Hur tar man ansvar för sin överordning?

Jag skriver ofta om att man som överordnad i samhället ska ta ansvar för sitt privilegium. Framförallt som man. Hur gör man då detta, undrar vissa. Ja, först och främst handlar det om insikt. Man måste förstå de fördelar man har i samhället på grund av sina medfödda egenskaper eller sin bakgrund. Det säger sig självt att man inte kan avsäga sig dessa fördelar hur som helst, det går liksom inte att säga ”jag vill inte ha några fördelar på grund av mitt kön” och sedan tro att man inte har det bara för att man är emot det.

Som exempel ska jag ta hur jag resonerar kring mina egen överordning. Jag är överordnad både på grund av min klass och min etnicitet. Jag känner till denna överordning och är även medveten om en del av de uttryck den tar sig, även om jag troligen inte har insikt om alla. Denna insikt är något jag inlemmat i mitt politiska perspektiv, då jag är både socialist och antirasist. Jag försöker även att agera på ett sätt personligen där jag kompenserar för min överordning genom att dels sprida kunskap om rasism och klasskillnader, dels genom att ifrågasätta mina egna fördomar och agerande. Jag har till exempel helt slutat använda nedsättande uttryck som anspelar på klass och reagerar när andra gör det.

På samma sätt tycker jag att man som man ska skärskåda sitt eget beteende utifrån en könsmaktsanalys. Att ta ansvar för sin överordning kan vara att sluta dra sexistiska skämt, att säga ifrån när andra drar sexistiska skämt, att säga ifrån när man ser en kvinna bli tafsad på eller bli nedtryckt. Vidare så kan man anstränga sig för att släppa fram kvinnor i olika sammanhang, kanske på jobbet eller i skolan. Troligen så bär du på en viss tendens att ta kvinnor mindre på allvar. Detta är inget konstigt, det är något som alla bär på. Det är inget man ska klandra sig själv för. Däremot är det något som man bör skaffa sin insikt om och motarbeta.

”Varför ska jag behöva ta ansvar för något som jag inte har inrättat?” kan man såklart fråga sig. Ja, det kan tyckas orättvist och konstigt att man ska göra det, men jag ser det lite som en fråga om civilkurage. Om du ser någon fara illa på stan tycker jag att du ska ingripa, även om det innebär att du tar upp din tid eller sätter dig själv i fara. På samma sätt ska du ingripa mot en samhällsordning som är destruktiv om du har möjligheten till det, även om det innebär att du avsäger dig några av dina egna privilegier. Det är en fråga om att ta ansvar för samhället och det är något jag tycker att alla som har möjlighet bör göra.

Vissa män upplever sig skuldbelagda när man talar om deras överordning. För mig är detta märkligt, ty jag känner mig inte skuldbelagd när någon talar om vitas överordning. Jag vet att vita människor har bedrivit ett jävla rövartåg mot andra delar av världen och att detta ligger till grund för mycket av vårt ekonomiska överläge idag. Även om jag personligen inte har bedrivit detta rövartåg så är jag nu med och skördar frukterna från det. Det är inget jag har kunnat välja; jag föddes i Sverige och har därmed automatiskt fått ta del av den svenska välfärden. Jag känner ingen skuld för detta, men jag känner ett ansvar, ett ansvar att se till att detta inte fortsätter och att vi kompenserar för våra ”skulder” på de sätt det är möjligt. Ett ansvar att sprida kunskap om detta och så vidare.

Hur du tar ansvar är delvis en personlig fråga, man får välja de områden man kan. Men det första steget är alltid att skaffa sig insikt, att inte trycka vetskapen om sin överordning ifrån sig utan att försöka se den som den är. Då kommer nog det mesta att falla på plats automatiskt. Jag vill dock påpeka att det enda jag egentligen kräver av folk är att de ska rannsaka sitt eget agerande i den mån de kan. Du behöver inte bli någon missionär för jämställdhetsfrågor för att jag ska tycka att du tar ditt ansvar som man.

31 reaktioner till “Hur tar man ansvar för sin överordning?”

  1. Väldigt bra skrivet.
    Det är precis så jag försöker agera. Jag känner mig inte skuldbelagd, däremot får jag dåligt samvete över att vara en del av problemet. Men som du skriver så går det inte att svära sig fri från det. Jag känner till fördelarna och agerar för att minska dom för kollektivet.

    MMV,
    etnisk svensk man mitt i livet med anställning och utan handikapp (det är aldrig synd om mig som grupp)

  2. HAHA whaat?

    Så vi har ärvt skuld av andra människor för att vi delar hudfärg med dem? Okej, Fröken Mengele…

    Det är den vanliga gamla harangen om white guilt som du bjuder på. Vita är det enda folkslag som njuter av att plåga sig själva på grund av sitt ursrpung eller hudfärg.

    Nej du, det där får du behålla för dig själv. Fruktansvärt okunnigt av dig att hävda att ”vitas rövartåg” ligger till grund för det ekonomiska välståndet i vita länder.

    Vad består överordningen i? Du har skrivit att smala är privilegierade för att de har ett större utbud av kläder, vilket skvallrar om vilken märklig definition du har.

    Har du någon form av källa? Läst historia? Eller sitter du bara och hittar på, vilket jag misstänker?

    1. Du vet, en liten företeelse som kallas kolonialismen. Hört talas om den?

      1. Jadå, en företeelse som inget kostade någonting samtidigt som det genererade välstånd för all framtid för alla vita i Europa.

        En ekonomisk evighetsmaskin…

        Och varför tar du upp det? Bodde du någon koloni eller var du i övrigt aktiv i någon kolonial verksamhet? Eller är det förövarens hudfärg som länkas till dig enligt en rasistisk förklaringsmodell?

        Ska dagens muslimer också känna skuld för den muslimska sexslavhandeln som var större i antal än den transatlantiska arbetsslavhandeln och upphörde formellt först 1975? Eller slipper de det för att de bor i vita länder? Ska de åka upp och be om ursäkt för att de seglade till Island och kidnappade flickor till harem?

        Vad är det vita ska kompensera för? Kom med lite argument istället. Vad är det i Sveriges välstånd som kommer från f. belgiska kongo? På vilket sätt åtnjuter jag det, och i synnerhet för att jag är vit? Vilka rikedomar är det som är stulna av den onde vita människan?

        Du går gärna ägna dig åt självspäkning men andra vill inte det bara för att de är vita.

        Men visst, min laptop är stulen ur händerna på en ensamstående svart mamma i Botswana och min läkarvård är bara möjlig genom att skjuta och plåga barn i Lesotho.

        1. Du har ju missuppfattat hela mitt inlägg. Läs om och fundera lite.

          Nej, men kolonialismen och dess efterdyningar gav oss ett ganska rejält försprång, och skadade dessutom många av de länder vi härjade runt i. Läs lite historia själv.

  3. Lästips!

    http://ideas.blogs.nytimes.com/2010/08/12/prisoners-of-white-guilt/

    In “The Tyranny of Guilt: An Essay on Western Masochism,” Pascal Bruckner, a French writer whose novel “Bitter Moon” was made into a film by Roman Polanski, says Westerners are prisoners of white guilt, to the world’s detriment.

    Our guilt, [Bruckner] writes, is actually a means for us to retain our superiority over the non-white world, our masochism a form of sadism.

    After all, if everything is the fault of the West then the power to change the world lies squarely in the hands of Westerners. … [Such guilt] excuses the barbarism of tinpot dictators from Mao to Mugabe, who are considered irresponsible children, their crimes the result of colonialism, racism or capitalist exploitation. In upholding one moral code for the West (and Israel) and another for the rest, we retard human progress. Surely the column inches devoted to Israel’s atrocities, which Bruckner doesn’t gloss, should be overshadowed by the more significant carnage of Darfur. Yet “Nazi” Israel excites leftist ideologues … while the more serious war crimes of Congo, et al., do not.

    A separate review, in The Guardian, says, “Bruckner is not the first writer to bring attention to the penitential condition of the West … but never has the diagnosis been more eloquently or persuasively made.”

    1. Det är klart att man kan missbrukar förklaringsmodellen för att ursäkta avskyvärdheter, men det betyder inte att det inte är sant att väst har profiterat på dessa länder och att det delvis ligger till grund för vårt välstånd.

      1. Fast det är inte sant.

        Vi kommer nog inte längre än såhär. Be om ursäkt för din hudfärg du, resten av oss gör det inte.

        Tack och hej!

        1. Hepp. Väldigt många historiker skulle inte hålla med dig.

  4. Men herregud ” kostade ingenting”. Europa exporterade nationalstaten som styreleseform till Afrika, en kontinent främst präglat av stammsamhällen som styrelseform, delade upp landet mellan sig genom att dra godtyckliga gränser och skapade därmed ”onaturliga stater” och för att dra en lång historia kort, fuckade upp kontinenten, bedrev slavhandel, begick folkmord och skapade strukturer i ett land som gynnade korrupta ledare. När sedan Kalla kriget började turades Sovjet och USA om att pumpa in vapen i afrikanska stater. Vapen som sedan användes i inbördeskrig. Sammanfattningsmis: mångt och mycket av afrikas problem beror på av väst påtvingade strukturer som varit till nackdel för de afrikanska folken.

    Och det är ju inte så att det slutat där. Bara ta en titt på olika handelsavtal mellan EU och Afrikas (syftar främst på EPAs) eller Kinas ”investeringar” på kontinenten.

    1. … och varför ska man ansvara för detta på grund av att man har vit hudfärg? Är du dum eller låtsas du bara?

      Fanny är en anhängare av arvsskuld via hudfärg, det är det diskussionen handlar om.

      Vad är din harang ett svar på egentligen?

      1. Du skrev att kolonialismen inte har ngt med vår nuvarande ekonomiska överordning att göra.

        1. Stämmer bra. Eller menar du att ”vi” har handikappat Afrika så att ”vi” har fått ett ojuste försprång?

          Eller att vi har skeppat hit det gottigaste ur Afrika? Typ läkare, röntgenapparatur och annat som fanns där att hämta? Eller bara råvaror?

          På tal om ”vi”, vilka är ”vi”?

          Du vägrar konsekvent svara på frågan varför man har särskilda sociala plikter beroende på vilken hudfärg man har. Vi som inte är bevandrade i rasbiologi har svårt att följa alla logiska loopar.

          Kan du inte besvara det en gång för alla?

          http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/slaveriet-syns-i-arvsmassan

          ”I flera studier som har gjorts de senaste åren framgår det tydligt att folken i Mellanöstern bär på en ansenlig mängd genvarianter som har sitt ursprung i Afrika söder om Sahara.”

          Den enda rimliga förklaringen, enligt forskarna, är att dessa gener – som är lätta att spåra eftersom de karaktäriseras av ett antal unika mutationer – härrör från slaveriets tid.

          Den arabiska slavhandeln är tämligen bortglömd jämfört med den europeiska. Men enligt de mest grundliga uppskattningarna, av historiker som Paul Lovejoy och Ronald Segal, var den nästan exakt lika stor, räknat i antal människoliv.

          Cirka 14 miljoner svarta afrikaner fördes över Atlanten till plantagerna i Syd- och Nordamerika. Lika många rövades bort och fördes norrut med kamelkaravaner över Sahara, och med båt över Röda havet och Indiska oceanen till slutdestinationerna i arabvärlden och det väldiga område som skulle komma att ingå i det osmanska imperiet.

          Handeln tog fart omkring år 650 i samband med islams segertåg i Nordafrika, och fortsatte sedan ända fram till 1800-talets slut. Den var med andra ord mycket mer utsträckt i tiden än den transatlantiska handeln som bara pågick under knappt 400 år.

          Den skilde sig också åt på andra sätt. Slavhandeln över Atlanten handlade i stort sett bara om en enda sak: att skaffa arbetskraft till plantagerna i Nord- och Sydamerika.

          I arabvärlden däremot användes slavarna på många olika sätt. De fick ofta utföra hårt kroppsarbete och det var svarta afrikaner som dikade ut träsken runt Eufrat och Tigris. Ibland fick de tjäna som eunucker eller till och med som soldater.

          Men framför allt var man ut efter kvinnor som kunde arbeta i hemmen – eller användas som konkubiner. Det ledde till att dubbelt så många kvinnor som män fördes bort med slavkaravanerna. På slavskeppen över Atlanten var förhållandet det omvända.

          I slutändan fick detta en högst påtaglig effekt. På det västra halvklotet förblev slavarna en åtskild folkgrupp under mycket lång tid. Den blandades bara långsamt upp med de vita eller indianerna – eller inte alls. Förhållandet kvarstod i hög grad även efter slaveriets avskaffande, framför allt i USA.

          I Nordafrika och Mellanöstern däremot, skedde en ständig uppblandning mellan slavar och slavägare eftersom merparten av slavarna var kvinnor som utnyttjades sexuellt. Därför är det i dag svårt att se några markanta spår efter slavhandeln i dagens Marocko, Egypten och Saudiarabien – trots att några av länderna på Arabiska halvön förbjöd slaveri så sent som 1962–63, och Oman först 1970.”

          1. Okej. Så araber har också handlat med slavar. Det gör dock inte mitt resonemang mindre legitimt.

            Som svar på varför man bär ansvar kan du läsa här: http://www.arsinoe.se/?p=20959

            Om du fortfarande inte begriper kan jag bara beklaga, vi tycker helt enkelt annorlunda och så är det ibland.

      2. Min harang är ett svar på: ”Jadå, en företeelse som inget kostade någonting samtidigt som det genererade välstånd för all framtid för alla vita i Europa.”

        Det var nog det dummaste jag läst denna vecka åtminstone. Nästan lika dumt som Guillous påståenden om att Tysk kolonialism i Sydvästafrika var ett ”humanitärt uppdrag”.

        Kolonialismen bidrog till vårt välstånd och till en stor del av de problem Afrika dras med idag. Dessutom pågår fortfarande ett förtryck av den afrikanska kontinenten i och med orättvisa handelsavtal.

  5. Genocide Watch returns South Africa to stage 5 “polarization” on its Countries at Risk Chart
    By Genocide Watch
    2 February 2012

    After upgrading South Africa to stage 6 “preparation” in September 2011 due to the increasing power of Julius Malema, then the Marxist racist President of the African National Congress Youth League, two quite significant developments have occurred. The first was a South African court’s ruling that Malema’s singing of the “Shoot the Boer” song constitutes “hate speech” in violation of South African law. The court issued an injunction prohibiting Malema from singing the song. The second development is the suspension of Julius Malema from the African National Congress (ANC) and his removal as President of the ANC Youth League.

    Julius Malema = Svart ledare för ANC ungdomsparti. ANC == statsbärande parti och utgör regering.
    Boer = vita sydafrikanska bönder.

    3000 Boer mördas varje år för sin hudfärg.

    i USA år 2005 våldtogs 35000 vita kvinnor av svarta män. Vita män våldtog 0-10 svarta kvinnor.

    Fanny kan du skriva en handbok med breddgrader angivna som dikterar vilka härliga kolonialbonusar man åtnjuter på just den platsen? Skulle kunna bli en riktig hit i semestertider.

    1. Men nu talar jag ju inte om det stället utan om världen i stort.

      1. Okej, kan du avgränsa vissa kontinenter där man har dessa vita superkrafter som man måste use responsibly? Några delområden? Vad dessa består i framförallt?

        1. Om du läser inlägget du kommenterar på så skriver jag vad jag inkluderar i att ta ansvar för sin överordning. Men bara stick härifrån nu, vi kmr inte komma någonvart.

          1. Haha whatever jävla tönt, visst, jag ”sticker” från din häftiga blogg.

            Självklart kommer vi inte någon vart med människor som anser att människor ärver sociala konstruktioner via hudfärg. Det är rasistiskt tankegods.

            Ta ansvar för vad fan du vill, det är ditt liv och det är inte värt ett smack för mig.

            Tack och hej!

            Ps. Hoppas inte detta tog tid från alla jobberbjudanden som måste hagla över dig via denna blogg.. Ds.

    2. Snacka om att blanda ihop begreppen, du silar mygg och sväljer elefanter.

      Reverse discrimination är ett problem i RSA men också en direkt konsekvens av apartheidsystemet. Men vad är poängen med att ta upp detta här? Menar du att svarta genrellt sett diskrimerar vita eller vad?

  6. Jag uppfattar ovanstående inlägg såsom att man ska inse sin position i olika strukturer i samhället och att man bör vara medveten om att en priviligerad position i en viss samhällsordning kan höra samman med ett förtryck av den mindre priviligerade gruppen och att vi alla har ett ansvar att inse vår roll i diverse maktförhållanden och förtryck.

    Förstår inte varför Mia för in detta på rasbiologi.

    1. När hon hävdar att man ärver vissa sociala plikter för att man har en viss hudfärg. Så svårt är det väl ändå inte att trycka in i skallen, kan man tycka?

      1. Det är alla sociala plikt att ta ansvar för samhället, och i det ingår att se och ta ansvar för sin överordning.

  7. Jag funderade på att bemöta Mia, men jag pallar inte argumentera mot någon som använder fler felslut och fula taktiker än skiljetecken. Ditt största problem verkar vara dina ständiga halmdockor. Du drar hela tiden mer eller mindre grova paralleller till rasbiologi. Det här har inget med rasbiologi att göra. Det handlar om hur ras politiskt och socialt konstrueras. Det handlar om vad vi som del av en rasistisk struktur läser in för ras i folks utseende, hur vi som personer uppfattar olika person beroende på vilken ras vi tillskriver dem och hur vi rättfärdigar politik som mördar med att de mördade är av en annan konstruerad ras. Det har inget med biologi att göra.

    För övrigt är kolonialismen inget som bara hände innan. Våra relationer med tredje världen idag kan inte sägas vaa särskilt mycket annat än kolonialism. Se t.ex. vad Edward Said säger om kolonialism.

    1. Använder felslut? Hur använder man felslut?

      Nej, jag är nyfiken på HUR MAN ÄRVER SKULD AV ANDRA VARS HUD MAN DELAR FÄRG MED.

      Det är ett rasistiskt tankegods och ingenting annat.

      Jag är glad att du inte argumenterar med mig då jag inte orkar argumentera med någon som inte kan hantera det svenska språket.

      Förövrigt är ditt inlägg en kakafoni av obegripligheter, Strukturera upp inlägget och återkom.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *