”Självständiga studier”.

Universitet som försöker locka in mig på deras utbildningar med att studierna är ”självständiga” gör mig skeptisk. Att man har självständiga studier betyder i regel att man har lite lärarledd tid och det är bara negativt i mina ögon. Om jag hade velat ha ”självständiga” studier så hade jag sökt ett distansprogram, jag är dock inte intresserad av att gå ett heltidsprogram på högskolan som har en föreläsning i veckan.

Kan inte all program lägga upp information om hur mycket lärarledd tid de har? Det skulle jag verkligen behöva. Jag vill gå kurser med mycket seminarium och föreläsningar, jag tror att jag kommer lära mig mycket bättre då. Ingen självständighet här inte, bara korvstoppning.

10 reaktioner till “”Självständiga studier”.”

  1. Nu vet jag i och för sig inte hur det fungerar för andra högskolor än den jag går, men kan du inte hitta scheman för programmet/kursen någonstans?

  2. Jag får alltid bilden av att det är lärarnas lathet som lyser igenom. Och någon sorts dum idé om att man lär sig bäst utan nån guidning alls. Konstigt, isf skulle ju alla hobbykunniga som lärt sig på fritiden vara lite bättre utbildade än de som lärt sig i skolor. =)
    Själv går jag just de sista kurserna på en gymnasieexamen via distans, och har fått lära mig det mesta på egen hand. Mardrömmen var samhällatanten som inte tyckte lärobok var något att ha och inte heller ville svara när jag frågade var jag kan hitta bra information. Vid samhälla B märkte jag att jag inte lärt mig något alls av det som egentligen hör till A-kursen.

    1. I det här fallet tror jag mest är det de dåliga resurserna för samhällsutbildningar som lyser igenom.

      1. Stämmer utmärkt. Upplysningsvis har vi ex EN VECKAS praktik under hela utbildningen samt i övrigt någon föreläsning i veckan och kanske ett seminarie. Att sitta och läsa själv fem timmar om dagen är inte jättekul, men vad gör man?

          1. Yes. Uppsala är lite bättre upplagt med mer seminarier osv tror jag. Men i Lund är upplägget: läs ca två böcker i veckan och förbered typ allt inför mastodont-seminarier och 30 hp-tentor själv. Enbart storföreläsningar med 150 pers samt NOLL tid att interagera med lärare. Hallelujah. Fast här handlar det väl mer om en konservativ och hårdare syn på hur utbildningen ska vara utformad, snarare än en ekonomisk aspekt. ”Det ska inte vara lätt att bli jurist”

  3. Det är de dåliga resurserna. Program som får mycket pengar till forskning har mer råd med lärarledda timmar. Samhällsvetenskapliga, som inte har lika mkt samhällsintresse av att forskas i, har ofta (vid Lund Uni iaf) 1 föreläsning a 2 gånger 45 minuter om dagen. Mot Läkarprogrammet som har typ 8 timmars undervisning om dagen. Nu kan man ju tänka att det är för att läkarna i större utsträckning behöver mer lärarledd tid, men det är alltså inte hela sanningen.

  4. Framför allt samhällsvetenskapliga ämnen och humaniora har väldigt liten lärarledd tid eftersom de får lite pengar och har låg status. De år jag läst samhällsvetenskapligt på universitetet har vi bara haft i snitt två eller tre lektioner i veckan, vilket är vanligt för samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen. Lektionerna är bara på en och en halv timme. Resten är självständiga studier vilket långt ifrån alla klarar.
    Självständiga studier satsas det på för att det inte finns några resurser att lägga på kvalite.

  5. Nu har vi i och för sig en del lektioner men även mycket självständiga studiegrupper, studiedagar och basgrupper där vi jobbar enligt PBL (problembaserat lärande). Känns som om det är lite det som är inne just nu…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *