I sann haveristanda har jag nu mejlat företaget StudentConsulting och bett om en kommentar till mitt inlägg om deras metoder för att få folk att hålla käft. Detta är vad jag skrivit till dem:
Hej! Jag hörde för ett tag sedan en historia om att ni hotat med att anmäla en av era före detta anställda för förtal och dra in henoms lön när hen skrev ett blogginlägg om er. Tyvärr (för er) kan företag inte förtalas och än mindre stämma en privatperson för förtal, inte heller kan man strunta i att betala ut lön för arbetad tid. Personen ifråga hade redan fått sparken när detta inträffade så det rörde sig alltså om en person som inte ens hade anställning hos er vid tillfället, ändå så ansåg ni att hen inte fick uttala sig om företaget. Jag har skrivit om det hela här: http://www.arsinoe.se/?p=17786
Jag undrar vad ni har att säga om det hela? Detta rör sig ju om att ni som företag försöker tysta ner kritiska röster om er verksamhet med hot om åtgärder som inte ens kan vidtas i Sverige! Är det ett moraliskt beteende från er sida anser ni?
Inlägget jag skrivit har fått ganska stor spridning om jag kommer kämpa för att den blir större. Jag har även bett personer med erfarenheter av ert och andra bemanningsföretag att höra va sig till mig med liknande erfarenheter och kommer inte tveka inför att publicera och sprida även dem. Lyckligtvis känner jag till mina medborgerliga rättigheter och vet att det i dessa ingår att sprida information och åsikter om företag samt att ni inte kan stämma mig för förtal under några omständigheter. I mitt intresse ligger dock att alla sidor får komma till tals, alltså även er. Jag undrar om ni har något att säga till ert försvar?
Det ska bli intressant att se om de svarar och vad de i så fall har att säga tycker jag.
Om du vill hjälpa till och mejla så är adressen info@studentconsulting.se
Hej!
Jag undrar varför ni använder djupt tveksamma metoder för att skrämma era anställda till tystnad. Känner ni själva att ni lyckas behålla er yrkesintegritet när ni gör det? Tror ni själva att ni ses som ett seriöst företag när ni använder utpressningsmetoder mot era anställda? Om ni vill ses som ett seriöst företag som kan sina saker kanske ni ska åtgärda problemet istället för att hålla uppe en papperstunn fasad med hot. Hur ställer ni er till informationen som kommit fram i http://www.arsinoe.se/?p=17786? Om ni tycker att den ger en felaktig bild, hur bemöter ni det? Anser ni att det som er före detta anställd rapporterar om är ett bra sätt att behandla anställda överhuvudtaget?
För bådas skull är det kanske lättare om ni svarar direkt på plats på http://www.arsinoe.se/?p=17786, så slipper vi publicera kommentaren där via omvägar.
Isak Gerson
fel på länken, nice i övrigt
Har också mejlat igår, inget svar än.