Skillnader.

Jag jobbar ju då som lärarvikarie för den som inte har fattat det. Jag har jobbat som det i exakt tre dagar och tycker att det är fantastiskt roligt.

Första dagen var jag ute på en skola på pendeltågslinjen. Dagen efter var jag på en skola i innerstan. Jag hade elever som gick i åttan och nian.

Vad som gjorde mig så himla ledsen var skillnaden på de här två klasserna och skolorna. På skolan i förorten fanns det inte pennor till alla i bildsalen, på skolan i stan fanns allt material fint samlat. På skolan i förorten var eleverna glada om de fick G, på skolan i stan blev de sura om de ”bara” fick VG.

Jag tror knappast att detta var en slump, det verkar vara regel att ju längre från stan en skola ligger desto sämre är det. Det var ju något jag visste men det är så tråkigt att se hur stor skillnad det faktiskt kan vara.

21 reaktioner till “Skillnader.”

  1. Varför skulle man ha ”fattat” det? Förjävligt att de tar in lärarvikarier på så lösa boliner (även om det inte är något personligt mot just dej, alltså).

    Det är staden som är viktigast, fattar du väl. Det är där alla de betydande människorna bor, de som vet bäst, och som ska bestämma över alla andra. De som konsumerar och läser Läckberg. Det begriper du väl? De flesta är dessutom vita där. Vilket konstigt sammanträffande… :O

    Idag har samtliga icke-individer inom den automatiserade massan rösträtt, även analfabeterna i förorten, så ser ju den moderna svulstdemokratin ut. Detta skall naturligtvis utnyttjas maximalt.

    MER VALBOSKAP ÅT MEDELKLASSEN! 😀

    Det är huvudmekanismen bakom det borgerliga förintandet och ödeläggelsen av den svenska kulturen, något förenklat. Missfostren inom den grådaskiga och möglande sjuklövern kommer dock inte att komma undan i längden. Först när borgarna väl fattat att detta kommer slå tillbaka mot de själva kommer det att hända grejer på allvar, det är jag helt övertygad om.

    1. Man skulle ha fattat det för att det är precis som du säger, att de betydande och rika bor i stan, där föräldrar engagerar sig, där det finns mer pengar, där barnen satsar på höga betyg för att de blivit matade med att de ska bli läkare och jurister sedan barnsben.

      Rörande kommentaren om lärarvikarier: jag håller med, jag blev lite bedrövad av hur enkelt jag fick jobbet. Dock så är det bättre med en kass vikarie än ingen alls, och det är ju inte direkt ett jobb folk rusar till för att få. Det bästa vore ju dock om lärare blev mindre sjuka, jag vikarierade för en som varit ”sjuk” flera veckor i rad på just den veckodagen. Det finns ju en gräns för vad man kan leverera om man är inringd på en timmes varsel, utan planering eller några hjälpmedel.

  2. I så fall är det även bättre med en ”kass” läkare än ingen alls. Ta in vem fan som helst som kan leka lite doktor, det kan nog gå riktigt bra, med lite tur. Går detta svineri bra när det gäller skolsystemet, då fungerar det alltså även inom vården, i konsekvensens jävla namn.

    Visst är alltsammans djupt tragiskt, men med mitt onda öga betraktat skall det verkligen bli mig ett sant nöje att iaktta förruttnelseprocesserna framgent. Bara de äntligen får lida som mest förtjänar detta.

    1. Din jämförelse haltar ju grovt. Som lärarvikarie så är ens uppgift i princip att hålla koll på klassen, att se till att dem är där och arbetar något sånär koncentrerat. det klarar vilket stolpskott som helst. En dålig läkare kan ju däremot ställa till skada, vilket en vikarie inte kan (såvida personen ifråga inte slår barnen, men det är inte sådär jättesvårt att misslyckas med).

  3. Oj, plötsligt kom den fram. 🙂

    Visst, så kan man ju också se det. Varför då inte byta ut alla lärare mot ”vikarier”? Det skulle bli mycket billigare för kommunerna. Det skulle ju förmodligen inte ”skada eleverna grovt” det heller. Det beror förtås på perspektiv.

    Jag är dock ändå övertygad om att många ”läkare” förkroppsligar just ett av de ”stolpskott” som du refererar till.

    1. Stor skillnad på att ha en vikarie en dag och hela året, det fattar du nog själv också. Som vikarie så utgår man från en planering som en LÄRARE har satt upp, och man betygsätter inte etc.

      1. Kanske det, men jag fattar OCKSÅ att läraryrkets status har devalverats så in i helvete de senaste åren, vilket givetvis hänger ihop med den slapptjafsinställning som du själv företräder nu. Var går gränsen? ”En dag” verkar det ju inte handla om i ditt fall. En vecka och en månad kanske också kan funka. Men det är rätt kul att iaktta skolans förfall, som sagt.

        1. Som sagt är det mycket problematiskt att vissa lärare inte tar sitt ansvar och är på jobbet. Visst om man är sjuk ibland, som alla människor, men om man är det flera veckor i sträck är det mycket problematiskt och skolan bör söka efter en ny lärare. Jag står dock fast vid att en vikarie är bättre än ingen alls.

          1. Nu har jag inte hunnit hela vägen ner i er konversation men jag kan berätta att vi hade långtidsvikarier i flera ämnen på högstadiet, viktiga ämnen som matte och natur. I natur hade vi ingen ordnarie utan bytte vikarie några gånger per termin. Det skulle säkert inte funka i stan men ute i betongen går det alldeles utmärkt. Tänk bara på alla dessa barnskötare på dagis som får ersätta bristen på dyra förskolelärare. Vissa förskolor har som mål att ha lika många b-skötare som f-lärare men verkligheten har att majoriteten är vikarier, alltså unga människor som bara är sjysta typer och jobbar för minimilön. (Det sista gäller även på fina priviatdagis inne i stan så kanske är det detsamma med skolorna?)

  4. Hm, verkar som att mitt senaste inlägg försvann. Min fråga är var gränsen går, en dag kan nog lätt bli till betydligt mer än så.

    Med din inställning om lärares lättvindiga utbytbarhet kommer situationen bara fortsätta att barka åt helvete. Än sen? 😀

  5. Nu kom det upp!

    Jag håller med dig om att ”en vikarie är bättre än ingen alls” men då är också random svenne bättre som läkarvikarie än ”ingen alls”.

    Anledningen till att vissa lärare ballar ur kanske också har sin naturliga förklaring? Utöver att konstatera att det är ”problematiskt”?

    ”Vikarien” skall vara lärarutbildad, punkt slut. Och ha perverst bra betalt.

      1. Jag har aldrig påstått att det går att ”omsätta i praktiken” i dagens pissamhälle, jag pratar om principer. Faktum är att läraryrket åtminstone före kriget åtnjöt en lika hög grad av socioekonomisk status som läkarna.

        Så då svarar jag tillbaka: lycka till i så fall, med att skapa en god och ”jämlik” skola. Låga lärarlöner, låga resultat. Så enkelt är det. I kombination med massinvällningsvansinnet kommer det fortsättningsvis bli så jävla kul att skåda förfallet. 😀

        1. Jag har inte talat om att skapa en jämlik skola, jag bara belyste ett problem. Det är trist att du bara ska se fel i allt jag skriver, även på ett område där vi verkar vara ganska överens.

          1. Jag pratar inte bara om vad DU tycker och inte tycker. Det är trist att du uppenbarligen ibland har svårt att skilja mellan sak och person. :O

            Varför skulle jag inte ”se fel” när det helt enkelt är just vad jag anser att du har? Jag markerar ju för övrigt när jag håller med, inte sant.

            Att vidmakthålla ett rättssäkert skolsystem torde vara en av statens viktigaste förpliktelser, vilket man i dagsläget fullständigt skiter i, och givetvis hycklar kring. Jag ser det personligen som en självklarhet att samhället skall erbjuda detta. Det går inte i nuläget, eftersom man har burit sig så svinigt åt under så lång tid. En av komponenterna bakom detta är som sagt lärarprofessionens förfall. Vikariefrågan måste ses i ljuset av detta, menar jag. Du pratar förstås gärna om ”klass” i sammanhanget, vilket jag håller med om kan vara fruktbart. Men naturligtvis blir en sådan ”analys” bara ännu ett av många sätt, under etablissemangets försorg, att stigmatisera oliktänkande, förvirra, förmörka debatten, misstänkliggöra sunt tänkande svenskar och helt enkelt se till att locket förblir tillslutet.

            1. Du har en retorik som gör att ditt allmänna klagande känns extremt riktat emot mig.

              Rörande ”vikariefrågan” är jag mest glad att jag har ett jobb som jag tycker mig klara bra och trivs med. Sen tycker jag såklart att lärare ska vara sjuka så lite som möjligt.

              Jag tycker att klassperspektivet är ytterst relevant i detta. Men det som är mest intressant i min analys är ju det faktum att det uppenbarligen går att ha en bra skola, eftersom många lyckas, men att inte alla lyckas med detta. Lösningen i skolproblematiken borde ju finnas i att ta reda på vad skillnaden är.

              1. Du ska ge fan i att jobba, åtminstone som skolvikarie, eftersom jag inte gillar den pissiga skolpolitiken. Begrips? xD Nej, men snälla nån, Detta är av politisk och ideologisk art, det som jag skriver. Det är väl klart att det är bra för dig att du fått jobb.

                Jag skrev ju ovan, det förta jag gjorde, att det inte var något personligt mot dig. Typiskt tjejer att vara så sköra och ömtåliga. 😀 Dock kritiserar jag dina åsikter ibland, men det är väl poängen med bloggeri? Jag diskuterar ju med dig, därmed inte sagt att jag enbart projicerar dina idéer mot just din person. Men det är ju du som artikulerar åsikter och därför angriper jag dem ibland. Både för att det är kul att retas, särskilt med unga feministiska tjejer, men också för att samhällsdebatt i bästa fall kan vara lärorik.

                Min ”klagan” är ingenting i jämförelse med det faktiska tillståndet i jämmerdalen. Tro fan att vissa skolor är bra, märkligt vore väl annars.

                Att lärare sjukskriver sig kan ju bero på mycket, det KAN ju vara så att just den människan som du ersätter är knäckt till följd av en grotesk arbetssituation. Det avgör/spekulerar ju du bättre (i) än jag. För helvete, svensk skola har ju varit stadd i förruttnelse i åratal, med PK-indoktrinering och eufemistisk-domesticerande likriktning. Många människor verkar ju trots allt ha visst överseende med lärares psykiska illamående.

                Ofta kan jag tycka att ditt språk påminner väldigt starkt om det vanliga i den hjärndöda (kälk)-borgerliga och skenheliga offentligheten.

                Du måste väl själv fatta att en skola vars elevmaterial till 99,99% består av utomeuropeiska traumatiserade skäggbarn (inte sällan analfabetiska) eventuellt kan vara aningen mer dysfunktionell än en som består av välartade svennebananmedelklasstellningar? Men visst, t.ex. flodhästen Göran Greider och Ohly-svulsten och de övriga maktmissbrukarna kör ju fortfarande på med samma gamla obsoleta, bisarra, infantila klassgaggande, och det kommer de naturligtvis fortsätta med tills Stalin, Hades och satan kallar hem till lite jovialisk ritualdans under förstamajstången. Detta bara för att fortsätta lyfta sina feta löner på vad i helvete de tjänar, det ligger väl i S(t)ahlinklass, gissar jag.

                Vad sägs alltså om att även så smått försöka införa en etnisk-demografisk dimension i den lilla klassanalysen? 🙂

                Ingenting förvånar mig längre, när det gäller fräckheten i hyckleriet och verklighetsfrånvändheten.

                1. Jag menade inte att du kritiserade mitt val av yrke, men du går på så förbannat hårt och uppehåller dig vid en massa tramsiga ordlekar som tar fokus från dina argument. Det gör del att jag inte tar dig på allvar, dels att jag får intrycket av att du mer är ute efter att provocera än framföra en poäng. Detta kan ju vara en adekvat metod i många fall eftersom man annars inte får uppmärksamhet, men som du märker så svarar jag i regel på det mothugg jag får oavsett ton. Därför föreslår jag att du taggar ner lite, eftersom du för det mesta kan ha vettiga saker att komma med när du talar klarspråk.

                  Jag håller med om att lärare borde återfå auktoritet i klassrummet, idag får man knappt röra eleverna utan att begå ett lagbrott vilket är absurt.

                  Sen är det absolut så att anledningen till att förortsskolorna är värre pga att eleverna tar med sig ofog från sina hem, samt, som du säger, ofta inte kan språket ordentligt. Sen blir det såklart svårare att ta hand om en grupp människor som har väldigt olika värderingar, istället för fina likriktade innerstadsbarn.

                  1. Vänligen precisera vad du menar med ”tramsiga ordlekar”. Där påstår jag att du snackar skit. Provokation kan dock vara ett effektivt medel för att uppnå en viss verkan i ett meningsutbyte, men det innebär inte att man i princip inte är av den åsikten trots allt. Åtminstone i grunden. Så ser jag på saken i alla fall.

                    Sen är det förstås svårt för mig även att förhålla mig till när du tar mig på allvar och inte, eftersom du inte preciserar det heller. Temperament, karaktärer och humör är olikartade, och detta är ingen popularitetstävling. Det är en bitvis kompromisslöst rå, folkligt-nordiskt sarkastisk och frän polemisk jargong jag tillämpar, det skall givetvis medges. Jag skriver helt enkelt som faller mig in, som jag tänker och talar, och passar inte detta så är det mig ärligt talat fullständigt likgiltigt. Så förhåller även varje sund individ och svensk patriot och refraktär, av gott ursprung såväl till kultur som ras. 😀

                    Vi förefaller alltså vara överens om att skolsystemet som helhet betraktat har totalhavererat. Detta även om vi väljer olika sätt att formulera detta faktum. Det är samtidigt uppenbart att våra grundpremisser och utgångspunkter är fundamentalt olika. Med tanke på sakernas tillstånd är jag helt övertygad om att cyniska tankar ligger bakom det haveri och den etnisk-demografiska katastrof som Svennelandet genomlidit under de senaste decennierna, varav skolans urartning bara är ett av symptomen. Du beskriver kanske detta som ”svårt” och ”problematiskt” medan jag väljer ett lite hårdare språkbruk, för övrigt anser jag att dessa brottslingar borde tvingas plikta med sina liv.

  6. Ingenting tyder på att trenden åt helvete är på väg att vända. Utom ”Klass 9a” då förstås… 😀

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *