Lundsberg.

Jag har blivit ombedd att kommentera den skandal som växt kring Lundsberg, en överklasskola där pennalismen sägs vara väldigt stark. Som jag har förstått det så baserar sig Jan Guillous bok ondskan på hans tid på Lundsberg, där det enligt honom fanns en stark kultur av våld bland eleverna.

I mina ögon finns det absolut inget förvånande i att pennalismen blir stark i en sådan kontext. Personerna som går där tillhör ofta den yttersta överklassen vilket gör att det är vana vid att komma undan med mycket, jag kan även tänka mig att det finns en vilja att trycka ner den som är svagare för att sätta sig i respekt. Skolorna kommer även undan med en hel del eftersom ingen vågar klaga, skolan har ju gott om kontakter med det absolut översta bestämmande skiktet i samhället.

Att personer far illa på Lundsberg tycker jag inte är ett sådär jättestort problem. Det är ju klart att det alltid är tråkigt när människor utsätts för jobbiga saker, men det är liksom inget jag skulle lägga mitt engagemang i. Det som är viktigt att tala om är ju på vilket sätt denna kultur sipprar ut i samhället och vad den är ett uttryck för. I mina ögon så är det som sker på Lundsberg en slags träning i härskartekniker; att kunna få folk att hålla käften om hemskheter de utsätts för, att sätta sig i respekt medelst hot och så vidare. Det är en träning i makt och underkastelse.

Sedan tycker jag också att man ska ifrågasätta nyttan med att den här typen av elitskolor existerar. Lundsberg är liksom inte bara en skola för en intellektuell elit, utan för överklassen. Jag kan absolut tänka mig att vissa synsätt gror sig väldigt starka i den miljön; idéer om att den starkaste överlever och att makt berättigar maktmissbruk.

Det har ju beskrivits att gamle elever som kommit till Lundsberg har skämtat om denna ”kamratuppfostran” och att lärare gått förbi elever som blivit misshandlade i korridorerna. Det är ju helt uppenbart att detta inte hade fått fortgå om man inte ville ha det på precis det sättet. Skolan saknar ju knappast resurser för att lösa den här typen av problem. Och det är väl det som är grejen, att det inte betraktas som ett problem utan snarare som en del av syftet. Att lära eleverna att hålla varandra bakom ryggen, att se mellan fingrarna, sparka på den som ligger och rätta sig i ledet.

Sedan måste man också ifrågasätta varför man inte har tagit upp och granskat detta innan. Det är ju inte som att det är någon nyhet att den här typen av kultur lätt gror i dessa sammanhang, och skolan har ju dessutom utsatts för kritik redan innan. I mina ögon är det ganska uppenbart att det rör sig om att man inte vill stöta sig med dessa människor. Om motsvarande hade kommit ut om en annan skola så hade Björklund inte sparat på krutet, han hade inte nöjt sig med ett återhållsamt ”mycket allvarligt”.

Och det är liksom däri hela problemet ligger; klass handlar inte bara om pengar, det handlar om att själva den maktposition man har i samhället gör att man inte ens behöver köpa sig fri, man står fri från första början. Bara själva vetskapen om att makten finns där gör att folk drar sig för att granska och kritisera. Och att de som har makten inte skyr några medel för att behålla den; man är till och med villig att gå så långt som att låta sina barn gå på en skola där man vet att det finns en extremt stark pennalism och mobbarkultur. Det är fan inte sunt när människor som verkligen skulle kunna ge sina barn det absolut bästa ändå låter dem gå på en sådan skitskola.

10 reaktioner till “Lundsberg.”

  1. Jan Guillou gick inte på Lundsberg utan på Solbacka, en skola som visserligen inte finns mer men som också praktiserade kamratuppfostran.

    1. Oke, fel av mig. Har dock för mig att lundsberg dök upp som namn ganska mycket i debatten kring den filmen.

  2. Jag vill börja med att säga att jag tycker att du skriver väldigt insiktsfullt och tar upp bra ämnen i din blogg, men den här gången måste jag få ta upp några frågetecken angående ditt inlägg.

    För det första är Ondskan inte baserad på Lundsberg, den handlar om hans tid på Solbacka internatskola som lades ner på 60-talet.
    För det andra gick jag själv på Grennaskolan som även den blir granskad i media just nu. Dock inte lika hårt kritiserad som Lundsberg men fortfarande ifrågasatt. Jag anser därför att jag har lite mer kunskap om situationen på internatskolorna än vad du har. Jag vill gärna berätta hur jag själv upplevde och upplever det.

    Det att du säger att bara överklassen som går på sådana skolor blir jag ärligt upprörd över. Under min tid var det 150 st elever som bodde på internatet. Ca 20-30 stycken av dessa var ”fosterhemsplacerade”, elever som inte kunde bo kvar hos sina föräldrar under veckorna men som det fungerade med kanske 1-2 helger i månaden när de var hemma på besök under terminerna. Istället för att sättas i ett vanligt fosterhem fick de här en chans att bo med andra ungdomar som kanske inte hade haft en lika jobbig uppväxt och fick möjlighet till bra lärare och små klasser. Så att kalla dem för överklass är kanske att ta i?

    Sen var nästan hälften av de övriga internateleverna utlandsbosatta pga föräldrarnas arbete på tex hjälorganistationer (Rädda barnen hade exempelvis 10 st av de anställdas barn på skolan under min tid där) eller ambassadörsanställda. Och det var inte bara högavlänade utlandsplacerades barn som gick där. Många hjälparbetare som jobbade i fältet hade det som förmån för att det skulle bli praktiskt möjligt för dem att vara ute och jobba. De hade avtal med alla tre internatsklorna, inte bara Grenna.

    Jag kan tycka att kommentaren att Björklund hade reagerat starkare om detta hade hänt på någon annan skola är onödig. Det som tas upp i media är inte värre än andra har berättat inträffar på deras ”icke-överklass” skolor. Problemet är att många tycker att det är värre på skolor som man redan har fördomar om. Nu säger man att ”det är klart att det är mobbning där, överklassungar är födda fruktansvärda, det är klart det händer!” Detta stämmer inte, mobbning sker i alla ekonomiska klasser och är inte exklusivt för Lundberg.
    Jag kan hålla med om att det blir en jobbig situation när eleverna inte kan gå hem från skolan, mobbningen fortsätter över på kvällar och helger men det är fortfarande samma mobbning som sker på de flesta andra skolor i landet.

    Mobbning är hemsk, i alla lägen och jag trodde inte att en så smart och insatt person som du skulle säga att du inte bryr dig om mobbningen där bara för att det bara är, enligt dig, rika barn utsätts för det.
    Är det mer synd om barn på statliga skolor som mobbas än de på internatskolor? Var drar du gränsen för när du börjar bry dig? Är det synd om barnen på Victor Rydberg, eller Enskilda? För de är inte internatskolor men fortfarande klassade som överklasskolor.

    Jag menar inte att mobbningen inte ska granskas, självklart ska den det. Men granska då alla skolor så offentligt som får in anmälningar. Jag tror inte Grenna och Lundsberg är de enda skolorna i Sverige som anmälts för liknande saker. Det är bara gottigare att läsa om rikaingar som mobbar. Det är det som är fel.

    1. Nu är det väl förvisso inte mobbning som är den stora grejen här utan pennalismen, eller den så kallade ”kamratuppfostran” som enligt rapporterna sanktioneras från lärare och före detta (nu vuxna) elever på skolan. Jag menar att man tillåter denna kultur för att man på sätt och vis vill ha den.

      Jag tror säkert att det finns internatskolor som funkar och jag tror inte att alla på Lundsberg är överklass. Däremot är Lundsberg en ganska känd överklasskola.

    2. ”Sen var nästan hälften av de övriga internateleverna utlandsbosatta pga föräldrarnas arbete på tex hjälorganistationer (Rädda barnen hade exempelvis 10 st av de anställdas barn på skolan under min tid där) eller ambassadörsanställda”

      frågan är då hur de som jobbar på hjälporganisationer har råd att ge sina barn utbildning med årsavgift på 160 000 kronor (eller 145 000 kronor för barn med föräldrar utomlands). Bara undrar. Har de ett stort arv? Tvivlar på att bidrag kan täcka detta. Kollade på Grennas hemsida, och där kan man enbart få denna lilla rabatt, plus 10 000 till men då måste man ha syskon på skolan eller liknande.

      Och så undrar jag vad du menar när du säger att Fanny skulle menat att det vore värre med mobbning på ”överklass”-skolor. Det har väl ingen påstått? Snarare har de varit väldigt lite kritik som riktats, och om man kollar på dokumentärer och nyhetgranskningar om mobbning i Sverige ser man nästan bara till kommunala, så kallade ”problemskolor”. Förklara gärna.

  3. Jag är inte heller förvånad över att pennalismen frodas på internatskolor. Däremot håller jag inte med om att pennalism skulle vara ett överklassfenomen. Min erfarenhet av skolan, från egen och andras skolgång, är att mobbare såväl som medlöpare finns att få i alla åldrar, kön, hudfärger, samhällsskikt. Jag ser ingen anledning att tro att en internatskola för elever ur ”underklassen” (säg barn till invandrare från någon problemförort, låglönearbetare, missbrukare, etc.) eller ”medelklassen” skulle löpa mindre risk att bli en plantskola för svin, däremot finns det ju inte lika många sådana. Jag tror snarare att problemet ligger i internatstrukturen; jämför med de mobbinghistorier som finns beskrivna från sommarkollon, konfirmandläger, ridläger etc. Det är något med det där att trycka ihop folk i grupper, isolerade från omvärlden som leder till stadsversioner av ”Fllugornas Herre”. Gäller f.ö. även vuxna, även om det inte blir lika tydligt då. Har dock ingen aning om varför det så lätt blir så här (även om jag när det gäller just ungar och skolor/läger antar att en rejäl uppstyrning från vuxenhåll skulle hjälpa mycket).

    1. Pennalism är inget överklassfenomen, däremot har det fått utrymme att frodas i denna kontext pga klassprivilegier.

    2. Hej Isabella!
      Om jag förstår dig rätt har du gått på Lundsberg? Jag jobbar med ett samhällsprogram på TV4 och vi söker folk som gått ganska nyligen och som inte trivts så bra. Om du vill kan du väl höra av dig till mig på anja.nisshagen@tv4.se

  4. Till Matilda: Stora delar av min skoltid spenderades på både Lundsberg och GS.
    En liten parentes, Grennaskolan har aldrig tagit emot sk ”fosterhemsbarn” i den skalan du nämner. Däremot är både GS och SSHL ombedda att ta emot 2-5 elever per läsår via socialen.
    Att inte påstå att Grennaskolan myllrar av överklassbarn, direktörsbarn och till en viss del adel är fel.
    Jag kommer själv från den Sk överklassen, med rötter och fötter på en gård utanför Sthlm.
    Är jag stolt? Nja, inte överdrivet.
    Åter till kamratuppfostran. Visst finns det en sådan på både GS och den kommunala skolan i Säffle.
    När jag började på GS i sjunde klass under mitten av 90-talet fanns det ritualer, sk ”stormningar” av visa utvalda elever främst yngre som skulle veta sin plats på hemmet.
    Mobbning var inget som jag såg, men självklart retas det elever emellan.
    Att en sådan företeelse inte förekommer mellan elever i åldrarna 13-19 år är nog mer vanligt än ovanligt. Överallt!
    För mig handlar det om respekt mot äldre personer, i det här fallet äldre elever.
    Samtidigt ska en äldre elev se till så att de yngre eleverna har det bra och faktiskt har den genuina respekten som måste finnas på ett elevhem där det bor ett stort gäng killar i åldrarna 13-19 år.

    Och som sagt, innan man skriver ett blogginlägg gällande ämnen man inte har så stor koll på tycker jag att man gör något så enkelt som att söka på ex Ondskan och på det viset få lite mer kött på benen i det man skriver om! 😉

Lämna ett svar till Den rabiata orakade flat-feministen Fanny. Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *