Kom i kontakt med ditt inre hat
Den rabiata orakade rabiesfeministen Fanny
Fanny Åström. Bor i Örebro och pluggar genus. Skriver om feminism, relationer, lesbisk existens och manshat. Ritar också.

Twittrar indignerat under namnet @sinoes. Finns på instagram under namnet @fannyarsinoe.

Skicka beundrarbrev, hotmejl eller jobberbjudanden till arsinoe.blogg@gmail.com.
Följ mig på Bloglovin!
bloglovin

En kavalkad av självrättfärdigande skitsnack.

Det är ju såklart helt jävla perfekt för Engla och Mogi och alla andra förment ”goda” lifestylebloggerskor att det nu har kommit en ben&jerrys-glass innehållande choklad där en del av intäkterna går till att ”rädda Östersjön”. Vilken grej att dels kunna tillfredsställa sitt aldrig mättade sockerbehov, finputsa sin tjejiga image, ha lite vardagslyx och ”göra skillnad” samtidigt.

Jag älskar det Engla skriver om det hela.

Jag tycker ibland det är svårt att veta var man ska börja för att kunna hjälpa till då det är oerhört mycket i våran värld som inte står rätt till. Jag gillar då när tex. sådana här kampanjer dyker upp, som gör det enkelt att delta och faktiskt göra något bra!

Herregud vilket självrättfärdigande skitsnack. Om du vill göra skillnad: skänk pengar till välgörenhet på regelbunden basis, lägg tid på urvalet också. Men framförallt: sluta vara sådana jävla konsumtionshoror.

11 kommentarer till En kavalkad av självrättfärdigande skitsnack.

  • Candy skriver:

    Ganska trött på alla varor man köper där en del går till välgörande ändamål. Visst, det är väl trevligt att det görs NÅGOT och det är bättre att bidra på det sättet än att inte bidra alls, I guess, men samtidigt är det väldigt sorgligt att det måste ske genom konsumtion och de som köper de här produkterna verkar ju ofta vara sådana som inte bara konsumerar utan även överkonsumerar. Vilket ju knappast är snällt mot jorden anyhow. Och då är ju frågan hur mycket det där lilla engagemanget genom Ben & Jerry’s-glassen egentligen gör.

    • Lisa skriver:

      Med tanke på att de kostar 50 kr lådan kan det tänkas att av de där 47 kr de går plus kanske de skänker bort några ören. Aah… Ljuva konsumtionssamhälle.

      • Candy skriver:

        Ja, det också. För det mesta är det ju sjukt små summor som går till det välgörande ändamålet. Ibland får man inte ens veta hur mycket. Om jag nu ändå ska köpa en produkt där jag genom min konsumtion stöder ett gott syfte, vill jag väl ändå veta mer om saken.

  • Veronika skriver:

    Det viktiga, som jag antar är poängen med att WWF samarbetar med B&J, är väl dock snarare att uppmärksamma folk på hur det ligger till med Östersjön och att det behövs åtgärder (som kostar pengar) för att den ekologiska balansen ska behållas. Men du har helt rätt i att om folk då tror att de genom att äta en glass de facto har gjort något för att rädda Östersjön så tycks kampanjen ha misslyckats.

    • Fanny skriver:

      Absolut. Jag gillar B&J och deras initiativ, speciellt då jag fått intrycket av att de överlag har ett miljövänligt och schysst produktionssätt.

  • Katja skriver:

    Haha, bra inlägg. Tycker överhuvudtaget det är rätt osmakligt att välgörenhet har blivit så pass modeaktigt och egokopplat att man till och med kan läsa i tidningarna saker i stil med att ”det är bevisat att välgörenhet gör människor glada. Så ge dig själv en egoboost – ge ett bidrag!” Själv brukar jag nästan alltid ge anonymt, ännu mindre blogga om mina bidrag till diverse ändamål. Snacket om att ”vara ett gott exempel” funkar inte för mig. Det är liksom inte därför jag ger.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Arkiv