Varför kan inte vanliga tjejer få vara sexiga?

Veckorevyns nya tilltag size-hero som jag innan skrivit om här har fått många reaktioner, bland andra Daniel Nordströms helt efterblivna. I tidningen viker redaktionsmedlemmarna ut sig, omslaget pryds av en överretuscherad Molly Sandén och ett löfte om att få reda på hur hon fått sin drömkropp.

Den konstigaste reaktionen måste vara Alex Schulmans, som klagar på att Veckorevyn minsann inte alls vill göra något åt problemet utan bara vill tjäna pengar genom att utannonsera den nya ”bli smal”- metoden LYS* på omslaget tillsammans med text som utlovar tips om hur Molly fick sin perfekta kropp. Som jag förstått det så är LYS*-metoden i själva verket retuschering om omslagets syfte är att få läsaren att tänka till över sina ideal, när de blir besvikna för att ingen verklig supermetod presenteras. Jag tycker det är skitsmart! Ärligt talat, jag hade lätt tänkt till om jag köpt tidningen på grund av de rubrikerna.

Att veckorevyn vill tjäna pengar är knappast en hemlighet, men det förhindrar inte att de kan göra ett bra jobb och att de har ett visst engagemang i det. Ungefär som om allt kommersiellt per praxis skulle vara dåligt på något vis. Som om jag skulle säga: ”Paradise hotel eller Skynda att älska är inte bra, Alex Schulman vill ju bara tjäna pengar!”. Det är en självklarhet, men det kan vara bra underhållning för det!

Pyttis skriver också om det och tycker att det är fel att de har satt en retuscherad tjej på omslaget, hon tror att effekten hade blivit större om det inte gjort det. Jag håller inte med, jag tycker att kampanjen är smart just eftersom vi tvingas reflektera över vad som säljer och varför. Ändamålen helgar medlen. Deras budskap är ju att ingen människa, inte ens heta tjejer, ser ut sådär i verkligheten. Men att alla kan vara snygga ändå, på sitt sätt.

Av Linus Fremin lyfts bloggen kroppsbilder, där vem som helst kan lägga ut en bild på sig själva, fram som ett bättre alternativ. Kroppsbilder är förvisso ett mycket bra och hedervärt initiativ som jag gillar, men jag tycker inte att de fyller samma funktion. Kroppsbilder handlar om att se kroppar för vad dem är i vardagen, veckorevyns kampanj handla rom att vara stolt över och vilja visa upp sin kropp trots att den inte är perfekt. Hanna skrev i ett inlägg angående detta om att vanliga kroppar alltid framställs på ett tråkigt sätt, de får inte vara sexiga eller utmanande utan bara vanliga. Det är sant! Alltid när det skrivs om vanliga kroppar så framställs de på ett tråkigt sätt. Det man tänker då blir ju snarare: jaha, sådär boring ser man ut om man har en normal kropp, kul för mig!

Det är kanske trist med det är sant: folk i regel vill vara åtråvärda och sexiga, kanske speciellt veckorevyns målgrupp. Därför är det skitbra att visa att även dem med helt normala kroppar kan vara det också. Sen jag började fota självporträtt så har jag själv reflekterat över det. Det är skönt att veta att även om man för det mesta inte är det, så kan man faktiskt vara jävligt snygg om man lägger manken till. När jag har mina värsta sunkdagar kollar jag på bilder där jag ser bra ut, och tänker att jag inte går omkring och är skitful dagarna i ända. Inte för att skönhet är mitt enda mål här i livet, verkligen inte, men alla påverkas vi av hur vi ser ut och det är skönt att veta att man kan vara snygg om man fixar till sig lite.

Olika målgrupper kräver olika strategier och alla som bryr sig bör göra vad de kan för att hjälpa till istället för att klaga. För mig funkar kroppsbilder skitbra, men för andra så är nog veckorevyns kampanj toppen! Om jag hade läst veckorevyn hade jag troligen blivit påverkad av den.

10 reaktioner till “Varför kan inte vanliga tjejer få vara sexiga?”

  1. Jag köpte faktiskt tidningen idag för att läsa själv och se vad jag tyckte om det. LYS står för ”Love Yorself”, som väl är lite cheesy och inte riiiktigt så de fixade till kroppen på henne. Men annars tyckte jag artiklarna och allt annat var riktigt bra. De skrev om Mollys tid i Let’s Dance och hur hon och Elin Kling (!) blev hånade för sin vikt (Elin då för att hon tydligen var för smal).

    Visst är redaktörerna egna texter om sina kroppar även de lite cheesy, men det är väl mest för att det här är ett ämne som vi har svårt att prata om, och då är det svårt att veta hur man ska skriva om det. Några var enligt ”ÄLSKA DIG SJÄLV NO MATTER WHAT!” och andra vara med ”min kropp är okej för den fungerar ju och allt sånt där”.

    Extra plus får de för att de även i modereportaget har med modeller som inte är speciellt smala, utan ser helt ”vanliga” ut. Blev lite chockerad själv över hur ”tjocka” jag tyckte de var, man är verkligen helt förstörd i hjärnan själv…

  2. Det verkar lite som om folk misstar naket på bild för att vara ett skönhetsideal. Eller så vet de bara inte vad objektifiering verkligen är. De fortsätter ju att gnälla om objektifiering hit och dit, kolla bara på de bloggar som skrivit om artikeln på Bloggportalen. ”Älskar” detta citat:

    ”Veckorevyns tf chefredaktör Linda Öhrn (bilden) är en av dem som klär av sig. I texten bredvid den avklädda bilden på henne får vi veta att hon gillar sina små bröst och sin fylliga rumpa. Oj, så intressant.”

    Snacka om att han har en nedlåtande ”ton” gentemot de som intresserar sig för att läsa om detta. Som att intressen som anses typiskt kvinnliga, d.v.s. att läsa om skönhet & mode, skulle vara mindre värda. Han kanske inte intresserar sig för det, men eftersom de startat kampanjen och eftersom den fått sådan uppmärksamhet i media finns ju uppenbarligen ett intresse. Sen är det säkert så att de vill sälja också, men vilken tidning vill inte det? Att man har ett ekonomiskt intresse behöver inte utesluta att man också faktiskt vill göra gott. Klart det finns idioter som bara tänker på pengar, men att VR gör den här kampanjen tror jag har lika mycket med ekonomiska syften som att de vill lyfta fram ett problem som säkerligen drabbat dem som tjejer negativt någon gång i livet.

  3. helt ärligt, om det är NÅGOT som säljer så är det ju uppenbarligen att blästra hela sin tidning full av trådsmala modeller som är på väg att trilla av pinn. skulleinte förvåna mig om VR trots sina goda intentioner kommer att tappa ”credd” och sälja mindre pga detta.

  4. Köpte också tidningen och gillade reportaget. Min första reaktion efter en bild på nätet var att det var tråkigt att de skylde brösten, men efter att ha läst all kritik inser jag att det hade blivit mycket hätskare reaktioner om brösten hade varit synliga. Enligt kritikerna är väl kanske det de enda bra med reportaget?

  5. Jag är själv en av dom som ser problem med denna kampanj. Ja jag håller med om att dom bryter mot ett utseendideal när dom visar tjejer mer lite mer rundare kroppar. På samma gång så tycker jag att dom hamnar tillbaka på samma gamla spår. Varför är för att dom ändå bekräftar att kvinnor ses som sina kroppar först och främst, att vem dom är kopplas till deras kroppar och görs till det som är viktigast. Samt att dom fortsätter att använda sig av mer könsstereotypiska poser, var väl bara en bild som mer bröt mot det.

    Och som du skriver:
    ”Det är kanske trist med det är sant: folk i regel vill vara åtråvärda och sexiga, kanske speciellt veckorevyns målgrupp. Därför är det skitbra att visa att även dem med helt normala kroppar kan vara det också.”

    Jo, men vill en kunna motarbeta just könsnormer och stereotyper, och förväntningar på kvinnor att dom måste vara stereotypiskt sexiga på ett eller annat sätt, så är detta som veckorevyn gör inte rätt väg att gå tycker jag.

    1. Jag ser absolut din poäng, den är mycket relevant. Dock tror jag inte att det är möjligt att kampanja bort att folk vill vara åtråvärda och jag tror dessutom inte att veckorevyn kommer välja att göra det, om folk slutade bry sig skulle ju deras målgrupp försvinna.

  6. Fumikofem:

    Veckorevyn ville visa upp vanliga kroppar. Det är ingen kampanj mot sexighet.

    Massor av kvinnor vill vara sexiga (och säkert män med för den delen), men ge gärna alla unga kvinnor som läser Veckorevyn och vill vara sexiga dåligt samvete.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *