Osmakligheten.

Det förvånar mig såklart inte alls att Löwengrip tyckte att denna reklam för OnePiece var ”ball” eftersom ”företag engagerar sig för en god sak”:

Jag citerar Löwengrip:

Jag tycker att det är ballt när företag engagerar sig politiskt för en god sak och speciellt som nu, när OnePiece väcker en viktig fråga om diktatorn Kim Jong Un i Nordkorea […] Jag vet inte hur mycket diktatorn själv kommer att bry sig men att frågan väcks är det viktigaste!

Jag blir full i skratt när jag tänker på att hen anser att OnePiece har ”väckt” frågan om Nordkorea. Som om inte den ”frågan” har uppmärksammats gång på gång.

Jag tycker att OnePieces Nordkoreakampanj är djupt osmaklig. Jag tänker mig två olika scenarior den kan leda till. Dels att folk, liksom Löwengrip, tycker att de gör något bra när de ”uppmärksammar frågan”, dels att folk inser att det bara är ett menlöst pr-trick och tycker att det är ett roligt skämt. Oavsett utfall så är det att bagatellisera och profitera på en fruktansvärd diktatur.

Åh gud, vad matt jag blir.

2 reaktioner till “Osmakligheten.”

  1. Nä men jag tycker det var jättebra att fråga väckts! Hade absolut ingen aning om att Nordkorea var en av världens hårdaste diktaturer där få utlänningar släpps in, där befolkningen konstant svälter och där ingen regimkritik alls får förekomma. Helt nya nyheter för mig. (framgår min ironi?). Vem fan kan ha missat att Nordkorea är ett problem?!

  2. Skulle nog säga att Kim jong-un lätt vänder på budskapet om det nu är att de skickat en. Han lär ta det som en hyllning att han är en ”good guy”. Riktigt smaklös reklam för pyjamasen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *