra ska kunna göra det? Menar du att jag som inte lånar böcker på bibliotek ska betala för att andra ska kunna göra det?

  3. Åh det är samma sak med västtrafik i Göteborg. Krångligt biljettsystem som kostade flera miljoner, många spårvagnar som inte är ett dugg bra för de som har svårt att ta sig upp för trappor, t.ex. de med barnvagnar eller rullstolsburna. Veolia, bussbolaget som västtrafik anlitat till en stor del av busstrafiken, kör med bussar som är farliga och inte går igenom kontroller. Spårvagnarna är ofta smutsiga, har till och med varit med om att det luktar urin på spårvagnen. Sen dessa biljettkontrollsrazzior som är obehagliga när det går på 20 kontrollanter på en vagn och inger obehaglig stämning. Plus att spårvagnstrafiken blir utslaget av typ 5 cm snö. Tänker inte frivilligt ge pengar till västtrafik.

  4. Jag är rädd varje gång jag ska gå ut från tunnelbanan för att det gör så förbannat jävla ont att få de där (totalt oförutsägbara) spärrarna på sig. Hatar dem sååå mycket.

  5. Bortskämd brud beklagar sig, men bidrar själv inte med några skatteinbetalningar till samhället. Dags att klippa sig och skaffa ett jobb.

    1. Visst, alla som studerar, till exempel till läkare eller lärare, borde klippa sig och skaffa sig ett jobb eftersom de istället skulle kunna arbeta heltid och betala in skatt. Bra poäng!

      (Baserat på: inte betalar skatt, inte jobbar. Du borde väl tycka lika illa om alla som inte gör det?)

      Eller i och för sig så gäller det kanske bara om de samtidigt klagar på något.

  6. Fast så dyrt är det ju inte… använder du kortet dagligen och reser längre än minimala sträckor så tjänar du otroligt mycket pengar -jämfört med att åka bil. monopol är alltid tragiskt dock, men iom att priserna är helt och hållet rimliga så tycker jag att sl får spendera SINA pengar precis hur dom vill…

    1. Fast ett företag som Sl ska såklart verka i folkets intresse, pga är dels ett monopol samt finansierat med skattepengar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *