Som om man var tvungen att välja mellan djur och människor.

Ibland när man diskuterar vegetarianism med människor så brukar de anföra någon slags perspektiv som bygger på att djurrätt är människofientligt eftersom det är att prioritera djur framför människor. Jag tänker att en absolut majoritet av alla djurrättsintresserade personer skulle välja att döda ett djur om de var tvungna att välja mellan att döda ett djur och döda en människa. Nu är det emellertid ytterst sällan så verkligheten ser ut, det tenderar inte att vara så att du måste välja mellan att låta något levande dö.

Det kan till och med vara så att ett djurrättsperspektiv faktiskt kan göra det bättre för människor. Djurhållningsindustrin är dels miljöfarlig, dels ineffektiv för att producera mat om man jämför med att odla istället. Dessutom finns det ju belägg för att en vegetarisk kost eller i alla fall en kost med mindre kött i är nyttigare

Jag blir grymt irriterad när människor försöker misskreditera djurrättsrörelsen på dessa grunder. Som om det var nödvändigt för mänskligt liv att äta kött, framförallt i den utsträckningen som vi gör idag. Som om man alltid var tvungen att välja mellan djur och människor. Som om man helt enkelt inte kunde anstränga sig för att allt levande ska ha det så bra som möjligt.

27 reaktioner till “Som om man var tvungen att välja mellan djur och människor.”

  1. Jag har – på allvar – fått frågan ”Skulle du döda och äta en ko om din mans liv hängde på det?” eller ”om dina barn blev sjuka utan kött skulle du ge dem det då?” med attityden att jag kommer svara nej på frågan.

    liksom… ÖHHHHHHHHH.

    Jag prioriterar alltid människor framför djur. Detta utesluter ju dock inte att man har medkänsla eller att man anstränger sig lite extra för djuren emellanåt. det ena utesluter inte det andra.

  2. Jag har gett upp att ens försöka diskutera djurrätt med folk. Det är fan i mig ingen köttätare som vill diskutera saken. De vill bara påpeka hur gott kött är och vifta en lammstek i ansiktet på mig. Jo tack, jag vet att kött är tilltalande för mina smaklökar. Det betyder inte att jag tänker prioritera den sinnestillfredsställelsen på bekostnad av andra varelsers frihet och välfärd.

    1. Tycker mest det låter som om du har haft osis. Jag är köttätare (föredrar visserligen vegetariskt men äter kött ibland) & tycker att det är intressant att diskutera & jag har mängder av köttätande vänner som tycker att det är intressant att diskutera & som även strävar efter att äta mer vegetariskt. Enligt min erfarenhet vill många köttätare diskutera saken.

      1. håller tyvärr med josefin här, varenda gång jag nämnt något om djurrätt/vegetarianism får jag konstiga blickar osv. även om det till en början är en någotsånär vettig diskussion så slutar det alltid med att köttätaren triumfatoriskt utbrister ”JAJA, kött är i alla fall jättegott!!” som om det är ett argument som absolut inte går att säga emot. orkar liksom inte diskutera med de som inte ens försöker lyssna/förstå.

  3. Problemet när man diskuterar vegetarianism tycker jag är att det ofta till syvende och sist handlar om att vara lite godare eller lite ondare. Då hamnar de flesta i försvarsställning och känner sig kanske attackerade och då är anfall och pantade fiktiva scenarier en desperat utväg. De flesta av oss är ju rätt överens om att det i princip är taskigare att döda än att inte döda, även om man sedan kan ha lite olika inställning till djurrätt och köttkonsumtion.

  4. Ur hälsosam synvinkel är alla intag av kött dåliga för människor. Det ruttnar i våra tarmar som är långa för att de är byggda för grönsaker, och sprider gifter som hämmar tarmfunktionen.

    1. Man har i en del studier sett att framför allt folk som äter mycket rött kött har högre frekvens av tarmcancer. Fast det beror knappast på att det ”ruttnar” – en vanlig hypotes är att hemjärn i myoglobin är cancerogent (det kan vara attraktivt därför att det förklarar varför rött kött men inte fisk och fågel är kopplade till ökad risk, se t.ex. EPIC-rapport).

  5. Angående vegetarianism, är du student och Uppsalabo så kan jag tipsa om Kalmar nation! Har bland annat ett trevligt söndagsfik med vegetariska/veganska alternativ. Finns också vegetarisk restaurang, Smaka heter den tror jag.

    1. Nu har inte jag sett det Bullshit-avsnittet, Lisa. Men det är faktiskt inte helt orimligt att jämföra djurförtrycket med rasism. Båda delarna är ju förtryck av en specifik grupp individer. Speciesism, kallade Richard D Ryder det för i boken Det politiska djuret.
      Cecilia, det stämmer att det lätt blir en god vs. ond-grej av det hela. Och jag tycker tamigfan att jag är ”bättre” än köttätare, för min empati sträcker sig, till skillnad från dem, till andra arter än människoarten. Eller så är köttätarna bara oupplysta/i förnekelse. Haters be hatin’.

      1. Okej, där är en diskussion jag inte tänker dras in i, om det är så att den andra sidan inte ser skillnad mellan diskriminering av människor pga deras hudfärg, religion eller kultur och mot kycklingar pga att de smakar gott. Det är förnedrande mot de människor som förtrycks.

        1. Antispeciesism handlar dock inte bara om att vi äter djur utan även om att vi har dom som husdjur & arbetsdjur, att vi anser oss ha rätt att äga dom. Jag äter kött men jag tycker att det finns en mkt likartad problematik oavsett om det handlar om djur, kvinnor eller svarta. Att ha en hamster i en trettiocentimetersbur måste väl anses vara att förtrycka djuret?

          1. I många fall behöver vi använda djur till arbetsdjur och deras produkter till mat. Inte för oss gemene man i västvärlden, men för andra. Jag tycker inte att man kan dra allt över en kant och säga att det är fel att äta ägg eller fel att äga hönor när det fortfarande finns människor som överlever pga sina djur. Och jag anser dessutom verkligen inte att man kan likställa ägandet av en hamster eller en hund med att äga Elisabeth Frizl.

            1. Jag tycker att det går utmärkt att erkänna förtrycksaspekten utan att för den skull hävda att det är fel. Jag tycker inte att det är fel att äta kött, men jag är inte blind för hur vi behandlar djuren & att likheterna är slående vad gäller systematiskt förtryck i samhället. Att mena att det är förtryck är heller samma sak som att totalt likställa. När jag inte har ätit på sju timmar upplever jag hunger. Om vi tar klassiskt svältande barn i Afrika som inte har ätit på sju dygn upplever denne hunger. Både jag & barnet är hungriga, men vår hunger likställs inte för att min är mildare.

              Huruvida en anser det vara mildare med förtryck av djur eller ej beror ju dock på, min poäng var bara att det inte handlar om att automatiskt likställa då en talar om ett systematiskt förtryck av djur.. Betänkt också att jag talade om hur vi ser på vissa djur som husdjur för vår skull & placerar dessa i burar samt visar upp djur på zoo. Det handlar inte om överlevnad utan om nöje.

              1. Det har du iofs rätt i. Förtryck tror jag per defenition är moraliskt fel dock, tycker du inte? Förtryck är inget ord jag vill använda i sammanhanget husdjur, jag accepterar inte att det är förtryck iom att jag inte accepterar att det måste vara moraliskt fel. Jag tycker inte att det måste vara fel att ha djurparker, däremot tycker jag att de djurparker jag har sett har varit förnedrande och missanpassade för de djur som fanns där, och därigenom varit fel.

                Det skall väl också tilläggas att jag verkligen brinner för frågan om djurens rättigheter inom köttmarknaden, och att ingen skulle bli gladare än jag om EU genomförde striktare regler för mer human uppfödsel och slakteri.

                1. Så som jag förstår förtryck är det ett ganska brett begrepp som även inkluderar ex. fångar, då ett rättsväsende ställer sig över dessa & tvingar på dom ofrihet (efter en synonymkoll såg jag att både tvång & ofrihet var synonymer för förtryck så körde på!). Med det menar jag att förtryck ibland kanske är en nödvändighet & inte alltid enbart av ondo, att det är i systematiken det ligger, vad som är förtryck.

                  Ibland sker det ju att apor tar livet av sig i fångenskap. Jag tror att det är möjligt att även andra djur kan uppleva stor olycka i fångenskap sett till deras typ av medvetande men att dom inte är tillräckligt medvetna om döden samt för kontrollerade av överlevnadsinstinker för att ta livet av sig för att undkomma gallren.

                  Bra att du brinner för det! Mycket, mycket viktigt.

      2. Tycker att det är ett märkligt resonemang att mena att den som äter kött saknar empati vad gäller andra djur. Så svart eller vitt är det ju knappast. Saknar du empati för människor för att du (förmodligen i minst ETT fall) använder varor som har inneburit död för andra människor? Nej, det tror jag inte.

  6. Det roliga är att de som argumenterar så ofta inte bryr sig särskilt mycket om utsatta människor heller, medans det ofta är så att vegetarianer/veganer även är insatta i mänskliga rättigheter osv.

  7. Alltså jag tycker nästan att min vegetarianism har gjort så att jag är mer medveten om andra människor och deras livsvillkor. Det är ju bland annat på grund av köttproduktion som vår miljö blir förgiftad, vattenresurser minskar och den globala uppvärmningen ökar. Brist på rent vatten är en vanlig anledning till att folk dör och när man tänker på hur mycket vatten det behövs för att producera kött så inser man att det är slöseri med resurser att fortsätta äta så mycket kött som man i de rika länderna gör idag.

  8. Lisa: Min syn på saken är att så länge det finns förutsättningar för att äta en vegansk kost och leva utan animaliska produkter, alltså att det finns alternativ tillgängliga, är det vad en bör välja. Finns inga sådana alternativ tycker jag att det är okej att äta djur. Fanns det inte möjlighet för mig att äta bönor/groddar/tofu/seitan/etc så skulle jag också äta kött. Handlar det om min eller en kos överlevnad väljer jag min egen.

  9. “Whether we’re talking about fish species, pigs, or some other eaten animal, is such suffering the most important thing in the world? Obviously not. But that’s not the question. Is it more important that sushi, bacon, or chicken nuggets? That’s the question.”

    ― Jonathan Safran Foer, Eating Animals

    … sätter typ fingret på’t.

Lämna ett svar till karro Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *