Nu är det oss det handlar om.

Läser en ledare på det fina gamla ämnet ”det är så synd om oss vita som får skulden för allt” i Dn. Den handlar om att det är dåligt att vi fokuserar för mycket på den västerländska kolonialismen när andra länder varit dumma också, faktiskt!

Kanske finns det framstående postkolonialistisk forskning som riktar in sig på arabisk, japansk eller sovjetrysk kolonialism. Men den ser jag aldrig i debatten, och jag har ändå tittat ganska noga. Där är kolonialherren alltid vit och försedd med tropikhjälm och ridspö. Han är en engelsman, inte till exempel en turk, trots att det ottomans­ka imperiet under hundratals år var ett av världens mest expansiva.

Detta är ett otroligt vanligt argument i debatten kring såväl rasism, imperialism som kvinnoförtryck. Det ska liksom alltid påpekas att det även i andra kulturer har funnits och finns förtryck och ondska och att vi västerlänningar minsann inte är ensamma om det.

Men det är klart att det i Sverige är mer intressant att se på den västerländska historien av förtryck istället för på någon annan världsdels historia. Det är ju det förtrycket som lever här och som vi måste ta itu med, det är ju det som utgör vår skuld. För att vi ska kunna förstå det förtryck som finns i vårt samhälle idag så är det relevant att förstå dess historia.

För den som har synen på vetenskapen som något som inte bara ska kartlägga det som varit, utan även kunna hjälpa oss idag, så är det ganska givet varför fokuset ligger på västerländskt förtryck. Om en dessutom inte diskuterar forskningen som sådan utan vilket forskning som syns i debatten, vilket Helmerson gör, så blir det än mer uppenbart. Varför ska vi i Sverige diskutera efterföljderna av det Ottomanska rikets utbredning i den inhemska debatten?

Skribenten oroar sig för att vi ska få en snedvriden sy på historien:

Men varför är det mindre viktigt att diskutera andra typer av kolonialism och imperialism? Resultatet av det blir en snedvriden historiebild där skulden bärs av ett enda par, vita, skuldror.

Faktum är att det i den mesta historieskrivning som vi tar del av i västerlandet finns ett ganska markant fokus på just västerlandet, speciellt om en ser till den historieskrivning som syns i samhällsdebatten. Konstigt att Dn:s ledarskribenter reagerar på detta först när de far illa av det.

Ibland är borgerliga verkligen barnsliga. De vill liksom att allt ska vara rättvist. Om vi talar om västerländsk kolonialism måste vi tala lika mycket om alla andra länder som ägnat sig åt kolonialism för annars är det orättvist och då blir de vita männen kränkta. Istället för att hantera vårt historiska arv av förtryck så måste de hålla på och tjata om att vi inte är de enda som varit taskiga faktiskt. Jaja, men nu är det oss det handlar om.

6 reaktioner till “Nu är det oss det handlar om.”

  1. Jag har en snedvriden bild på historien! Jag blir mer förvånad när jag läser om västerländska styrkor som begår övergrepp på lokalbefolkning än ickevästerländska. Är icke det en rasistisk fördom som jag måste jobba med så säg? Är det inte därför vi måste intressera oss för västerländsk kolonialism, tänker jag? För att vi är fyllda med vår egen självrättfärdighet och oförstående för andra.

    Sen kanske man borde skriva mer om ottomanska riket också och ägna sig mer åt den icke-västerländska världen, men jag tror absolut att det är viktigt att bearbeta sitt eget samhälles historia.

    /bara en snabb tanke.

  2. ”Jaja, men nu är det oss det handlar om”.

    Jaja, varför ta in flera perspektiv än ett om man är antidemokrat? ”oss”? Du menar vita indignerade hemmafruar?

    1. Du verkar inte ha läst inlägget. Återkom gärna med en bättre ton när du gjort det och tänkt till lite.

  3. Hermansson verkar som många andra inte förstå vad postkoloniala studier handlar om och varför fältet har det fokus som det har. Postkoloniala studier utgår bland annat ifrån att kritisera och problematisera hur väst, som ofta stått/står synonym för det moderna, det jämlika och det civiliserade samhället inte alltid har varit det/är det. Anledningen till att Ottomanska riket och Sovjet är ointressanta är för att det inte finns samma mytiska bild kring dem.

  4. Faktum är att det i den mesta historieskrivning som vi tar del av i västerlandet finns ett ganska markant fokus på just västerlandet, speciellt om en ser till den historieskrivning som syns i samhällsdebatten. Konstigt att Dn:s ledarskribenter reagerar på detta först när de far illa av det.

    BRA

  5. Har du läst bloggen falskheten eller? Hen som skriver tog just upp deta med ”vit skuld”, jättebra!
    Så som jag förstått det, så är poängen med att fokusera på den vita kolonialismen att vita fortfarande lever med mer makt och privilegium. Det spelar liksom roll i relation till hur människor behandlas än idag. Turkar tycks liksom inte särskilt privilegierade och då är det inte lika relevant att ta upp.

    http://falskheten.blogspot.se/
    Helt underbar blogg. Jag läste alltihop på samma dag för jag kunde inte låta bli.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *