Kom i kontakt med ditt inre hat
Den rabiata orakade rabiesfeministen Fanny
Fanny Åström. Bor i Örebro och pluggar genus. Skriver om feminism, relationer, lesbisk existens och manshat. Ritar också.

Twittrar indignerat under namnet @sinoes. Finns på instagram under namnet @fannyarsinoe.

Skicka beundrarbrev, hotmejl eller jobberbjudanden till arsinoe.blogg@gmail.com.
Följ mig på Bloglovin!
bloglovin

Grattis Blondinbella.

Blondinbella är arg. Hon är arg för att Ann Charlott Altstadt har skrivit en text om ”den blåsta generationen”. Blondinbella berättar att vår generation minsann inte alls är blåst, anledningen till det minskade politiska engagemanget är, enligt henne, att vi inte har ett behov av att samlas utan kan förändra på våra egna villkor via våra egna kanaler.

Vilka är då dessa kanaler? Tydligen diverse sociala medier. Och vad är detta engagemang? Det verkar bestå i att dissa företag som inte levererat bra produkter. Såhär beskriver Blondinbella hur vår generation är den mest kritiska generationen någonsin:

Vi har blivit vana med att kunna skicka en tweet till ett företag på twitter om vi har en fråga eller är missnöjda. Och är det något som inte stämmer så hamnar det på folks bloggar och företaget sågas direkt.

Grattis Blondinbella! Du har precis lyckats bevisa att Ann Charlott Altstadt hade helt jävla rätt, eftersom du uppenbarligen inte ser något annat i begreppet samhällskritik än att hänga ut företag vars produkt inte har varit till din belåtenhet. Jag kallar inte detta samhällskritik, det låter mer som konsumentupplysning i mina öron, om ens det. Att Blondinbella liknar det vid politiskt engagemang är ju bara skrattretande.

Det Blondinbella vägrar fatta är att företag kan göra fel på andra sätt än att sälja en produkt som slutkonsumenten inte gillar. Företag kan anställa folk på sjukt dåliga villkor, företag kan utarma naturresurser och göra en massa andra saker som slutkonsumenten inte märker. Men om ingen med konsumentmakt, alltså pengar, bryr sig så bör det i Blondinbellas värld inte spelar någon roll.

Blondinbella tycker väl att konsumentmakten är den enda värda makten och att resten bara är blaj. Vem bryr sig om hur många liv man förstör så länge någon entreprenörsslyngen vill köpa ens produkt.  Alla osäkra anställda måste väl helt enkelt göra sig mer konkurrenskraftiga så att de kan förtjäna Blondinbellas sympati och därmed också få hennes att förvalta sin konsumentmakt annorlunda. Vem bryr som om låga löner och osäkra anställningar när man trots allt fick en god kladdkaka på café Mocco.

14 kommentarer till Grattis Blondinbella.

  • Hanna skriver:

    sjukt bra skrivet! håller med om att dagens generations känns sorglig, samtidigt känns det svårt att ha perspektiv. jag har ju personligen bara upplevt min egen generation. svårt att veta hur det var ”förr”. känns även som att det är lätt för dem som var politiskt aktiva i sin ungdom att deklarera att det var normen, när det kanske mest var så att de konsumtionskanaler vi har idag inte fanns då, och de människor som bara brydde sig om konsumtion förr helt enkelt inte fick fram sitt budskap. sedan har ju säkert också mycket att göra med att levnadsstandarden är bättre idag än för 40 år sedan.

    jag kan dock hålla med bella om att dagens unga inte behöver vänta till 1a maj med att visa sin åsikt, och det är ju positivt. även om det känns naivt av någon som har 200k läsare att säga att vem som helst kan nå ut med sitt budskap…

    ibland när man tänker på framtiden så blir man lite mörkrädd.

  • KajsaLisa skriver:

    Grattis, du lyckades just bevisa att Ann Charlotte Alstadt har fel, med din ålder och ditt inlägg. Jag tror tillräckligt många i din ålder redan fått verkligheten som en fet spark rätt i ansiktet och insett att Blondinbellamyten är en myt. Jävligt bra inlägg.

    • Fanny skriver:

      Det finns så klart folk som fortfarande kan tänka. Tyvärr är majoriteten hjärntvättade av moderaternas entreprenörsdrive.

  • Anna skriver:

    Fast det inlägget Blondinbella skrev handlade ju faktiskt inte just om att kunna säga till företagen när man inte är nöjd med deras produkter?
    Det handlar mer enligt mig om att världen alltid utvecklas och så även våra sätt att uttrycka oss? Tror inte man ska lägga för stor vikt på ett exempel hon drog :)

    • Fanny skriver:

      Det tror jag verkligen att man ska. Den samhällskritik Blondinbella talar om är i huvudsak inriktad på konsumtion.

  • KajsaLisa skriver:

    Jag tog mig friheten att länka upp det här inlägget idag i Hanna Fridens kommentarsfält. Tyckte det var så pass bra att jag ville använda det i debatten om Blondinbella. Hoppas det var okej.

  • Alex skriver:

    Därför bör ungdomen inte lyssna på Isabella Löwengrip
    http://stockholm.suf.cc/darfor-bor-ungdomen-inte-lyssna-pa-isabella-lowengrip/

    ”Isabella Löwengrip skrev igår på SVT Debatt en replik på Ann Charlott Altstadts artikel i Aftonbladet ”Den blåsta generationen”. Altstadt gör i sin artikel Löwengrip till representant för vår tids ungdomsgeneration, som hon kategoriskt avfärdar som lurad och korkad. Men Löwengrip är inte dummare än att hon förstår att utnyttja detta representantskap för sina egna politiska syften.

    Men Isabella Löwengrip företräder inte 90-talister eller unga tjejer. Däremot företräder hon en bestämd samhällsklass och en särskild ontologi dvs. en föreställning om hur världen är beskaffad. Vi ska förklara allt i hop, låt oss börja med samhällsklass.”

    • Fanny skriver:

      Bra text, men kanske lite mer av en resonerande akademisk text än en debattartikel. Lite väl radikal för mig, även.

  • Mats skriver:

    Oerhört väl sammanfattat. Vi brottas med ett enormt pedagogiskt problem när unga människor tror att det här landets välstånd är resultatet av någon slags naturlag. Jag är rädd att de inte vaknar förrän det är för sent, när allt är nedmonterat och amerikaniserat till bedrövelse. Kanske ångrar de sig då. Kanske inte. Kanske förstår de inte ens då.

Lämna ett svar till Marielle Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Arkiv