Varning: affär använder sig av knep för att få folk att konsumera!

Gillar denna nyhet: IKEA använder sig av arkitektur för att få folk att konsumera mer.

Jag undrar bara: Varför tror ni att godiset och alla glossiga magasin står lägst fram vid kassan? För att det är prylar man impulsköper när man blir lite ”sugen” i kön. Alla butiker använder sig av de medel som står till hands för att öka konsumtionen, inga konstigheter. Det är ju liksom det som butikerna finns till för, för att ”lura” folk att handla.

Iden om att företag ska vara ”ärliga” alternativt ”schyssta” tycker jag är så himla festlig. Hur kan man ens förvänta sig något sådant?

4 reaktioner till “Varning: affär använder sig av knep för att få folk att konsumera!”

  1. Nog finns det företag som är både schyssta och ärliga, men det vore löjligt att inte försöka få folk att köpa deras vara/tjänst, det blir liksom ”Hej, snälla köp inte av mig, hjälp mig att inte tjäna pengar”, lite som e-ons reklam som finns lite varstans nu, det blir bara patetiskt. Värdelös reklambyrå.

    I vilket fall är det väl trots allt upp till var och en att köpa eller inte. Eller är tanken att vi ska va så viljesvaga att vi behöver pappa staten att säga till oss hur vi ska göra? 🙂

  2. Haha, detta förklarades redan i min hemkunskapsbok i början på 90-talet, tillsammans med pedagogiska illustrationer om hur kunderna ska fås att gå genom butiken på ett sätt som exponerar dem för så många lockande erbjudanden som möjligt.

    På affärsfronten intet nytt.

  3. Alltsa, jag skrattade gott nar jag laste samma nyhet pa DN. Det dar ar val ingen nyhet? Att IKEA ar konstruerad som en labyrint for att oka konsumtionen fattar val vilken femaring som helst? Vad ar det for manniskor som inte har fattat det, speciellt nar de kommer ut varje gang med femtioelva olika saker som de egentligen inte behover, det ar bara ’bra att ha’-saker?
    Rader det nyhetstorka, manne?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *