Nordiska Modellen™.

Att man ens tillåts varumärkesskyda ett begrepp som Nordiska Modellen™ är fan ett mysterium. Det är liksom ett begrepp som används ständigt inom svensk politisk debatt, att en enskild part skulle kunna hävda någon slag ensamrätt till det är i mina ögon väldigt konstigt. Man får väl ändå inte varumärka begrepp som är för allmänna? Jag fattar över huvud taget inte varför man har lov att varumärka begrepp som inte är typ ens företagsnamn eller produktnamn. Jag antar att man betraktar Nordiska Modellen™ som en slags slogan för en produkt, alltså politiken. Jag tycker att det är ett ganska vidrigt sätt att se på saken.

Jag vet inte exakt vad skyddet innebär i praktiken. Jag tror att det framförallt handlar om att man inte får använda sig av begreppet i marknadsföring, inte att man inte skulle få använda ordet i en politisk debatt eller liknande. På samma sätt som varumärkningen av Nike eller TV4 inte hindrar oss från att diskutera dessa företag så borde inte heller varumärkningen av den Nordiska Modellen™ hindra oss från att tala om den. Skillnaden blir alltså kanske i realiteten inte så stor men det bekymrar mig ändå att partier bryr sig mer om att varumärkesskydda begreppen som de använder i sin politik än att faktiskt utveckla den.

På det stora hela tycker jag inte att ett politiskt parti ska ägna sig åt att varumärkesskydda ord som man använt sig av i sin marknadsföring. Hela den här historien säger dock mycket om det politiska läget idag, att det är så otroligt mycket viktigare att jobba in begrepp och bilder istället för att tala om och utveckla idéer. Och dte tycker jag är mycket beklagligt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *