Kom i kontakt med ditt inre hat
Den rabiata orakade rabiesfeministen Fanny
Fanny Åström. Bor i Örebro och pluggar genus. Skriver om feminism, relationer, lesbisk existens och manshat. Ritar också.

Twittrar indignerat under namnet @sinoes. Finns på instagram under namnet @fannyarsinoe.

Skicka beundrarbrev, hotmejl eller jobberbjudanden till arsinoe.blogg@gmail.com.
Följ mig på Bloglovin!
bloglovin

Aktiva val är inte alltings lösning.

Nån jävla moderat skriver en debattartikel om att alla elever måste börja välja skola mer aktivt. Tydligen så är den största skiljelinjen mellan rika och fattiga att rika gör mer överlagda val när det kommer till utbildningar. Om alla gjorde aktiva val så skulle problemet vara löst!

Problemet med följande resonemang är att det inte bara handlar om att välja skola, man måste komma in på skolan man vill gå på också. Tyvärr kan man inte bara välja och vraka som han verkar vilja få det att framstå. Det kommer alltid att finnas de sämsta, och de kommer alltid att gå på dåliga skolor om skolor tillåts vara dåliga.

Bara för att alla har gjort ett ”aktivt val” så berättigar inte det att vissa skolor är så mycket sämre än andra. Med andra ord måste själva skolorna göras om, och det aktiva valet är inte lösningen på det, även om det såklart är moderaternas våta dröm. Ett samhälle där de marginaliserade bara har sin egen bristande beslutsförmåga att skylla.

10 kommentarer till Aktiva val är inte alltings lösning.

  • H som i Hanna skriver:

    Det är det här som får mig att vilja förstatliga skolan. Jag har praktiserat som skolkurator på en skola i ett område där det dels finns en hög andel invandrare från väldigt många olika delar av världen, och dels en hyfsat välbemedlad (till största del etnisk svensk) medelklass. Och vilka är det som byter skola från den skola de ”egentligen” tillhör till friskolor inne i stan?

    Jo, medelklassungarna. De som har föräldrar som kan göra medvetna och välinformerade val. De som har möjlighet att få skjuts eller busskort betalt för att ta sig till en annan skola.

    Kvar blir elever vars föräldrar av olika anledningar har sämre möjligheter att bevaka sina barns intresse vad gällande skolgången, och vips var den ursprungliga tanken med den svenska skolan borta – att om rika och fattiga barn går i samma skola kommer de rika föräldrarna se till att standarden på skola och undervisning aldrig sjunker under vad som är acceptabelt.

  • Lisa skriver:

    Medelklasskids med inlärningssvårigheter får G i matte för att höja i skolans
    medel (och lärarnas bonusar) medan förortskidsen får ofullständiga slutbetyg. Där jag bor är det mer än 50 procent som har ofullständiga slutbetyg, gissa hur det kommer att gå för dem? Hade de gått i en finare skola hade de fått det där G:et i matte eller svenska. (Har träffat flera medelklasskids som fått betyg de inte förtjänat bara för att lärarna får en sjyst bonus om ingen av eleverna fått IG.) Jag undrar förresten över det här med NP… Har fått höra att man inne i stan inte ger betyg i matte efter resultatet på NP (vilket är ett KURSPROV) utan att de lärarna gör sin ”egen” bedömning när betygen sätts. Är inte tanken med NP att alla ska hålla samma nivå?

    • Fanny skriver:

      Läraren får sätta betyg på egen hand men om skillnaden mellan np och betygen är stora på hela skolan så är det ju något fel.

      • Lisa skriver:

        Huh. Vi hade resultat på NP = betyg. Särskilt i matten (på gymnasienivå, iofs, på högstadiet betydde nationella typ ingenting).

          • Lisa skriver:

            Ja, eller hur? Man kan ju åtminstonde få dem att betygsätta på samma sätt så att man kommer i närheten av någon slags rättvisa.

            • Fanny skriver:

              Nationella provet ska ju vara en slags indikator på hur landet ligger. Min princip är att nationella ska kunna höja betyg, men inte sänka dem, eftersom det görs i slutet av terminen. Om man uppvisat vg men kör MVG hela provet igenom tycker jag man ska få det, för betygen ska mäta vad man kan i slutet av kursen och när man är i form.

  • Hannah skriver:

    Håller med H som i Hanna, det handlar absolut om klass, och dessutom är det där som moderaten säger ett jäkla storstadsargument. Om man växer upp i Dalsland tillexempel, som jag gjorde, så finns det inte speciellt många skolor att välja mellan, och speciellt inte om man inte har råd att flytta hemifrån.

  • Candy skriver:

    För att inte tala om att alla skolor inte har plats för alla som söker dit. Då måste de ju gå på urval vilket ofta blir de duktigare eleverna som du skriver om. Eller ska vi bara ha en enda extremt stor skola i fortsättningen, så att allaaaa som vill vara med och leka får det?

    • Lisa skriver:

      I sann högeranda kan man ju säga att det är ”ditt eget fel” att du inte tillhör den bättre gruppen som faktiskt kommer in på en ”superskola”. I deras värld finns det inget annat än vinnare (och vinnare som VÄLJER att vara förlorare). Usch blä och tvi (sjukt övertygande argument, eller hur?)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Arkiv