Om sökmotoroptimering och onödigt arbete.

Ibland hävdar människor att det inte finns något onödigt arbete, något som såklart går stick i stäv med min personliga uppfattning. En kan såklart tänka sig tusentals produkter som världen verkligen skulle kunna klara sig utan, för att inte tala om all reklam som görs för dessa produkter. Jag menar, bara förekomsten av reklam som fenomen bevisar ju på något vis att det finns onödiga produkter: produkter som det inte finns någon naturlig marknad för utan där en sådan måste tvingas fram genom aggressiv marknadsföring som tvingas på oss.

Men för att ändå förklara vad jag menar så ska jag ta ett exempel på onödigt arbete, nämligen en viss form av sökmotoroptimering som förekommer i ganska stor utsträckning. Såhär fungerar det: sökmotorer som Google avgör olika sidors relevans efter hur länkade de är av andra sidor. Om du till exempel söker på ”feminism” och en sida har blivit länkad i samband med ordet feminism av många olika sidor så bedöms den som relevant och hamnar längre upp bland resultaten.

Detta är såklart av stort värde att manipulera för företag som säljer grejer på internet, eller som av andra skäl har ett intresse i att få många klick. För det mesta när en söker på saker så kollar en kanske de tre första träffar, om ens det. Sällan bläddrar en bak flera sidor i resultaten. Därför är det sjukt relevant för företag att hamna bland de här första träffarna, allra helst den översta. Till detta använder en sökmotoroptimering. Det finns en massa sätt att göra detta på, men de som jag tyckte fokusera på är sökmotoroptimering som bygger på att andra sidor ska omnämna ens produkter i rätt sammanhang.

Till exempel såhär: om någon har ett företag som säljer viagra så vill hen att hens hemsida ska hamna så högt som möjligt när folk söker på ordet ”viagra”. Därför vill personen att hens hemsida ska bli länkad i samband med ”viagra”. Det den personen då kan göra är att sätta upp en massa olika hemsidor som alla har texter som nämner ”viagra” och länkar till huvudhemsidan. Det måste vara flera olika hemsidor för att väga tungt. Grejen är att det inte går att göra detta automatiserat, en kan till exempel inte ha samma text och lägga ut på en massa olika sidor, för detta genomskådas direkt av till exempel Google. Texten måste vidare vara skriven av en människa eftersom det också känns igen om det bara är en massa trams, och sorteras bort. Därför finns det företag som enbart sysslar med att producera text med vissa nyckelord i, till exempel ”viagra”, lägga ut på olika hemsidor och länka till uppdragsgivarens hemsida, så att hen ska rankas högt på olika sökmotorer, så att hen ska kunna sälja sin jävla viagra. Texterna som skriva håller såklart inte någon hög kvalitet, de är bara precis så ”bra” att de inte blir fångade i olika sökmotorers filter för vad som är relevanta länkar.

Det finns alltså en massa människor som sitter och skriver denna text för hand. En massa massa människor sitter och producerar helt menlös text som absolut ingen kommer att ha behållning av att läsa, för att kunna länka till en hemsida så att den hemsidan ska komma högt upp i en jävla sökmotor, så att någon ska kunna sälja en produkt som tusentals andra redan säljer.

Producerar dessa människor något av värde? Nå, det beror väl på vad en menar med ”värde”. En kan tänka att ”värde” uppstår automatiskt då någon bidrar till att saker och ting blir sålda, så att kapitalismen går runt, men detta tycker jag är en ganska orimlig definition. För mig handlar värdeskapande om att själva aktiviteten en utför faktiskt tillför någonting till världen, eller för en själv. Jag kan verkligen tänka mig en massa olika saker dessa personer skulle kunna göra istället som skulle vara mer värdefullt, till exempel hänga med sin familj eller sina barn, engagera sig i något ideellt projekt, läsa en bok eller vad fan som helst. Jag får ångest av tanken på att människor sitter och ägnar hela arbetsdagar åt att producera denna menlösa text när de skulle kunna göra något trevligt istället.

Jag menar inte att skuldbelägga den som gör detta, det är väl ett arbete som vilket som helst och en behöver såklart få in pengar som alla andra. Däremot så tycker jag att vi måste ifrågasätta systemet som driver fram denna utveckling. Detta är alltså en verksamhet som kapitalismen driver fram, som är rimlig att driva inom systemet, och detta tycker jag är absurt. Jag förstår inte hur någon kan tycka att det är bra att ha ett samhälle där människor ägnar tid åt den här typen av sysslor, för jag vägrar verkligen tro att de som gör det tycker det är en värdare grej att ägna sig åt än att var ledig. Alla dessa timmar, allt detta människoliv, som går åt till att skapa saker och ting helt utan värde.

8 reaktioner till “Om sökmotoroptimering och onödigt arbete.”

  1. Om vi bortser från att det du skriver om sökmotoroptimering inte riktigt stämmer så har jag bara en synpunkt:

    Värde är subjektivt. Många människor kan tänka sig att göra lite vad som helst för få en inkomst vilket i sin tur leder till att de kan öka sin livskvalitet. Det är inte svårare än så.

    1. Okej, vad är det som inte stämmer? Utgår från hur jag fått det beskrivet från en som jobbade en del med det.

      Att människorna som jobbar med detta gör det av en anledning är en självklarhet, frågan är om detta tillför något värde till samhället i stort. Tycker du själv det? Att det är ”subjektivt” är ett mycket konstigt svar då det knappast är dessa människors subjektiva bedömning av värdeskapande som gjort att de jobbar med SEO, utan det är något som drivs fram v kapitalismen.

    1. Svårt pga min källa är en person som nyttjade dessa tjänster i sitt jobb. Kan inte direkt hänvisa till hen.

  2. Nog för att jag aldrig varit särskilt pro-kapitalism, men dina inlägg om arbetsmarknaden hjälper mig alltid att förstå ännu mer hur poänglös den är. När vändningen kommer så hoppas jag att du inser att du bidragit till stödet till det nya samhället 🙂

  3. Det sista stycket påpekar en avgörande sak: Det finns väldigt många som gör sitt bästa för att utveckla användbara och nyttiga sajter på nätet. Vissa av dem får bra betalt i slutändan, men de flesta inte. De sistnämnda måste få in pengar på annat. Att skriva för webben ligger nog de flesta webbutvecklare nära, och därför provar även många på så kallad affiliatemarknadsföring som är precis vad du talar om. Jag har själv hållit på en del med det, inte för att det känns meningsfullt eller nyttigt på något vis, utan för att det är ett ganska smidigt sätt att skrapa in lite fickpengar på när man inte har så mycket tid till övers. I slutändan kan det göra mer nytta än skapa irritation.

    Man får dock räkna in vad det är för produkt man marknadsför. Jag skulle inte få mig för att göra reklam för lurendrejeriföretag eller annat skräp, utan har nästan bara gjort reklam för sådant jag själv testat och uppskattat. Jag har även lagt ned hela sajter för att min åsikt om ett företag har ändrats till det negativa.

    Jag säger inte alls att dessa metoder är perfekta, men det går att se saker från olika håll.

    1. som sagt så förstår jag varför människor gör detta, så detta är inte en kritik mot enskilda personer eller företag, utan en kritik mot det kapitalistiska systemet som driver fram denna typ av arbete.

Lämna ett svar till Morbid Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *