Man kan vara en idiot och ändå har MVG i alla ämnen.

DennisM är personen jag älskar att hata. Hans präktiga och grovt nymoralistiska image får mig att fullständigt balla ur. Han har infört en kategori på sina blogg med titeln ”om jag fick bestämma”. Som illustration till kategorin så har han en bild på sig själv med ”seriös” blick, mot en bakgrund av… svenska flaggan! Fatta vibbarna.

I första inlägget gick han ut med att tycka att invandrare som begår brott ska utvisas (dock bara innan de erhållit medborgarskap, vilket väl ändå får ses som ett uppköp i förhållande till SD:s åsikter) och att man skulle ”höja straffen” för diverse våldsbrott. Allt i sann nymoralistisk anda.

Men hans senaste inlägg tar ändå priset!

…skulle högskoleprovet tas bort! Som det ser ut idag kan vem som helst, som har G i kärnämnena och ett visst antal kurser som krävs för högskoleutbildningen, komma in på högskola/universitet genom att sätta sig ner i en stol EN dag och lyckas bra på ETT prov – högskoleprovet. Det är väldigt orättvist mot oss som har jobbat & slitit för att få bra betyg under hela gymnasiet (och kanske även i grundskolan för att komma in på rätt gymnasielinje) att någon kan ta ens plats enbart genom att lyckas bra på ett prov. Nej, ta bort HP-kvoten och öka chansen till de som jobbat för sina betyg och verkligen visat att de vill. Vill man komma in på högskolan eller universitet och inte har betygen ska man i så fall få plugga upp dem och möjligheten till det skulle bli större!

Snubben vill alltså ta bort möjligheten att komma in på talang för att det är orättvist. Han tycker inte att de som är mest kompetenta ska komma in på högskolan, han tycker däremot att de som kämpat mest vid rätt tillfälle i livet ska göra det. Personligen är jag av åsikten att den som är bäst lämpad för en utbildning ska komma in.

Det är inte så att man fixar högskoleprovet på ren tur, vilket Dennis verkar tro. De flesta som lyckas bra har antingen pluggat arslet av sig eller är grymt allmänbildade och smarta. Men de har kanske misslyckats i skolan av olika skäl.

Dennis tycker att man ska få komma in på skolan för att man visat att man vill. Med den iden skulle man väl lika gärna kunna införa ett betyg som bygger på hur mycket man ansträngt sig. Såhär skulle de säga till mig: ”alltså Fanny, du är grymt smart, men tyvärr kan vi inte ge dig ett bra betyg för du har inte ansträngt dig tillräckligt mycket”, ty det är precis så det är. Alla mina bra betyg bygger på ren intelligens, för inte fan har jag ansträngt mig.

Såhär tycker jag: man kan vara en idiot och ändå ha MVG i typ alla ämnen (Dennis är ett bra exempel, tror han fick ca 19.5 eller så). Därför tycker jag att man ska ta in på intervjuer så mycket som möjligt istället. En läkare ska till exempel ha en viss social kompetens och ett engagemang i yrket, för om inte det finns där så spelar det ingen roll hur höga betygen är. När man mäter kunskap så tycker jag också att man ska lägga mer vikt vid test som antagningsmetod, för man kan ju ha MVG i allt utan att ha den minsta förståelse för det.

Vad spelar det för roll att man ansträngt sig i tre år om man fortfarande är en idiot? Meningen med utbildningssystemet är väl ändå att vi ska ha kompetenta människor i våra yrken, inte för att skapa någon slags bedräglig rättvisa.

10 reaktioner till “Man kan vara en idiot och ändå har MVG i alla ämnen.”

  1. Bra inlägg Fanny. (DennisM är en tönt).

    Alla funkar på olika sätt, och personligen välkomnar jag så många alternativ som möjligt för att ta sig in på Universitet (framförallt vad gäller ”prestige-utbildningar”). På Juridicum i Lund har de infört en nätkurs där den student som får bäst resultat på tentamen erhåller en plats på Juristprogrammet. Det är bara en liten del i vad som skulle behöva ändras, men jag tycker ändå det är bra.

    Vissa är begåvade och presterar bra på stora prov så som Högskoleprovet, utan att behöva plugga så mycket. Min pojkvän till exempel pluggade typ inte en sida i gymnasiet men fick ändå G & VG i allt. Sen skrev han högskoleprovet och fick 1,6 – jag fick inte alls så bra poäng utan kom in på Juristprogrammet genom mina vanliga gymnasie-betyg. Varför skulle hans betyg räknas mindre än mina?

    Det viktigaste är ju att man är lämpad för jobbet och utbildningen. Att man är ansvarsfull och motiverad är ju en förutsättning för de flesta jobb, men bara för att man inte presterade på topp under gymnasiet (som för övrigt är en jävligt ”känslig” tid där mycket kan hända som man inte styr över), så ska det verkligen inte få ruinera ens framtid, för att man blir stämplad som slacker eller lat. Det är därför jag blir så arg när man vill ta bort Komvux och Högskoleprov, det är idiotiskt.

    För mig funkade det att söka in på vanlig väg, för jag visste vad jag ville. Men för någon annan som kommer på när hen är 19 istället för 15 vad hen vill, ska hen då inte få möjlighet att plugga till det (om hen är lika lämpad som någon som sökt in på vanlig väg), pga. att man bara skulle få en chans till vad man vill utbilda sig till här i livet och that’s it? Näe, fy fan. Så många läkar- och psykologdrömmar som redan knäckts genom dessa absurda betygskrav och denna snäva intagning.

  2. Det finns inte en enda mening som jag inte håller med om i det här inlägget. Själv är jag en riktig medelmåtta, men har förnuft nog att inse att det finns personer som inte är det och därför inte behöver lägga ner lika mycket tid för att bli lika bra som jag eller bättre. Jag tycker det är lite tråkigt att jag inte blivit mer begåvad men ser inte varför någon annan skulle be om ursäkt för sin talang för det, liksom…

    vi vet ju redan att you got the smarts och därför hade det varit intressant att få reda på vad du hade för betyg och poäng på hp(om du nu skrivit det?). Ren nyfikenhet!

    1. Jag har inte skrivit hp. I grundskolan hade jag 310 poäng men i gymnasiet gick det sämre, mitt slutbetyg är 17,5 (utan meritpoäng). Jag är ganska missnöjd med mitt utgångsbetyg eftersom jag vet att jag hade kunnat prestera bättre om jag hade varit lite mindre av en slashas. Vissa grejer, som vg i matte A och B samt religion, känns bara meningslöst.

      Sen så valde ju naturnatur när jag egentligen har mer skills i sam-ämnen. Lite dumt kan tyckas sådär i efterhand.

  3. Håller med dig och Elsa DennisM är verkligen en tönt! Läste igenom lite fler av hans ”seriösa” inlägg,… japp…

  4. Hatar såna där ”MEN DET ÄR ORÄTTVIST!!!”-människor. Vari ligger det orättvisa i att alla får en chans? De som kommer in genom högskoleprovet behöver ju inte vara genomkorkade bara för att de fick G i alla gymnasieämnen. Att de klarade högskoleprovet bevisar ju det. Sen är jag ganska trött på hur intelligens alltid bara berör klassisk IQ. För mig är i alla fall intelligens något som omfattas av fler områden än bara just IQ & vilka betyg man hade i gymnasiet. Jag ser t.ex. mig själv som en relativt intelligent människa. Inte supersmart, men fortfarande smart & definitivt väldigt intelligent om man jämför med många där ute. Dock hade jag aldrig några superbetyg i gymnasiet som jag dessutom hoppade av, men det beror inte på att jag var för korkad; det beror på att jag mådde för dåligt. & att må dåligt men samtidigt vara intelligent är inte omöjligt.

  5. Jag var alltid facinerad av de där som pluggade stenhårt och ändå fick sämre än oss vid slackerbordet (längst bak till höger) på NP (av okänd anledning fick slackerbordet alltid högst resultat, kan det vara så att vi svenskar slösar bort talang med vår mellanmjölksinställning?). Självklart kan man få MVG i allting om man ger upp sitt liv i tre år. Självklart. Men att få 2.0 på högskoleprovet kräver någonting mer (talang eller intelligens eller vad ni nu vill kalla det).

  6. Även lärare lider av rättvisesjukan, tittar man på mitt högstadiebetyg står det ett G även om jag fick högst i skolan på NP (och de duktiga tjejerna i klassen, de med MVG i allt, klagade faktiskt till rektorn för de brydde sig inte om att jag var en slacker). Lärare belönar ansträngning, standardiserade prov belönar faktisk kunskap.

  7. Här håller jag med dig. hade en fruktansvärd handläggare på ams som var beteendevetare. han missade allt jag sa och berättade att jag skulle göra allt jag redan gjorde, fast jag hela tiden påpekade att det var det jag gjorde. han projicerade sig själv på mig och återkom hela tiden vilka fel HAN gjorde då han var arbetssökande och att jag måste sluta göra så, även fast jag svarade hela tiden att jag inte gjorde dom felen. Suck. han kunde verkligen inte lyssna utan förutsatte att jag var en kopia av honom. Jag har mått dåligt och försökt få komma till en psykolog, läkaren frågade om jag ville ha ångestdämpande medicin som är narkotikaklassad och/eller anti-depressiv. Trots att jag lider av posttraumatisk stress och då inte ska ta mediciner utan istället bearbeta mina känslor. Trots att jag har missbruk i familjen av just benzo-medicin. Någon kallelse har jag inte fått till psykologen 4 månader efter. Jag har vänner som till punkt och pricka har varenda symtom på bipolär sjukdom men bara får anti-depressiva tabletter utskrivna och blir maniska av dom (precis som man själv kan läsa sig till).
    Undrar hur man kan tillåta människor utan empati och förmåga social kompetens att examineras som psykologer, psykriatriker eller beteendevetare. De borde göra lämplighetstester och skita i betyg och behörighet så vida dessa verkligen inte behövs för utbildningen..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *