Varför är det så jävla viktigt att ha kvar kinesen på förpackningen?

En sak som fascinerar mig med hela denna kinapuffshistoria är att de mest högljudda och kränkta är dem som uppenbarligen tycker att det är världens viktigaste grej att ha kvar den jävla gubben på förpackningen. Alltså, jag hade också blivit förbannad om det var så att det förbjudits på laga väg. Nu handlar det dock om att en person har kritiserat fazer och att de sedan dragit tillbaks förpackningen. Det är inget annat än att genom helt vanlig offentlig debatt sätta press på företag, och det är faktiskt inget konstigt eller tvångsmässigt i det.

Detta är inte en fråga jag själv skulle ha engagerat mig i men om man nu tycker att det är viktigt så kan man väl få framföra den åsikten utan att folk ska bli fullständigt galna. Dessutom måste det väl ändå vara upp till medlemmarna i minoritetsgruppen att avgöra om de blir utsatta för fördomar eller inte. Inte för alla vita medelklassmänniskor som så desperat måste höja sina röster emot detta.

I sak kan jag hålla med om att gubben på förpackningen inte är rasistisk och att det inte heller är sådär fruktansvärt viktigt. Men om vi vänder på steken då och tänker såhär: varför är det så förbannat viktigt att just den gubben pryder kinapuffspåsen? Företag ändrar designer på sina förpackningar hela tiden, varför är det så hemskt om det sker på grund av att de blivit anklagade för rasism?

Vem fan skadas av att Fazer byter utseende på förpackningen. Kan ni inte bara inse att vissa tar illa upp och att man kan ta hänsyn till det en endaste gång, istället för att mala på med ert uttjatade och irrelevanta frihetspatos.

50 reaktioner till “Varför är det så jävla viktigt att ha kvar kinesen på förpackningen?”

  1. Jag tycker överlag illa om när någon ogiltigförklarar en annan persons upplevelser och känslor, även om det gäller att tillhöra en grupp som bägge personerna tillhör. Olika personer kan uppleva samma sak på olika sätt och det betyder inte att en av dem har rätt och den andre fel. Men när den kritiserande personen inte ens tillhör den berörda gruppen så blir det ju bara löjligt att försöka tala för den.

  2. håller med helt. Man måste ta hänsyn till dom som tar illa upp och det är dom som ska bestämma i frågan.

    Dels notera jag att jag blivit hjärntvättad, jag läste ”Inte för alla vita medelklassmänniskor som så desperat måste höja sina röster emot detta.” och såg män som dessa medelklassmänniskor.

    1. Nu är det mest män som höjt dina röster emot detta, faktiskt. Skrev det dock inte iom just den där vitamedelklassman-nidbilden som jag ogillar då den målas upp i tid och otid.

  3. Jag tycker hela grejen är störtlöjlig. Alltså, verkligen. Det här är ett så klockrent fall av att bara leta upp något att bli ledsen över, för man kan inte, på riktigt, känna sej kränkt av det där. Då borde man fan skaffa sej lite självkänsla.

    Sen tycker jag att det är roligt att du kallar kineser för minoritetsgrupp. 🙂 Finns väl ingen folkgrupp som är större än kineserna. (Och jag förstår, naturligtvis, att du menar att de är en minoritetsgrupp i Sverige, jag tyckte bara att det var kul.)

    1. Läs det ursprungliga krönikan. Den handlar om hur rasism mot kineser tas mindre allvarligt än rasism mot andra grupper, och han tar fazergubben kontra nogger black som exempel. Det är alltså inte så att det drivits någon kampanj mot azer, eller ens gjorts en do-anmälan. Sedan kan man anklaga fazer för att vara mesiga, men det är inte så att en massa personer har uttalat sig om att de är kränkta pga detta.

  4. Om de bara hade bytt förpackning utan att uppmärksamma det, så tror jag faktiskt att ingen som nu gråter ut över ”att allt ses som rasistiskt nuförtiden, den där kinesgubben har alltid varit där” ens hade noterat det.

  5. Marielle och airaM: Varför ska ni förminska andras känslor och reaktioner? Det var inte ”världen” som ”rättades till”, en påse som uppfattades rasistisk ändrades till att bli mindre stötande. Jättebefogat att gnälla om, verkligen.

    1. Jag tycker att det är jättebefogat att gnälla om, jag ser det som för människors bästa. Folk behöver lära sig att hantera livet bättre, inte att rätta små DETALJER (det ÄR en jävla detalj) som inte ens är kränkande på riktigt (det ÄR bara en stereotyp kines på en påse, ingenting hatiskt). Känns lika befogat som om jag skulle börja böla om avklädda brudar på reklampelare, men det är någonting jag finner lika märkligt. Folk förlorar förmågan till att skapa skinn på näsan & jag ser det som ett problem, en del i ett negativt samhällssymptom.

      1. Den generella lättkränkthet som finns tycker jag är problematisk. Dock anser jag inte att detta är ett symptom på det. Läs krönikan, den handlar om att rasism mot kineser inte tas på allvar, och fazerförpackningen kontra nogger black tas upp som exempel.

      2. Aha, så om någon blir förlöjligad så är det för hens bästa att inte säga ifrån och istället lära sig hantera livet?

        Låt oss ponera att du kallar mig ”spanjackluder”. Det kommer knappast knäcka mig, men jag gör det fortfarande det jävligt klart för dig att du inte har någon rätt att kalla mig det. Det gör mig inte till en svag person. Det betyder bara att jag kräver min rätt att inte bli förolämpad.

        Rasism visar sig inte bara i hat utan också förlöjligande. Har man blivit förlöjligad för sin härkomst under hela sitt liv tar man kanske den där lilla figuren personligt. Mår någon dåligt över den och den blir borttagen undrar jag VEM som har förlorat på det? Och att våga säga till om något, det kallar jag skinn på näsan.

        1. Nej, men om någon känner sig förlöjligad av en sådan här anledning så JA – om inte det såklart kan förklaras vad som är förlöjligande. Att kinesen ser stereotyp ut tycker jag är någonting som är överkänsligt att reagera på.

          Ingen har ju skrivit ’Kinaluder’ på påsen. Det är en viss skillnad på en tecknad kines i rishatt & på att använda ord som generellt klassas som ’fula’.

          Kan du förklara det förlöjligande med kinapuffskinesen? Är det förlöjligande med stereotyper?

          1. Jag vet inte om du någon gång i ditt liv har sett en kines men de är inte gula och deras ögon är inte två streck. Jag skulle säga att det förlöjligar kineser något enormt. Sådana här nidbilder upprätthåller bara bilden av att folk från andra länder (folk och länder vi inte vet så mycket om) är knasiga och konstiga och där för komedifaktorn. Det bidrar till fniss bakom ryggen på den där asiatiska mannen som kanske inte vill gå omkring och fungera som en komedifaktor.

            1. Jag vet inte om jag någonstans sa att det var en klockrent bild av hur kineser ser ut, det är en stereotyp bild precis som den stereotypa bilden av en svensk är en lång blondin trots att vi mest är halvlånga & mörkhåriga. Stereotyper har ju ofta brister. Ser ingenting förlöjligande i det i detta fall.

              Tror knappast att kinapuffskinesen bidrar till fniss bakom ryggen på asiater, dock tror jag att attitydproblem bidrar till det. Påse & attityd anser jag dock inte har någon koppling då jag även ser det som ett attitydproblem att få flipp över påskinesen.

              1. Du ser inget förlöjligande i detta för att du inte är en kines som blivit förlöjligad över din härkomst hela ditt liv. En kultur som upprätthåller bilden av att kineser är konstiga och löjliga bidrar very much indeed till fniss bakom ryggen på kineser. Förstår inte hur man kan förneka en sådan grundläggande sak. Sedan är det inte upp till dig vad folk ska känna sig kränkta för.

                1. HAHAHA väntade på den. Jag är inte kines = jag har inte rätt att tycka. Men vet du vad; jag är kvinna, jag har varit ett psykfall, jag har självskadat, jag har varit sexberoende &.s.v., dessa är exempel på sådant som brukar förlöjligas eller förföljas av en nidbild som ej stämmer. Men vet du? Jag ser fan inte ofta anledningar att bry mig, det känns så jävla irrelevant. So, psykfallen på film framställs som helt jävla rabiata zombies.. det är ju irriterande, men big jävla deal? & om folk tror att jag är mörk & svår & har tyllkjol för att jag har ärr det är ju bara någonting att skratta åt det också.

                  Bara exempel. Jag behöver inte vara kines för att ha en åsikt – även vi som inte är kineser ’drabbas’ av sådana här skitkränkningar.

                  1. Jo, förstod att du skulle dra ”jag är utsatt på andra sätt”-kortet, men nu handlade diskussionen om en nidbild av kineser och huruvida bilden är ”kränkande nog”. Och ja, tyck vad du vill, men det skulle inte skada dig att tänka innan. Alla reagerar inte som du, get over it.

  6. Vill först påpeka att det inte är rasism mot kineser Lundberg skriver om, utan asiater…
    Idag är det tabu att avbilda tex judar och mörkyade afrikaner stereotypt, varför skulle det då vara ok att ha en skämtbild / stereotypt tecknad asiat på en godisförpackning? Det Lundberg reagerat på är den förlöjligande attityd som finns i väst mot asiater, vilket nog kan bli pågrestande om han upplevar att det funnits närvarande under hela hans liv.

  7. Nej, alla reagerar inte som jag, men vi kan som sagt inte anpassa samhället efter människor som reagerar med extrem kinkighet.. det blir förbannat mycket att inskränka på då, så är det bara.

    1. Jag hade hållit med dig om det hade rört sig om en do-anmälan och ett lagligt tryck. Jag tyckte till exempel att nogger black-grejen var jättefånig. Men som det nu har gått till så kan jag inte se att någon har gjort något fel. Jag hade inte heller blivit sur om fazer valt att ah kvar gubben på förpackningen.

      1. Jag är absolut inte upprörd över själva grejen att dom tar bort kinapuffskinesen 🙂 Det är ju helt upp till Fazer att ta ställning! Dock blir jag upprörd om man ser det som en självklarhet att den ska bort.

        1. Det är absolut ingen självklarhet tycker jag. Som sagt hade jag blivit upprörd om do förbjudit den, men nu är det faktiskt fazer själva som bestämt.

      1. Men ska man anpassa samhället (eller ”anpassa samhället” om du vill ha det så) så finns det miljontals av saker på dylik nivå som måste bort. Det handlar inte bara om några godispåsar.

        1. Ja, och inte ser du mig gnälla när andra människor vill ändra dylika saker. Bara för att det är mycket i ett samhälle som bör ändras betyder inte att det är något negativt när en sak ändras.

  8. Hej,

    Här ser det ut som att diskussionen går i väl inkörda spår. Kanske kan vi ta ett steg tillbaka och fråga oss varför diskussionerna så ofta utgår från det som har kommit att kallas trivial- eller godisrasism? jag ser en tydlig förklaring, och det är att vi i Sverige ligger så otroligt långt efter med att erkänna att rasism är ett lika relevant ämne för oss att diskuterar som i den övriga världen. Det tycks helet enkelt inte ”finnas” någonting att diskutera, åtminstone inte enligt de högröstades förnekelse-agenda. Små vardagsstereotyper är ofta det enda påtagliga en kritiker kan utgå ifrån; och även då blir hon/han hånad av en ytterst decibelstark vit majoritet. Om rasism erkändes som samhällsfenomen, som alla andra typer av diskriminering, så skulle vi kunna föra en mer vuxen diskussion.

    Sedan vore det önskvärt att de som är så oerhört fast övertygade om att inga representationer (på förpackningar, i TV, internet, osv.) har någonting som helst med verkligheten och människors liv och förutsättningar att göra, att faktiskt tänka om en aning. Skulle man kunna reflektera en smula, istället för att genast hojta ”lättkränkt!!!” åt allt man inte själv kan intressera sig för, förstå eller identifiera sig med. Det finns uppenbarligen en ganska utbredd (vit!) uppfattning om att minoriteter inte ska ha några anspråk alls på värdighet och respekt.

    Här också en rad specifikt riktad till Dig, Marielle, som skrivit här ovan. Tydligen har du skurit dig själv och annat, och upplever dig själv som udda och marginaliserad – men ändå saknar du alltså på något magiskt vis all förmåga till identifikation, empati och inlevelseförmåga. Gissar att du knappast skulle uthärda EN VECKA av vardaglig (alltså inte på något sätt våldsam) rasism. Vilka mystiska energier ligger bakom dina impulser att förneka och förminska? Förklara gärna för mig! Brinner av intresse.

  9. Rasism erkänns väl som existerande problem i Sverige? Här är ju precis allt rasism, känns det som. F.ö. så är det som jag säger till Sofia, att även om man inte är asiat utan vit svenne (i pricnip) så finns det ofta andra ’minoritetsdrag’ i en som hånas &.s.v, det är knappast så att man inte vet hur det känns & därför tycker att det är löjligt.

    Jag upplever mig inte som udda 😀 men jag vet att jag tillhör samt har tillhört diverse grupper som är fördomstyngda. Komiskt dock att jag anses sakna förmåga till identifikation, empati & inlevelseförmåga – kan du berätta mer om detta? 🙂 Det kan helt enkelt inte vara så att om jag känner en identifikation så handlar den om att jag vet att om jag har känt mig ledsen över någon skitsak så har jag varit medveten om att det är mitt problem (ex. då jag har haft komplex över mina tuttar, om jag har haft problem med utvikningsbrudars tuttar är det inte Slitz det är fel på utan MIG som inte klarar av det). Det är min identifikation; skitsaken bör ej beskyllas. & det kan inte vara så att empatin handlar om att jag faktiskt VILL att den som upprörs över kinapuffarna ska vara starkare än så för att ett liv ska vara hållbart? Att jag inte vill dalta med människor innebär inte att jag hatar dom; det är för att jag faktiskt bryr mig, tro’t eller ej. Jag tycker inte att ex. Patrik är dum i huvudet som känner på detta vis, jag tycker dock att påsen får skulden för den reella rasismen & får proportioner som inte är rimliga. Inlevelseförmågan lyder som sådan att jag skulle personligen inte föredra om världen rättade sig över varje sak jag fick en klump i magen av.

    Nu har jag förklarat. Nu får gärna du förklara varför du anser dessa saker om mig =)

  10. ”Kan ni inte bara inse att vissa tar illa upp och att man kan ta hänsyn till det en endaste gång, istället för att mala på med ert uttjatade och irrelevanta frihetspatos.”

    Stora befolkningsgrupper i dagens Sverige tar ”illa upp” när de ser obeslöjade tjejer offentligt. Jag har en känsla av att det är först när Religiösa polisen börjar jaga tjejer med piska här också som såna som du slutar betrakta frihet som irrelevant.

    Fast det är förstås en smula sent då.

  11. Ha kvar den djävla gubben på förpackningen?Men kära nån,ser du inte att bilden föreställer ett glatt barn?Det är ingen gubbe utan att flickebarn

    1. Har inte reflekterat över könstillhörigheten. Spelar för övrigt ingen roll för mitt resonemang.

  12. Att ha en bild på ett glatt kinesiskt flickebarn på förpackningen gör väl inte något,förutom det att alla kinesiska flickebarn inte är glada så man kan ju ha alla sorters kinesiska barn på påsen förutom det att då börjar någon klaga på att det inte finns kinesiska gossebarn på påsen

  13. Att ha en bild på ett glatt kinesiskt flickebarn på förpackningen gör väl inte något,förutom det att alla kinesiska flickebarn inte är glada så man kan ju ha alla sorters kinesiska flickebarn på påsen förutom det att då börjar någon klaga på att det inte finns kinesiska gossebarn på påsen

    1. Jag tycker inte det gör så mycket. Men andra tycker det, och jag tycker inte heller att det gör något om den inte finns där.

  14. Varför det är upprörande att ett företag tar bort kinesen beror på att en enda individ känner sig ”kränk” p.g.a. att en tecknad kines är på en godispåse.

    Åker vi till Kina eller någon annanstans i Asien så tecknar kineserna sig själva på detta sätt (om man ska rita extremt enkelt).

    Problemet är att ett företag ger sig vika av en individs åsikt ENBART p.g.a. att dom är skiträdda att få rasiststämpeln på sig. Hade en svensk ringt in och sagt att en godispåse med en sotare på sig har en svartklädd sotare på sig och därför känner sig kränkt får så ser alla sotare inte ut. Vad hade hänt då tror du? Inte ett j…a piss.

    Är så trött på denna totalt hotet mot ordet rasism som alla inom media och politisk håll är. Dom förstör rasistordet till att inte bli något alls. Nu är det rasism för man inte gillar vissa kulturer, nu är det rasism om man inte gillar viss typ av religion, nu är det rasism om någon har åsikter hur invandringen sker i Sverige.
    Inget av religion, kultur, invandringspolitik har med rasism att göra. Man kan inte sätta ihop ordet kultur med rasism. Men media kan och kallar det kulturrasism…????

    Folk blir mer och mer trött på media och politikers tjat om rasism hit och dit. Nu kan det komma upp rasism ur inget alls. Hörde senast att i England pratar om ärligt om att svarta häxor är rasism och att vitt ritpapper är rasism.
    Tror du mig inte? Läs själv: http://www.telegraph.co.uk/education/educationnews/8786641/Dress-witches-in-pink-and-avoid-white-paper-to-prevent-racism-in-nuseries-expert-says.html

    Fy f-n för att skapa ett farligt samhälle där RIKTIGT rasism inte bevakas utan massa fjanterier som inte har med rasism överhuvudtaget.

    Rasismen i Sverige kommer i första hand inte från vita svenskar utan den största rasismen är MOT vita svenskar. Detta är tyvärr något tabubelagt att prata om här i Sverige. För av någon märklig anledning så är rasism visst något som vita kan hålla på med. Som Aftonbladet Elin Grelsson själv skriver:
    Citat: ”En vit svensk har ingen rätt att förklara vad som är rasism och inte.”

    VA????

  15. Staffan, du har alldeles rätt! Somliga kanske skulle ”skaffa sig ett liv” (som det heter) istället för att med panikartade ögon söka ”rasismtecken”. Vet förövrigt folk egentligen vad som menas med rasism??

    1. Somliga kanske borde skaffa sig ett liv istället för att söka igenom internet efter något att tracka på?

  16. Jag sökte mig fram till den här diskussionen eftersom jag idag upptäckte att Kinapuffar fortfarande har samma påse :(. Det är förjävligt.

    1. Ser man på. Skönt för alla rättshaverister…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *