Trafikmaktordningen.

IMG_20121208_130551Jag var på besök i Stockholm i helgen och noterade följande: bilvägarna var nästan alltid framplogade, men snön hade istället lagts på gångvägen. Resultatet blev att det på många ställen blev otroligt svårt att ta sig fram som gångtrafikant, om det ens var möjligt alls. På vissa ställen blev jag tvungen att gå ute på bilvägen, och då rörde det sig ändå om vägar där bilarna höll relativt hög hastighet. Bilden ovan är ett exempel på ett sådant ställe. Den gigantiska snöhögen ni ser bredvid vägen är alltså belägen över en gångväg. På vägen till tunnelbanan, som ändå ganska många personer går på, så var det väldigt svårt att ta sig fram, och helt omöjligt att gå två i bredd. Att cykla vill jag inte ens tänka på.

Hemma i Uppsala är det för det mesta helt okej, eftersom det är en stad där folk cyklar mycket. Men på vissa ställen så finns det ingen framplogad cykelväg. Då är en som cyklist hänvisad till att cykla på bilvägen. Detta är såklart något jag helst inte gör, men cykel är mitt färdmedel eftersom det tar för lång tid att gå och är för dyrt och omständligt att åka buss.

Generellt när en cyklar på bilvägen så kan en hålla sig i utkanten av vägen, och låta bilarna åka förbi. Detta är dock svårt såhär på vintern eftersom all snö ligger där, vilket gör det halt. Det är dessutom ofta isigt vilket leder till en markant förhöjd risk för halka (har redan halkat ganska illa en gång på en av de mest trafikerade vägarna i Uppsala).

Jag fascineras av vissa bilisters enorma oförmåga att inse detta utan istället hålla på och kör tätt bakom och tuta på en när det går för långsamt. Resultatet blir såklart att en höjer farten, vilket och leder till en förhöjd risk för halka. Det är inte behagligt och kan dessutom sluta riktigt otrevligt eftersom jag knappast skulle kunna styra om jag ska landa mitt på vägen eller i snödrivan vid sidan om.

Det är ju inte som att jag ligger framför en bil flera kilometer, för det mesta försöker jag såklart stanna och släppa förbi den som vill hålla en högre takt. Detta är dock inte alltid möjligt, och det verkar då vara helt jävla omöjligt för många bilister att bara hålla ett lägre tempo typ 200 meter. De håller hellre på och tutar och stressar, ett beteende som markant höjer risken för att jag ska halka på cykeln, något som skulle kunna leda till en riktigt obehaglig olycka.

Alltså jag förstår att det suger för bilister att inte kunna ta sig fram lika snabbt och smidigt som ni brukar nu när det är vinter, men detta är, hör och häpna, ett problem som gäller för alla, även de som går och cyklar. Det är tyvärr inte möjligt att vara lika smidigt i trafiken som det är på sommaren eftersom det ligger en jävla massa snö och is överallt. Att som bilist inte inse detta utan bara köra på som om vägen är din allena och alla andra ska anpassa sig efter dig är ett jävla ofog. Det är inte som att jag cyklar på vägen för att jag vill, jag gör det för att jag måste för att det inte finns någon jävla cykelbana. Det är inte mitt fel att städerna är planerade efter ditt miljöfarliga, platskrävande färdmedel och att jag därför tvingas dela yta med dig.

62 reaktioner till “Trafikmaktordningen.”

  1. Helt hopplöst är det. I min stad plogas vägarna och även cykelvägarna, vilket givetvis är bra, men all snö läggs på gångbanan. Därför måste man istället gå på cykelbanan, och då blir cyklisterna förbannade på en för att man ”är ivägen”.
    Förstår inte heller varför det är så himla svårt för vissa att visa lite förståelse och dela med sig av det utrymme som finns.

  2. Jag bor ju på ett betydligt cykelvänligt ställe men jag har ibland tänkt på hur man kan likna trafikplaneringen i städer med könsmaktsordningen: ”Det är ingen som hindrar dig från att cykla, det är inte olagligt”.

  3. Det är fan ironiskt att det är bättre plogat längst den privata grusvägen till mitt hus än vad det är när jag kommer ut på asfaltsvägen som vägverket ska ta hand om. Där ute finns det bara en tunn, tunn plogad remsa där bilarna kan åka. Ingenting för de som går, cyklar eller rider. Senast igår höll jag på att bli överkörd på väg till ladugården av en djävla idiot-jeep som inte kunde sakta ned de få sekunder det tar att passera en människa. Och i förra veckan var det en häst som satt fast i ett snödike eftersom den blivit skrämd av en buss!
    Kan tänka mig hur jobbigt det måste vara inne i Stockholm där det kommer bilar hela tiden! Det kan ju råka köra på folk som halkar och ramlar!

  4. Har inte cykel här, men har tänkt på att det av någon anledning ses som väldigt bra att inte skotta trottoarer och istället ha snövallar där. Följden blir att gångtrafikanter tvingas ut på vägen. Detta under den årstid då det är mörkast och sämst väglag. Illa tänkt ur trafiksäkerhetssynpunkt?

  5. Jag är fortfarande arg på den busschaufför i Uppsala som körde upp tätt bakom mig och tutade så att jag nästan ramlade med cykeln. Det var en kort bit som jag var tvungen att cykla på vägen, men det brydde hen sig inte om. Om jag faktiskt hade ramlat, hade jag blivit påkörd då? Mycket troligt, eftersom det var väldigt halt och bussen bara var någon meter ifrån mig. Idioter.

  6. Bor mitt i Stockholm, i en större byggnad där det framförallt bor äldre & barnfamiljer. De enda två ingångarna till fastigheten har fram tills i år varit en sidogång uppför en trappa (vilken inte är direkt möjlig för någon med rullator/barnvagn) samt en backe som blev röjd just så att all snö lades på trottoaren. Ibland kunde det ligga 1 meter snö i drivor längs hela gångvägen & det skapades också en kant vid gatans början. Flera gånger var det äldre som var helt beroende på att någon främmande som råkade gå förbi skulle hjälpa dem upp. Nu har vi till slut installerat en hiss men det har inte blivit någon som helst ändring i snöröjningen. Helt sjukt.

    1. Men bostadshusens snöröjning sköts ju av privata företag som anlitas av bostadsbolaget.
      Bara att ta upp saken på nästa bolagsstämma och se till att entreprenören byts ut.

  7. Jag har noterat detta fenomen också och det retar minst sagt gallfeber på mig! Det är får en verkligen att inse vilken järngrep bilismen har om vårt samhälle, det är trots allt den som upprätthåller vårt ”högeffektiva” samhälle. Det vore så underbart om vår kära regering kunde snacka mindre om sk ”miljöbilar” och motorvägar och på riktigt börja planera för ett samhälle där bilen är undantag snarare än regel.

  8. Gud, känner igen mig massor i denna frustration mot biltrafiken… Tycker dessutom att vi som går och cyklar är värda så mycket mer plats i trafiken, det är ju vi som är miljövänligast och hade alla haft bil hade det ju inte gått att ta sig fram någonstans i innerstan…. Egentligen är jag så radikal att jag enbart skulle vilja ha kollektivtrafik i st’äderna. Nej, Mer makt åt cyklisterna!!!!

  9. Bilisterna betalar för vägunderhållet, ganska logiskt att de prioriteras.
    Men det är självklart att det inte ska se ut som på bilden och det är inte okej att förvara snön på gång/cykelväg.

      1. Jag vill våga påstå att vägunderhållet sköts av trafikverket, till vilka jag idag betalade en räkning på 500€ för att jag äger en bil.

    1. Sant, cyklister och gångare betalar inte ett öre extra för cykelvägar och gångvägar. Bara bilisterna betalar extra för bilvägarna. Dessutom betalar bilisterna trängselskatt ovanpå att vägskatt, trafikskatt och bilskatt. Klart bilvägarna ska röjas upp först då. Dessutom går ju kollektivtrafiken och alla transporter på bilvägarna. Om cyklisterna och gångarna är missnöjda så kan de ju gå ut och skotta cykelvägarna och gångvägarna själva.

      1. Nå, jag tycker ändå att vi som samhälle ska premiera miljövänliga fortskaffningsmedel. vidare så skördar biltrafiken många liv.

          1. Nå, jag hoppas såklart på att det finns en bättre kollektivtrafik då. Planerar dessutom att aldrig skaffa barn. Men förstår du inte själv problemet i att bara prioritera mobilitet för de som har bil, folk som åker kollektivt eller går/cyklar har också jobb och barn.

            1. Fast kollektivtrafiken använder ju redan idag vägarna, vägarna skulle väl prioriteras ner för gång och cykelbanorna enligt din argumentation?
              Absolut ska inte gång och cykelbanorna struntas i, men jag ser det som självklart att bilvägarna tas först, det ger mer framkomlighet för fler.

              1. Det finns gott om vägar som inte trafikeras av bussar, dessa kan prioriteras ner och så kan en istället ta han dom gångvägarna så folk kan gå till tunnelbanan. Den som åker bil kan ju åka kollektivt för omväxlings skull.

                1. Men då kommer vi igen till pudelns kärna att bilisterna betalar för framkomligheten. Bilar och bussar nyttjar ju båda vägarna, så finns ingen nytta i att bilisterna tar bussen.
                  Jag ser det heller inte som någon självklarhet att man ska kunna cykla vintertid, och om väderleksrapporten säger snöstorm så vore det väl mest logiskt att ställa sig på busshållplatsen istället för att försöka forcera snömassorna med 2cm breda cykeldäck?

                  Men om alla som inte äger en bil även börjar betala en tilläggsskatt på motsvarande 6000kr/år så kommer det helt säkert att finnas snöröjningsbudget för att hålla både vägarna och cykel/gångbanor fläckfria.

                  1. Jag struntar ganska mycket i vad ni bilister betalar för skatt, jag tycker fortfarande att gång- cykel- och kollektivtrafik ska prioriteras. Du kan se den där summan som en betalning för alla avgaser du förpestar allas andningsluft med istället, så kanske det blir mindre jobbigt för dig =)

                    1. Den summan skulle väl rimligen kunna knytas till bilskatten då, vilket i sig är en helt annan skatt bilägare betalar 🙂
                      Men som sagt, om cyklister börjar dra sitt strå till stacken så finns det nog säkert pengar att hålla även cykelvägarna snöfria.

                2. De som snöröjer måste då byta maskiner fler gånger och bytena tar tid när snöröjningen behövs som mest, för du vet väl att det är olika plogar till trottoarer och vägar?
                  Ett stort problem är ju att snön tar plats, det är inte lätt att forsla bort den. Ska då trottoarer prioriteras kommer de vägarna inte att bli körbara på hela vintern.
                  Det känns för mig som kommunismen, väldigt vackert i tanken, men fullständigt verklighetsfrånvänt.

                  1. Motsatsen är ju då att det knappt är möjligt att gå eller cykla på hela vintern. Föredrar att biltrafiken är avstannad.

                    1. Det är lättare att ploga upp en halverad gång för gående som är duglig senare än en halverad körbana, den blir inte duglig alls. Det blir ju dessutom inte bara biltrafiken som avstannar, stora delar av samhället riskerar att avstanna med.

                    2. En ganska dålig sak med att vägarna inte är plogade (eller att de inte prioriteras först) och att biltrafiken avstannar är att utryckningsfordon som ambulans, polis och brandkår inte kan köra någonstans.

                      Jag ser det inte som självklart bra att Gösta 65 ska få dö av en stroke hemma i lägenheten för att ingen ambulans kom fram medan folket på trottoaren utanför Göstas hus kan gå enkelt och lätt till tunnelbanan.

                    3. Nå, en dålig sak med att gångvägarna inte är det är att folk halkar. Är nog många gamla som inte kan gå ut såhär års pga jävligt svårt att hålla balansen. Jag tycker såklart att vi ska höja skatten och se till att alla vägar är ordentligt plogade.

                    4. Det vore en syn, brandkåren tar tunnelbana och buss och går sista biten när det brinner.

                    5. Själv föredrar jag att ambulanser, brandbilar, polis och kollektivtrafik kommer fram. Vore inte speciellt klyftigt att prioritera gångtrafik och cykeltrafik före dom. Ska ambulanspersonalen bära de sjuka på bår till sjukhuset istället för att snabbt kunna köra ut och hämta de akut sjuka?

                    6. Även med tiodubblade anslag måste det prioriteras vad som röjs först, som jag sagt så är det lättare att ploga upp en halverad gång som blir duglig i efterhand än att ploga upp en halverad körbana i efterhand, den blir inte duglig utan att förstöra plogningen på trottoaren.
                      Hjälpmedel för gående är mycket mer lättillgängligt och billigare än de hjälpmedel som finns i trafiken (broddar, käppar kryckor för gående vs stadsjeepar, fyrhjulsdrift, snökedjor).

                      Inte heller jag ser det som självklart bra att Gösta 65 ska få dö av en stroke hemma i lägenheten för att ambulanssjukvårdarna fick ta tunnelbanan med båten för att de inte kom fram med ambulansen medan folket på trottoaren utanför Göstas hus kan gå enkelt och lätt till tunnelbanan.

                    7. På samma sätt är det inte självklart att människor ska halka och skada sig och eventuellt dö, alternativt hindras från att komma ut öht. Det är en fråga om prioriteringar, alltid.

                    8. Det finns enkla hjälpmedel för gående, även om det är plogat och sandat kan man halka och skada sig, utryckningsfordon behöver kunna komma fram, alltid! Det är lättare att ordna en tillräcklig del av gångbanan i efterhand utan att sabba vägens plogning än det är att ordna vägens plogning i efterhand utan att sabba gångbanans plogning.

                      Jag börjar fundera, trollar du bara nu eller har du såna prioriteringar?

                    9. Min poäng: folk kan dö även pga oplogade gångvägar.

                    10. Visst kan så ske, min farmor dog pga skador hon ådrog sig i ett dike när hon släppte fram ett förälskat par en vinter på 60-talet, men sannolikheten för dödsfall är jävligt mycket större om ambulans, brandkåren eller polis måste gå och bära/rulla nödvändig utrustning från närmaste kollektivtrafik för att gång och cykelbanorna ska vara plogade. Som jag skrivit många gånger, det är lättare att ploga upp en halverad gång som är tillräcklig i efterhand, det finns lättillgängliga hjälpmedel för gående.

                    11. Visste inte att du var expert på området. Jobbar du med snöröjning månne?

                    12. Borde förstått att du bara tramsar tidigare, hade ju frågan uppe men var inte säker.
                      Frasen ”Föredrar att biltrafiken är avstannad.” och att sen hålla fast vid det är ju ett mycket tydligt tecken på det.

                    13. Jag tramsar absolut inte, däremot vägrar du se min poäng och tramsar ganska friskt. Jag talar om prioriteringar, och idag så prioriteras biltrafik över gång-, kollektiv- och cykeltrafik. Detta är enligt mig orimligt. Du kastar ur dig påståenden om snöröjning som saknar grund och argumenterar dessutom med fullständigt löjliga argument om ”Gösta, 65”, helt oförmögen att se var linjen som du förespråkar leder: till ett samhälle som premierar ett miljöfarligt och dyrt fortskaffningsmedel istället för den betydligt billigare och mer miljövänliga kollektivtrafiken.

                    14. Kollektivtrafiken är ett bra komplement, men den är kostsam för samhället och långt ifrån miljövänlig.
                      Att kollektivtrafik är något som sparar miljön är en groda som en grön politiker kastat ur sig, och som alla likasinnade genast hakade på.

  10. Jag tror inte att Fanny ursprungligen säger att vi skall prioritera cykelvägar på bilvägarnas bekostnad, utan att vi inte skall prioritera bilvägarna på cyklisternas bekostnad. Alternativt att bilar skall tänka på cyklister nu när de inte har någonstans att cykla säkert.

    1. Can’t have it both ways or else no one gets through. I think it is pretty simple really. The roads have to be cleared first so all the emergency vehicles can get thru. One can discuss all they want about miljö, bilism, who pays skatt, gamlingar, barn vagner, etc. etc. etc. but in the end the emergency stuff has to come first so there really isn’t any debate. Having said that, I vote for making sure there is enough funding so that the sidewalks and paths are also cleared as much in parallel as possible and certainly directly after the roads. There is no room for apathy when it comes to making sure people can walk and bike to get around.

      1. Jag tror att man visst kan skotta både bilgata och cykelväg. Och jag tror också att man som bilist kan ta hänsyn och samsas på bilvägen om det inte finns alternativ för cyklister eller fotgängare.

        1. Då resurserna för snöröjning inte är oändliga måste det prioriteras, något måste tas först , det är inte bara samhällsekonomiskt fördelaktigare att röja vägarna första (ambulanser, brandkåren med mera). Även tekniskt, om trottoaren plogas först så blir det en av två händelser, plogas snön ut mot vägen blir det en vall som vägplogen måste forcera med resultatet att trottoaren blir ”oplogad” igen. Plogas snön på trottoaren upp mot husväggen så blir vallen från gatuplogen mindre än det förra alternativet men trottoaren blir likväl överöst. Finns vallen från gatuplogen redan kan man med en mindre plog begränsa vallens bredd.

          Självklart ska trottoaren plogas så snart som möjligt efter att gatan plogats. Bilarna kan ju inte kompromissa med bredden, gående kan klara sig med lite mindre bredd på trottoaren.

          Angående att visa hänsyn till övriga trafikanter är jag helt med dig.

          1. Fast hela Fannys tanke är nog att resurserna inte borde vara så små som de är idag, utan att man borde se till att man har råd att skotta både trottoar och bilväg. Nu blir det ett anekdotiskt bevis, men hos mig har de fortfarande inte skottat många trottoarer alls, vilket har resulterat i isblanka vägar med stora vallar att komma över, och sedan nästan en decimeter med snö som man får pulsa genom. Fryser det på igen blir det ännu värre. Kommer man med rollator eller barnvagn är det nästan omöjligt att komma över på trottoaren ensam.

            Givetvis måste man se till att räddningstjänst kommer fram, men jag tror inte att poängen med det här inlägget var att vi skulle skotta trottoar och cykelväg först, utan att man skall se till att bägge finns tillgängliga och i okej skick inom en rimlig tidsrymd. Punkt. Inte så att det är viktigare att ha trottoar eller cykelväg redo, utan att de OCKSÅ är viktiga.

            Som det ser ut idag är detta tydligen alldeles för svårt att ordna med de resurser man har, annars hade man väl gjort det. Då får man väl fundera över varför det inte går att ordna och försöka ordna till detta.

            1. Fast det är precis det som hon har skrivit, och om det innebär att gatorna blir obrukbara så må det vara hänt.
              Jag håller med om att trottoarer inte plogas snabbt nog, men de är lägre prioriterade än vägar. Sen finns ju problemet att på många ställen är det angränsande fastighetsägare som är ansvarig för snöröjning på trottoaren, är det en mindre bra fastighetsägare så blir det inte gjort, eller väldigt sent. I vissa fall är de snabba och gör det innan vägen plogats vilket man kan tro är bra, men efter att vägen plogats ligger vägplogens vall över hela trottoaren, fastighetsägaren har ju plogat och anser sig färdig (fast det var ju innan vägen plogades).

              1. Jag anser att vissa bilvägar ska ha lägre prioritet ja. Men framförallt anser jag att snöröjningen ska fungera för alla och att bilister, i de fall den inte gör det, ska visa hänsyn till att även cyklister och gångtrafikanter måste nyttja bilvägarna. Om det kommit en jävla ambulans hade saken såklart varit en annan, men jag tycker illa om bilister som inte fattar att snön även drabbar cyklister och gångtrafikanter, till och med i högre grad. Vidare tycker jag att det är lustigt hur du flertalet gånger uttalat dig helt tvärsäkert om hur snöröjningen fungerar utan att hänvisa till någon slags källa över huvud taget. Sorry, men du saknar helt enkelt trovärdighet i frågan.

                1. Har man sett snöröjning mer än en vinter så har man kanske sett olika tekniker, har man dessutom pratat med en snöröjare så vet man ytterligare lite mer. Med tanke på dina resonemang om snöröjning undrar jag nästan om du sett plogbilar i aktion, du borde gjort det, men fan vet.
                  Det är dessutom väldigt logiskt hur snön flyttas beroende på mängd och hur packad den är i kombination med plogbilens hastighet så även om du inte sett överplogade trottoarer borde du kunna tänka ut hur det blir om plogbilen måste åka i full fart för att få högre kraft för att flytta på en packad snövall. Snövallen krossas kastas åt sidan, för att plogbilen inte ska behöva backa och ta ny fart hela tiden behövs en hög hastighet vilket kastar snön längre i sidled, dvs över hela trottoaren. Förstår du logiken i hur en vall i vägbanan måste krossas och flyttas? Bilarna kan inte plötsligt ta mindre plats i bredd, gående måste inte ha 150 cm i bredd, de kan klara sig gott med 75cm. Vallen bör placeras på trottoaren och inte i vägbanan där så är möjligt.

                    1. Ambulanssjukvårdarna , brandmän och poliser? Ska de gå på de vägarna med?

                      Sen om att du underkänner mig för att jag inte tidigare skrivit att jag själv sett effekter av hur olika tekniker och ordningar av snöröjning (borde inte behövas, det är både logiskt och underförstått) och även haft förmånen att få prata lite med en snöröjare så kan du fundera på vad du gett för beskrivningar och källor av hur snöröjning sker, eller snarare bristen på information över huvud taget.

                    2. Jag har inte gett någon beskrivning alls, utan konstaterat att viss snöröjning är prioriterad över annan och att jag anser detta orimligt.

                    3. Precis min poäng, du ger ingen beskrivning alls, du avfärdar mig totalt för att jag inte gav en källa. Du ger inte något svar på hur ambulans, brandkår och polis ska kunna ta sig fram, om du nu vill att de ska kunna göra det. Att ploga gång och cykelbanor efter att vägar som kollektivtrafiken använder för att därefter ploga resterande vägar är samhällsekonomiskt vansinne och det behövs inte någon Einstein för att inse det.

                      Snacka om att DU saknar trovärdighet i denna fråga.

                    4. Nå, det jag skrev i inlägget var väl förvisso snarare att bilister skulle lära sig veta hut. Sedan har jag inte skrivit att en inte ska ploga några vägar, men det finns en hel del som en säkerligen kan strunta i utan att det drabbar viktiga samhällsfunktioner. Det tycker jag vore lämpligt, så att en istället kan ploga gångvägarna!

                    5. Jag är glad att du inte har något politiskt inflytande i min närhet, jag hoppas att det fortsätter att vara så.

                      Jag och flera andra har påpekat att utryckningsfordon inte heller kommer kunna komma fram, den frågan undviker du fortfarande helt att svara på.

                    6. Jo, jag skrev ”men det finns en hel del som en säkerligen kan strunta i utan att det drabbar viktiga samhällsfunktioner.” Viktiga samhällsfunktioner = polis, brandkår, kollektivtrafik, ambulans.

                    7. Jag liksom nästan alla lever i verkligheten, några är så förlorade i sin egen värld att de inte kan räknas som att leva i verkligheten. Förmodligen menar du något annat än vad du skrivit, för det går inte ihop i verkligheten, men det vet jag inte.
                      Om du lever i en egen värld kan inte jag bedöma, jag känner inte dig.

Lämna ett svar till Micke C Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *